Tegel fort Pannerden.

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Plaats reactie
Barst

Tegel fort Pannerden.

Bericht door Barst »

Toen ik toch naar Duitsland wilde om rookwaren in te slaan was dat een mooie kans om een fort te bezoeken waarvan ik eerder alleen de buitenkant had gezien omdat het toen nog gesloten (en vrij van krakers) was.

Pannerden1.jpg

Wat een prachtig fort en museum, de omweg meer dan waard (viewtopic.php?p=63617&hilit=mooiste+fort#p63617, search.php?keywords=pannerden).

Pannerden4.jpg

Tijdens het bezoek viel mij een vloertegel die op meerdere plekken in het fort voorkomt op. Ik natuurlijk aan een gids kunnen vragen wat het precies is, maar omdat ik dat niet gedaan heb vraag ik het nu hier.

Pannerden3.jpg

Wat is de betekenis/bedoeling van deze vloertegel?

Bart.

Was misschien ook een goede quizvraag geweest....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Re: Tegel fort Pannerden.

Bericht door maarten-stahlbeton »

De fresco's bij de pantserbatterij niet gezien?

De tegels komen iig niet uit de krakersperiode. Kan me niet herinneren dat ik die toen ooit gezien heb. Lijkt me een kunst-projectje?
Lord of the Ringstand
Barst

Bericht door Barst »

Helaas, hoewel ik altijd wel extra op muurschilderingen etc. let (zelfs mijn avatar is er een, inderdaad uit Honswijk) zijn mij er in Pannerden geen opgevallen. Op internet kom ik nu de volgende tegen die mij wel bekend voorkomt. Waar ik hem eerder gezien heb weet ik niet zo snel, wel een aansporing om me van te voren in te lezen voor ik een fort bezoek.

Pann0.jpg
bron: https://www.denederlandsetoerist.nl/fort-pannerden/

Nu ik mijn foto's beter bestudeer zie ik wel een afbeelding van het schootsveld op de vloer van een van de kazematten:

Pann1.jpg

Terug naar de tegels, deze tegelvloer is als ik het goed heb gemaakt door de krakers:

Pann4.jpg

Waar krakers meestal een pand niet al te netjes achterlaten hebben ze het fort meer goed dan kwaad gedaan. Ik denk niet dat mijn tegels van latere datum zijn maar wat ze dan wel zijn is mij nog een raadsel.

Pann6.jpg

Dan nog een foto van de pantserkazemat met door vrijwilligers gebouwde replica van het kanon:

Pann3.jpg

En als laatste een van de tot meetstation omgebouwde kazemat. Veel meer hierover: viewtopic.php?p=49439#p49439

Pann5.jpg

Er is in Pannerden gewoon veel te veel te zien om tijdens één bezoek in je op te nemen. Er zit niets anders op dan te blijven roken en nog een bezoek te plannen. Ik hoop dat een van de gidsen dan meer kan vertellen over de tegeltjes.

Bart
Barst

Bericht door Barst »

Barst schreef: 30 sep 2025, 10:28 Op internet kom ik nu de volgende tegen die mij wel bekend voorkomt. Waar ik hem eerder gezien heb weet ik niet zo snel, wel een aansporing om me van te voren in te lezen voor ik een fort bezoek.
Bart
Toch ook wat gevonden verstopt in mijn boekenkast:

Pannerden8.jpg
Pannerden7.jpg
Bron: ʽEene soort van bergtop vol met kanonnenʼ 1914 FORT PANNERDEN
Hollandse Waterlinie Erfgoedreeks
door Gert Huting, Uitgeverij Stokerkade

Bart
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Die vloer is inderdaad uit de kraak-periode. De pijl komt van het kraaklogo en de cirkel daarvan is vervangen door de contouren van het fort. Ik geloof dat dat in de toiletten was? En inderdaad is het gigantisch. Ik heb er flink rondgezworven en kwam al die fresco's maar bij toeval tegen.
Hele mooie tijden beleefd, elke keer feesten omdat het onruimt zou worden, wat maar elke keer uitgesteld werd. Daarna de indrukwekkende ontruiming door het leger om twee weken later opnieuw gekraakt te worden en meteen weer door te gaan met feesten. :lol:

Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”