Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Mark89

Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=33&t=1584#p17651" target="_blank". Ik ga aanstaande zondag een kleine rondleiding geven voor een groep vrienden door het zuidelijk deel van de festung IJmuiden. Voor de compleetheid zou ik graag wat meer informatie willen hebben over de kleine bunker in de antitankmuur naast de gesloopte 667 in W.N. 95. Als er iemand nog foto's heeft van de 667 of van de kleine bunker in betere dagen dan zou dat ook erg tof zijn. Hier in ieder geval nog een aantal eigen foto's van een paar jaar geleden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mark89 op 06 apr 2010, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkers antitankmuur W.N. 95

Bericht door AvB »

Gezien de afdruk in het beton en de plek van de bouten lijkt hier een pantserplaat van het type 422P01 te hebben gezeten.

Afbeelding
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Bunkers antitankmuur W.N. 95

Bericht door Ruud »

Dat idee had ik ook. Voor de MG ws. een houder aan de plaat geschroefd of een losse tafel achter de plaat.
Helaas heb ik geen oude plaatjes ( je bedoelt met pantsersplaats neem ik aan).
g,Ruud

ps Bijgevoegd de andere bunker in de muur, ook erg mooi! Helaas gesloopt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

ps Bijgevoegd de andere bunker in de muur, ook erg mooi! Helaas gesloopt.
Dat plaatje had ik al opgenomen in mijn rondleiding; eeuwig zonde dat 'ie gesloopt moest worden.
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Stond er trouwens een 5cm KwK in de 667 of was dat een ander type geschut?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Ruud »

Mark89 schreef:Stond er trouwens een 5cm KwK in de 667 of was dat een ander type geschut?
5cm KwK L/60.
g,Ruud

ps Ik neem aan dat het je bekend is dat het, in dat gebied, niet toegestaan is je buiten de paden te begeven?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Zo. Ondanks de regen hebben we gisteren een fantastische dag gehad. Zoals ik al vermoedde, was 5 uur vrij kort om alle interessante lokaties van zuidelijk landfront plus het seefront te bespreken, en het werd dan ook rennen voor de boot. Desondanks hebben we toch nog alle punten uit mijn rondleiding kunnen aandoen. Eenmaal op het forteiland werden we warm onthaald door forummember Sebastiaan, die ons een persoonlijke rondleiding langs de Duitse werken liet zien. Het mag wel gezegd worden, de aanblik van de 644 en het beklimmen van de oorspronkelijke trap naar de vlonder onder de koepel doet een bunkerliefhebber toch wel goed. 8-) Wat een prachtige lokatie. Ook de staat waarin voornamelijk het onderste deel van de 668 S.K. verkeerd doet oude tijden tot leven komen. Ongelooflijk dat het rubber in de deuren na 60 jaar verwaarlozing nog in zo'n bizar goede conditie is. Al met al een zeer gedenkwaardige dag, en ik wil Sebastiaan hierbij nog hartelijk bedanken voor de moeite.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Is er eigenlijk nog fotomateriaal van de gesloopte 667?
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Ik weet niet zeker of het volgende W.N. 95 betreft (vermoedelijk gaat het hier om W.N. 96, maar ik weet niet precies waar die grens loopt) post ik het volgende hier: tijdens mijn laatste bezoek aan de Festung IJmuiden ben ik (vermoed ik) tegen de bunker aangelopen hieronder rood omcirkeld. Vanwege het vrij vervelende weer die dag was de grond voor de ingang veranderd in een modderpoel, dus ik heb de bunker niet van binnen kunnen zien. Ter referentie: het ding steekt net een klein beetje boven het maaiveld uit met zand bovenop de bunker. Alleen 1 ingang was uitgegraven (de enige?) met zo'n 30 cm ruimte om naar binnen te kruipen en er stond een vrij forse boom naast deze ingang die het een extra uitdaging maakte om binnen te komen. Ik ben van plan binnenkort nog maar eens een keer langs te gaan en ik wilde dus vragen welk type bunker dit was en of het ding de moeite van het naar binnen tijgeren waard is. Voor zover ik kon zien was het ding gebouwd in B en flink qua breedte. Een H621 of H622 misschien?
Ook heb ik verhalen gehoord over een speciale H134 met maar 1 munitieruimte in plaats van twee in dit gebied. Dat zou dan een van de twee bunkers linksboven op onderstaande afbeelding moeten zijn. Kan iemand mij vertellen of deze bunker toegankelijk is of dat hij weer is ondergegraven en waar het ding precies ligt via Google Earth (onderstaand kaartje is volgens mij niet geheel op schaal en de vorige keer kon ik deze bunker in ieder geval niet vinden).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mark89 op 16 jun 2010, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

BunkerOwner schreef:Wie is eigenlijk eigenaar van de Schenllbootbunker aldaar?
Lijkt erop alsof men er niets mee doet verder en het een beetje staat weg te rotten?
D'r zit geloof ik een of ander chemisch verwerkingsbedrijf in die de boel gebruikt voor opslag (ze hebben aan de voorkant ook een heel kantoor op de bunker gebouwd). Zie hier voor meer info.

[ Kijk even hier voor meer informatie : viewtopic.php?f=15&t=154&p=18913#p18913" target="_blank" target="_blank (door: Ruud)]
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Sebastiaan »

Mark89 schreef:Ik weet niet zeker of het volgende W.N. 95 betreft (vermoedelijk gaat het hier om W.N. 96, maar ik weet niet precies waar die grens loopt) post ik het volgende hier: tijdens mijn laatste bezoek aan de Festung IJmuiden ben ik (vermoed ik) tegen de bunker aangelopen hieronder rood omcirkeld. Vanwege het vrij vervelende weer die dag was de grond voor de ingang veranderd in een modderpoel, dus ik heb de bunker niet van binnen kunnen zien. Ter referentie: het ding steekt net een klein beetje boven het maaiveld uit met zand bovenop de bunker. Alleen 1 ingang was uitgegraven (de enige?) met zo'n 30 cm ruimte om naar binnen te kruipen en er stond een vrij forse boom naast deze ingang die het een extra uitdaging maakte om binnen te komen. Ik ben van plan binnenkort nog maar eens een keer langs te gaan en ik wilde dus vragen welk type bunker dit was en of het ding de moeite van het naar binnen tijgeren waard is. Voor zover ik kon zien was het ding gebouwd in B en flink qua breedte. Een H621 of H622 misschien?
Ook heb ik verhalen gehoord over een speciale H134 met maar 1 munitieruimte in plaats van twee in dit gebied. Dat zou dan een van de twee bunkers linksboven op onderstaande afbeelding moeten zijn. Kan iemand mij vertellen of deze bunker toegankelijk is of dat hij weer is ondergegraven en waar het ding precies ligt via Google Earth (onderstaand kaartje is volgens mij niet geheel op schaal en de vorige keer kon ik deze bunker in ieder geval niet vinden).

@ AvB: ik heb de (mogelijk misplaatste) vrijheid genomen om een afbeelding van de bunkerarchief site te bewerken en hier te posten. Mocht dit niet wenselijk zijn dan zal ik de afbeelding per direct verwijderen.
Mark,

De bunker bij de boom is een 502. Is zover mijn kennis rijkt, WN96. Inderdaad een nare ingang, maar m.i. wel de moeite waard. De 134 met 1 ruimte is inderdaad aanwezig, maar dan wel op een redelijke afstand van voorgenoemde 502. Het is een vleermuisbunker en afgesloten met een hek. Ik heb helaas geen gps lokatie van.

Gr. Sebastiaan.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door AvB »

Mark, de site van Bunkerarchief is niet van mij, plaatjes zijn van Ruud.
En probeer H voor een typenummer te vermijden, ooit bedacht door wat Fransen maar nergens voor nodig ;)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

AvB schreef:Mark, de site van Bunkerarchief is niet van mij, plaatjes zijn van Ruud.
En probeer H voor een typenummer te vermijden, ooit bedacht door wat Fransen maar nergens voor nodig ;)
Ik dacht: ik wees eens consequent. ;) Hoe deden de Duitsers dat zelf eigenlijk in het officieele papierwerk?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Ruud »

Mark89 schreef:
AvB schreef:Mark, de site van Bunkerarchief is niet van mij, plaatjes zijn van Ruud.
En probeer H voor een typenummer te vermijden, ooit bedacht door wat Fransen maar nergens voor nodig ;)
Ik dacht: ik wees eens consequent. ;) Hoe deden de Duitsers dat zelf eigenlijk in het officieele papierwerk?
Voor Heer ... niets, gewoon 502 (ook niet die R ervoor, al is dit in een enkel Duits document meen ik wel te vinden .. maar sporadisch, mi. niet doen)
Voor Marine, Luftwaffe... heel lijstje, zie http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/di ... r_bouw.htm" target="_blank
Tekening is idd van mij ... noteer volgende keer gewoon de bron, duidelijker kan niet.
....Ik weet niet zeker of het volgende W.N. 95 betreft (vermoedelijk gaat het hier om W.N. 96, maar ik weet niet precies waar die grens loopt) post ik het volgende hier: tijdens mijn laatste bezoek aan de Festung IJmuiden ben ik (vermoed ik) tegen de bunker aangelopen hieronder rood omcirkeld. ...Ook heb ik verhalen gehoord over een speciale H134 met maar 1 munitieruimte in plaats van twee in dit gebied. Dat zou dan een van de twee bunkers linksboven op onderstaande afbeelding moeten zijn. Kan iemand mij vertellen of deze bunker toegankelijk is of dat hij weer is ondergegraven ....
De 134 is afgesloten met een vleermuizenhek, laten we hopen dat dit zo blijft. Nu is de bunker met de terreinbeheerder tenminste nog te bezoeken. Over deze bunker vind je een artikel in één van de bulletins van WN2000, meen dat die vanaf de site te downloaden zijn (of dit is alleen voor donateurs beschikbaar). In het kort kan je hier ook iets vinden http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/la ... 96/134.htm" target="_blank
Verder staat er in Landfront IJmuiden ws. nog wel het eea over de genoemde Widerstandsnester.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Mark89

Re: Infanteriesteunpunt Landfront (W.N. 95)

Bericht door Mark89 »

Bedankt voor de info. Ik zit al heel lang te azen op het boek "Landfront IJmuiden" om de collectie compleet te maken, maar die dingen zijn helaas erg schaars (als iemand weet waar ik dat boek nog kan kopen dan hoor ik het graag).
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”