Prora

Discussies over de tweede wereldoorlog.
Plaats reactie
jan lugtmeijer †

Prora

Bericht door jan lugtmeijer † »

Voetbal kijk ik nooit dus heb ik mijn tijd nuttig besteed :D

Weer wat nieuws geleerd over de bouwactiviteiten van Hitler.
Een 6 kilometer (!!) lang hotel bij het plaatsje Rugen bij de Oostzee wat heden ten dage nog steeds bestaat.
prora.jpg
Zeer interessant, voor wie de documantaire wil zien:

http://player.omroep.nl/?aflID=7352963& ... ea2458471e
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: Prora

Bericht door Annelies »

Een kennis van mij is er pas toevallig geweest toen ze daar op vakantie was, ze vond het erg indrukwekkend.
Ik zou er graag een kijkje nemen!
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Prora

Bericht door Bunkertju »

Jan

Was nog op de tv van de week.

Intressant !!!

Jan
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Prora

Bericht door Bas de Mos »

Ja, zeker een interessant onderwerp, hier een paar foto's van een Amerikaanse fotograaf: http://s14.Photobucket kan niet worden gebruikt. Upload foto's direct naar het forum./albums/a345/ ... 20Holiday/
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Prora

Bericht door Nathan »

Prora zou moeten dienen als vakantie oord voor de Duitse burger ten tijde van het Nazi regime en was een enorm prestige en propaganda project. Alleen door de oorlogsinspanning kon men dit bouwwerk nooit geheel opleveren. Ik heb er een aantal jaren terug een docu over gezien. Lijkt me toch de moeite waard alleen al gezien de verlatenheid van de locatie. Ok geen bunkers, maar heel veel "Zeitgeist"
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Prora

Bericht door Ruud »

Vraag me niet waar, maar iig las ik ergens dat het deels opgeknapt wordt (is) en ook delen verhuurd/verkocht worden.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Prora

Bericht door Nathan »

Hier een link naar een artikel uit het AD over de laatste plannen voor Prora...

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2818365 ... hotel.html" target="_blank"
RonEr †

Re: Prora

Bericht door RonEr † »

Ik ontdek dit onderwerp nu pas, maar ik heb in 2006 Prora bezocht - echt aan te raden - het complex is zo groot, dat het moeilijk op foto is vast te leggen.
Het is eind jaren '30 gebouwd voor KdF (Kraft durch Freude) de nazi-organisatie die zich bezighield met het organiseren van vakanties voor de Duitse arbeider. Prora was een vakantiekolonie voor 20.000 mensen met theaters, restaurants en een aanlegsteiger voor 2 cruisschepen.

Het geheel was niet af in 1940 en door allerlei bunkerbouw-prioriteiten was er niet voldoende beton om het geheel te voltooien. Het complex is ong 4 km lang, het zuidelijk deel is niet afgebouwd. Na de oorlog hebben de Russen een aantal gebouwen afgebroken om het puin voor wegenaanleg te gebruiken. Daarna is het to eind jaren '80 door de Nationale Volks Armee als opleidingsschool gebruikt.

Een paar plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

En een plattegrond van het complex - in het midden de aanlegsteiger - delen daarvan zijn nog aanwezig.

Afbeelding

In het complex is een NVA-museum, waar een mooi beeld zichtbaar is, hoe het vroegere Oostduitse leger zijn kamers inrichtte - overigens niet zo heel verschillend van de Bundeswehr, kan ik uit eigen ervaring meedelen.
Plaats reactie

Terug naar “De Tweede Wereldoorlog”