B-kazematten
-
WolfmanNed
Re: B-kazematten
Goedendag.
Even een vraagje over een b-Kazemat.
Ik ben bij de B kazemat langs de liniedijk in Leusden geweest, en probeer de inrichting te achterhalen.
Voor de afzuiging, koelpomp en het telefoonplankje lukt het goed.
Nu hou ik nog diverse gaten over die niet matchen met een extra plank, of een kapstok.
Hierbij de gaten die ik gevonden heb: Dit is de muur evenwijdig aan de ingang En dit is de achtermuur tegenover de ingang.
Maar waar ik het meest benieuwd naar ben is dit: Excuses voor de slechte foto, ik moet ook nog leren fotograferen.
Een betere foto uit 2010 van Bunkerinfo: Het is een metalen strip van 30 bij 3,5 cm.
Met wat lijkt op haakjes, die nu niet meer zichtbaar zijn.
Boven de schroeven bevinden zich nog 2 oude gaten, 12 cm boven de schroefbouten van de stalen strip.
Het vreemde is dat deze strip zich 40 cm van de grond af bevindt, en links naast de ingangstreden.
Wat zou dit geweest kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Even een vraagje over een b-Kazemat.
Ik ben bij de B kazemat langs de liniedijk in Leusden geweest, en probeer de inrichting te achterhalen.
Voor de afzuiging, koelpomp en het telefoonplankje lukt het goed.
Nu hou ik nog diverse gaten over die niet matchen met een extra plank, of een kapstok.
Hierbij de gaten die ik gevonden heb: Dit is de muur evenwijdig aan de ingang En dit is de achtermuur tegenover de ingang.
Maar waar ik het meest benieuwd naar ben is dit: Excuses voor de slechte foto, ik moet ook nog leren fotograferen.
Een betere foto uit 2010 van Bunkerinfo: Het is een metalen strip van 30 bij 3,5 cm.
Met wat lijkt op haakjes, die nu niet meer zichtbaar zijn.
Boven de schroeven bevinden zich nog 2 oude gaten, 12 cm boven de schroefbouten van de stalen strip.
Het vreemde is dat deze strip zich 40 cm van de grond af bevindt, en links naast de ingangstreden.
Wat zou dit geweest kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een sluitend antwoord heb ik (nog) niet. Ik kom niet verder dan de mogelijkheid dat het onderdeel was van de telefoonaansluiting. Op de 1e tekening is een aantal metalen strips aangegeven welke qua afmetingen goed overeenkomen. De hoogte t.o.v. de grond klopt dan weer niet. Hieronder nog een deel van een foto uit een andere B, langs de liniedijk tussen Leusden en Woudenberg. Tot slot nog wat documentatie met betrekking tot de aan te brengen invoegers etc in de betonkazematten.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
-
WolfmanNed
Dank je wel, hier kan ik wat mee.
Jammer dat ik de bodem niet kan zien in de B, die ligt vol met afval, glas en gesmolten verbrand afval.
Jammer dat ik de bodem niet kan zien in de B, die ligt vol met afval, glas en gesmolten verbrand afval.
-
WolfmanNed
Deze foto kwam ik nog tegen in het boek ""De fictie dat Holland een vesting is"
Volgens het onderschrift is het een B(180)KL bij de Maas Waal kanaal brug, Neerbosch
Volgens het onderschrift is het een B(180)KL bij de Maas Waal kanaal brug, Neerbosch
Had niet eerder een B-kazemat gezien met een extra (nood)opening op het dak. Ken dat eigenlijk alleen van de G-kazematten met afwachtingsruimte.
Ik denk dat deze benaming niet klopt. Het lijkt mij een B(270)k. De 'neus', met daarnaast het schietgat, is duidelijk zichtbaar aan de linkerkant. De opening waar de soldaat uit komt is de enige in- en uitgang. De functie van constructie aan de rechterzijde van de kazemat is mij onduidelijk. Wellicht aangebracht met als doel camouflage of misleiding.WolfmanNed schreef: 05 jun 2025, 12:45 Deze foto kwam ik nog tegen in het boek ""De fictie dat Holland een vesting is"
Het is overigens dezelfde kazemat als op de foto in dit draadje: viewtopic.php?t=4727
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
-
WolfmanNed
Zo! dat is goed gezien!
Inderdaad, als je die andere foto goed bekijkt dan lijkt het of die vreemde constructie er tegenaan zit. alhoewel de afdruk van de bekisting (neem ik aan, zou ook eventuele camouflage kunnen zijn) doet vermoeden dat het beton in één keer gestort is.
Maar het blijft een vreemde contstructie.
Inderdaad, als je die andere foto goed bekijkt dan lijkt het of die vreemde constructie er tegenaan zit. alhoewel de afdruk van de bekisting (neem ik aan, zou ook eventuele camouflage kunnen zijn) doet vermoeden dat het beton in één keer gestort is.
Maar het blijft een vreemde contstructie.
-
WolfmanNed
Goedemiddag, ben ik weer met een vraag, sorry.
Ondanks dat het eigenlijk weinig met kazematten te maken heeft, ben ik al sinds het vorige bericht bezig met het uit elkaar houden van alle bruggen over het Maas Waalkanaal.
Maar mijn eigenlijke vraag is meer over de B-kazemat van de foto.
Constructie achterop buiten beschouwing gelaten, de klimkoker aan de zijkant, was deze er gewoon "aangeplakt"? of waren de hoeken tussen de bunker en de klimkoker aangevuld met beton? De achterzijde van de klimkoker loopt evenwijdig aan de achterzijde van de kazemat, maar de voorkant van de klimkoker? Ik bedoel zoals de B(180)K op de linie van Juffrouwwijk.
Ik kan het ook niet zien op de B-kazemat bij de Meerboschebrug (https://www.noviomagus.nl/Oorlog/Pics/C ... ta/46.html) En bij het zoeken kwam ik ook deze foto tegen op https://www.noviomagus.nl/Oorlog/Pics/C ... ta/44.html van de Graafsebrug. Genomen vanaf de andere zijde dan de foto van een paar berichten eerder, Ik zie hier een gecamoufleerde B-kazemat in. Er zijn ook wel andere foto's van deze brug hiervan, maar dit was de duidelijkste.
Maar klopt dit? Zal wel overeenkomen met de kaart van Martijn uit het draadje viewtopic.php?t=4727
Ondanks dat de cirkel precies over het nummer staat, haal ik er een B uit.
Alvast hartelijk dank,
Christian
Ondanks dat het eigenlijk weinig met kazematten te maken heeft, ben ik al sinds het vorige bericht bezig met het uit elkaar houden van alle bruggen over het Maas Waalkanaal.
Maar mijn eigenlijke vraag is meer over de B-kazemat van de foto.
Constructie achterop buiten beschouwing gelaten, de klimkoker aan de zijkant, was deze er gewoon "aangeplakt"? of waren de hoeken tussen de bunker en de klimkoker aangevuld met beton? De achterzijde van de klimkoker loopt evenwijdig aan de achterzijde van de kazemat, maar de voorkant van de klimkoker? Ik bedoel zoals de B(180)K op de linie van Juffrouwwijk.
Ik kan het ook niet zien op de B-kazemat bij de Meerboschebrug (https://www.noviomagus.nl/Oorlog/Pics/C ... ta/46.html) En bij het zoeken kwam ik ook deze foto tegen op https://www.noviomagus.nl/Oorlog/Pics/C ... ta/44.html van de Graafsebrug. Genomen vanaf de andere zijde dan de foto van een paar berichten eerder, Ik zie hier een gecamoufleerde B-kazemat in. Er zijn ook wel andere foto's van deze brug hiervan, maar dit was de duidelijkste.
Maar klopt dit? Zal wel overeenkomen met de kaart van Martijn uit het draadje viewtopic.php?t=4727
Ondanks dat de cirkel precies over het nummer staat, haal ik er een B uit.
Alvast hartelijk dank,
Christian
Bij een B(90) of een B(270) was de hoek niet opgevuld. Bij de B(180) was dit wel het geval.WolfmanNed schreef: 15 jun 2025, 16:24 Constructie achterop buiten beschouwing gelaten, de klimkoker aan de zijkant, was deze er gewoon "aangeplakt"? of waren de hoeken tussen de bunker en de klimkoker aangevuld met beton? De achterzijde van de klimkoker loopt evenwijdig aan de achterzijde van de kazemat, maar de voorkant van de klimkoker?
Klopt, dat is inderdaad een B. Of dat ook datgene is wat op de foto zichtbaar is durf ik niet te zeggen.WolfmanNed schreef: 15 jun 2025, 16:24 Ondanks dat de cirkel precies over het nummer staat, haal ik er een B uit.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."