G-kazematten
Re: G-kazematten
Dat vermoeden had ik al, de schade deed mij direct denken aan de koepels van Eben-Emael. Treffende illustratie van de ontwikkelingen in munitie en hoe verdedigingsconcepten daardoor achterhaald raken. Dank voor de deskundige uitleg!
- ducatim901
Pantsergranaten afgeschoten door de 88mm werden er ook voor gebruikt, deze gingen door de hoge snelheid ook dwars door de koepels heen, ik geloof dat de pantsergranaten met holle ladingen pas later in de oorlog werden ontwikkeld, o.a. voor de PAW800.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
-
WolfmanNed
Goedendag.
Voor mijn "verzameling" kazematten in 1:72 ben ik al aardig op weg met de G-Kazematten. (zie viewtopic.php?t=5694) Om nu alle soorten G-Kazematten te maken die er bestonden vond ik een beetje overdreven, dus heb ik een keuze gemaakt, dankzij gegevens en foto's die ik heb kunnen vinden.
Een G(90)LV die langs de Grebbeberg stond, de GLZ02,
Een G(135)LV die op de Grebbeberg stond, de GLZ16
Een G(180)HZ uit Veenendaal, (viewtopic.php?t=1287)
En een G(225)HV. Hiervan heb ik totaal niks.
Nu even een paar vraagjes
-Wat zijn de kleinere pijpjes naast de luchtkanalen?
-Weet iemand het nummer en de exacte (of bijna exacte) locatie van de G(180)HZ uit Veenendaal? En de laatste vraag, heeft iemand een oude foto, locatie of gegevens van een G(225)HV? Bij voorkeur uit de Grebbelinie, op de een of andere manier heb ik daar een bepaalde voorkeur voor ontwikkeld.
Alvast bedankt,
Christian
Voor mijn "verzameling" kazematten in 1:72 ben ik al aardig op weg met de G-Kazematten. (zie viewtopic.php?t=5694) Om nu alle soorten G-Kazematten te maken die er bestonden vond ik een beetje overdreven, dus heb ik een keuze gemaakt, dankzij gegevens en foto's die ik heb kunnen vinden.
Een G(90)LV die langs de Grebbeberg stond, de GLZ02,
Een G(135)LV die op de Grebbeberg stond, de GLZ16
Een G(180)HZ uit Veenendaal, (viewtopic.php?t=1287)
En een G(225)HV. Hiervan heb ik totaal niks.
Nu even een paar vraagjes
-Wat zijn de kleinere pijpjes naast de luchtkanalen?
-Weet iemand het nummer en de exacte (of bijna exacte) locatie van de G(180)HZ uit Veenendaal? En de laatste vraag, heeft iemand een oude foto, locatie of gegevens van een G(225)HV? Bij voorkeur uit de Grebbelinie, op de een of andere manier heb ik daar een bepaalde voorkeur voor ontwikkeld.
Alvast bedankt,
Christian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Christian,
allereerst complimenten m.b.t. de modellen. Leuk om te zien dat er op zo veel verschillende manieren wordt gewerkt met/aan onze verdedigingswerken.
De kleinere pijpjes zijn onderdeel van hetzelfde buizenstelsel als de luchtkanalen. Hieronder een beschrijving en tekening ervan. De kazemat op de foto is (meen ik) kazemat 45G. Op die locatie ligt tegenwoordig een woonwijk, dus restanten gaan er waarschijnlijk niet gevonden worden. Indien gewenst kan ik een (globale) locatie aanduiden.
Ik heb eventueel tekeningen van verschillende varianten van de G, waaronder de G(90)lv, G(135)lv en G(180)hz. Van de G(225)hv heb ik echter alleen de buigstaat. Er zijn er in de Grebbelinie negen van gebouwd (als mijn bron klopt). Ook daarvan kan ik alle locaties geven, maar verwacht niet veel meer te vinden dan eventueel een gehavend blok beton. Wellicht is een bezoek aan fort Vechten te overwegen; als ik het me goed herinner staat daar nog een intacte G(225)hv.
allereerst complimenten m.b.t. de modellen. Leuk om te zien dat er op zo veel verschillende manieren wordt gewerkt met/aan onze verdedigingswerken.
De kleinere pijpjes zijn onderdeel van hetzelfde buizenstelsel als de luchtkanalen. Hieronder een beschrijving en tekening ervan. De kazemat op de foto is (meen ik) kazemat 45G. Op die locatie ligt tegenwoordig een woonwijk, dus restanten gaan er waarschijnlijk niet gevonden worden. Indien gewenst kan ik een (globale) locatie aanduiden.
Ik heb eventueel tekeningen van verschillende varianten van de G, waaronder de G(90)lv, G(135)lv en G(180)hz. Van de G(225)hv heb ik echter alleen de buigstaat. Er zijn er in de Grebbelinie negen van gebouwd (als mijn bron klopt). Ook daarvan kan ik alle locaties geven, maar verwacht niet veel meer te vinden dan eventueel een gehavend blok beton. Wellicht is een bezoek aan fort Vechten te overwegen; als ik het me goed herinner staat daar nog een intacte G(225)hv.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
-
WolfmanNed
Dank je wel.
Ik blijf verbaasd staan over de relatief vele doordachte techniek er toch in de kazematten verwerkt is.
Ik wilde een paar uitvoeringen maken van de G, en het liefst in een versie die ook daadwerkelijk is gebouwd.
En omdat de G-kazematten eigenlijk niet meer bestaan, wilde ik de locatie weten hiervan.
Van een G(90)LV en een G(135)LV, heb ik de locatie.
Van de G(180)HZ heb ik dan een hele grote globale locatie, dus als je daar een betere locatie voor heb, heel graag.
Ik heb ook een locatie van een G(225)LV, dan blijft er eigenlijk nog G(270)HV over, die ik wel kan maken, maar geen idee of deze gebouwd is, en zo ja waar.
In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.
Christian
Ik blijf verbaasd staan over de relatief vele doordachte techniek er toch in de kazematten verwerkt is.
Ik wilde een paar uitvoeringen maken van de G, en het liefst in een versie die ook daadwerkelijk is gebouwd.
En omdat de G-kazematten eigenlijk niet meer bestaan, wilde ik de locatie weten hiervan.
Van een G(90)LV en een G(135)LV, heb ik de locatie.
Van de G(180)HZ heb ik dan een hele grote globale locatie, dus als je daar een betere locatie voor heb, heel graag.
Ik heb ook een locatie van een G(225)LV, dan blijft er eigenlijk nog G(270)HV over, die ik wel kan maken, maar geen idee of deze gebouwd is, en zo ja waar.
In ieder geval alvast bedankt voor de moeite.
Christian
Voor nu heb ik alleen even de Grebbelinie bekeken; van de G(270)hv zijn daar zeven exemplaren gebouwd. Op onderstaande foto is 1 van deze kazematten te zien.
Dit zou kazemat 66G moeten zijn. Deze stond bij Leusden op de liniedijk.
https://maps.app.goo.gl/7xTgUvMWvYmiUgSd6
De exacte lokatie voor kazemat 45G (de G(180)hz) bepalen is lastig, omdat de kadastrale grenzen in het betreffende gebied drastisch zijn gewijzigd. De Cultuurhistorische Gids van de Stichting Grebbelinie plaatst hem ongeveer hier: https://maps.app.goo.gl/sUkLRX8kWvWCAeoj6
Groeten,
De exacte lokatie voor kazemat 45G (de G(180)hz) bepalen is lastig, omdat de kadastrale grenzen in het betreffende gebied drastisch zijn gewijzigd. De Cultuurhistorische Gids van de Stichting Grebbelinie plaatst hem ongeveer hier: https://maps.app.goo.gl/sUkLRX8kWvWCAeoj6
Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
Als je https://www.topotijdreis.nl gebruikt dan kan je misschien op basis van de topografische kaarten de locaties wellicht vinden.
De S7 in Veenendaal is nog altijd een goed herkenningspunt want die staat er nog.
De S7 in Veenendaal is nog altijd een goed herkenningspunt want die staat er nog.
-
WolfmanNed
Dank jullie wel,
Ik ben in ieder geval weer twee dagen zoet geweest met zoeken.
Maar zelfs de 66G kostte me al moeite.
Volgens de Bunkerapp en Bunkerinfo stond de 66G lager, die volgens je orginele kaart de 68G moest zijn.
Volgens https://liniedijk.blogspot.com/2014/10/ ... taart.html was de boerderij op de achtergrond "De kromme staart"
Via inderdaad topotijdreis, google maps, en veel geduld moet ik zeggen dat de Bunkerapp het fout heeft. Voor alle zekerheid zal ik binnenkort daar eens gaan kijken.
De 45G geeft me hoofdpijn, maar ach, vind het wel leuk om te zoeken.
As het goed is heb ik de tekeningen voor de G-kazematten al een beetje bij elkaar gescharreld hier van het forum, maar bedankt voor het aanbod.
Ik ben bang dat ik anders (mezelf kennende) alles weer overnieuw ga doen.
Christian
Ik ben in ieder geval weer twee dagen zoet geweest met zoeken.
Maar zelfs de 66G kostte me al moeite.
Volgens de Bunkerapp en Bunkerinfo stond de 66G lager, die volgens je orginele kaart de 68G moest zijn.
Volgens https://liniedijk.blogspot.com/2014/10/ ... taart.html was de boerderij op de achtergrond "De kromme staart"
Via inderdaad topotijdreis, google maps, en veel geduld moet ik zeggen dat de Bunkerapp het fout heeft. Voor alle zekerheid zal ik binnenkort daar eens gaan kijken.
De 45G geeft me hoofdpijn, maar ach, vind het wel leuk om te zoeken.
As het goed is heb ik de tekeningen voor de G-kazematten al een beetje bij elkaar gescharreld hier van het forum, maar bedankt voor het aanbod.
Ik ben bang dat ik anders (mezelf kennende) alles weer overnieuw ga doen.
Christian
Deze boerderij
staat hier https://maps.app.goo.gl/51g3wQ18hdVbaDKs6
Op de gevel staat inderdaad "De Kromme Staart"; via Topotijdreis is op de kaarten de naam "De Kromme Star" te vinden.
De op bunkerinfo.nl getoonde foto's laten inderdaad het restant van 68G zien. Dit blok ligt net noord van de Leusbroekerweg. Hieronder een oudere foto die ik zelf heb gemaakt. Van de 68G heb ik nooit een restant kunnen vinden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks meer aanwezig is. Zo is er recent nog een restant van een G in de buurt bij Lambalgen gevonden.
Op de gevel staat inderdaad "De Kromme Staart"; via Topotijdreis is op de kaarten de naam "De Kromme Star" te vinden.
De op bunkerinfo.nl getoonde foto's laten inderdaad het restant van 68G zien. Dit blok ligt net noord van de Leusbroekerweg. Hieronder een oudere foto die ik zelf heb gemaakt. Van de 68G heb ik nooit een restant kunnen vinden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks meer aanwezig is. Zo is er recent nog een restant van een G in de buurt bij Lambalgen gevonden.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
-
WolfmanNed
Dank je wel.
En op Topotijdreis staan ook de andere gebouwen de verkeerde kant op.
Volgende week maar eens een dagje op pad. Even huidige foto's proberen te maken ten opzichte van de oude.
Nooit verwacht dat ik naar stukken beton op zoek zal gaan.
Christian
En op Topotijdreis staan ook de andere gebouwen de verkeerde kant op.
Volgende week maar eens een dagje op pad. Even huidige foto's proberen te maken ten opzichte van de oude.
Nooit verwacht dat ik naar stukken beton op zoek zal gaan.
Christian
-
WolfmanNed
Goedemiddag,
Ik ben nog steeds dapper op zoek naar de G uit Veenendaal.
Ik ben het op allerlei manieren aan het proberen, maar tijdens de zoektocht kwam ik deze nog tegen,
Koepelnummer 1206 volgens het forum, in ieder geval die bij Enschede.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _-_RCE.jpg
Christian
Ik ben nog steeds dapper op zoek naar de G uit Veenendaal.
Ik ben het op allerlei manieren aan het proberen, maar tijdens de zoektocht kwam ik deze nog tegen,
Koepelnummer 1206 volgens het forum, in ieder geval die bij Enschede.
Christian
Persoonlijk heb ik veel liever dat je op zoek gaat naar de intacte G-kazemat in Deurne, de eigenaar denkt er anders over ben ik bang
viewtopic.php?t=293&start=30
viewtopic.php?t=293&start=30
De koepel bij Deventer staat nu bij het Geniemuseum in Vught.
Nicht ärgern - Nur wundern!
-
WolfmanNed
De kazemat uit Veenendaal is gevonden.
Na letterlijk uren zoeken, tot en met boerderijen uit beeldbanken, luchtfoto's, mogelijke locaties is deze kazemat terecht.
Gisteren bij het Grebbelinie bezoekerscentrum geweest, en daar ook oudere "Grebbelinie in beeld" aangeschaft.
Wat kom ik tegen in nummer 39 uit 2023?
Yep, deze kazemat, met zoektocht.
Het blijkt de G115 te zijn.
In de eerste druk van de cultuurhistorische gids Grebbelinie was deze bij het benedeneind geplaatst,
In het gemeente archief van Ede is dezelfde foto gevonden die deze aan het Boveneind in Gelders Veenendaal plaatste.
Maar het blijkt dus volgens de Stichting Grebbelinie de G115 te zijn, op de Liniedijk in Leersum. Locatie zal dus https://maps.app.goo.gl/Sh4dgfcsunDscahV6 zijn.
Ik kan weer slapen.
Christian
Gisteren bij het Grebbelinie bezoekerscentrum geweest, en daar ook oudere "Grebbelinie in beeld" aangeschaft.
Wat kom ik tegen in nummer 39 uit 2023?
Yep, deze kazemat, met zoektocht.
Het blijkt de G115 te zijn.
In de eerste druk van de cultuurhistorische gids Grebbelinie was deze bij het benedeneind geplaatst,
In het gemeente archief van Ede is dezelfde foto gevonden die deze aan het Boveneind in Gelders Veenendaal plaatste.
Maar het blijkt dus volgens de Stichting Grebbelinie de G115 te zijn, op de Liniedijk in Leersum. Locatie zal dus https://maps.app.goo.gl/Sh4dgfcsunDscahV6 zijn.
Ik kan weer slapen.
Christian
-
WolfmanNed
Goedendag.
Nooit bij stil gestaan, maar van de G-kazemat was er ook een uitvoering met een klimkoker.
Weet iemand toevallig of deze ook in de Grebbelinie aanwezig geweest is?
Zo ja, welke uitvoering, en om het helemaal compleet te maken, een locatie?
Alvast heel erg bedankt!
Nooit bij stil gestaan, maar van de G-kazemat was er ook een uitvoering met een klimkoker.
Weet iemand toevallig of deze ook in de Grebbelinie aanwezig geweest is?
Zo ja, welke uitvoering, en om het helemaal compleet te maken, een locatie?
Alvast heel erg bedankt!