VIS kazematten bij fort Vossegat
- Dikkieturf
- Contacteer:
Re: VIS kazematten bij fort Vossegat
Beste forumleden,
de bouwtekeningen van de VIS kazematten op fort aan de Biltstraat en 1 van Vossegat staan in de bibliotheek van de NHW.
M.v.g.
Dikkieturf
de bouwtekeningen van de VIS kazematten op fort aan de Biltstraat en 1 van Vossegat staan in de bibliotheek van de NHW.
M.v.g.
Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Nog een foto van Vossegat Midden uit eigen collectie. Beschreven als:
Holländisches Bunker vor der Krom Hout Kaserne in Utrecht.
Holländisches Bunker vor der Krom Hout Kaserne in Utrecht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Interessant om de periode tussen de verschillende bouwjaren te zien.
Kazemat Vossegat Noord: 1932
Kazemat Vossegat Midden: 1936
Kazemat Vossegat Zuid: 1935
Kazemat Vossegat Noord: 1932
Kazemat Vossegat Midden: 1936
Kazemat Vossegat Zuid: 1935
Nicht ärgern - Nur wundern!
Inderdaad vreemd dat er drie jaar heeft gezeten tussen de bouw van Noord en Zuid. Tijdens werk op wat tegenwoordig de Kromhoutkazerne is heb ik begin vorig jaar snel wat foto's kunnen maken van de binnenkant van het wachthuis. De foto's van de buitenkant heb ik gemaakt op een open dag in 2007.
Mooie foto's Bart. Altijd leuk om een inkijkje te krijgen in een locatie die normaal gesproken niet zo makkelijk te betreden is.
Vossegat Midden was onderdeel van een algemene versterking van het Oostfront van de Vesting Holland. In dit project zijn ook de kazematten Biltstraat I, Biltstraat V, Lunet III, Lunet IV en Overeind gebouwd. Deze serie is door defensie zelf bekostigd en, zover ik weet, uitgevoerd in weerstandsklasse W15-21. Alle zgn compensatiekazematten werden in W21-28 gebouwd.
Vossegat Zuid werd, samen met Lunet I, gebouwd als compensatie voor de bouw van stadion Galgenwaard (geopend in 1936). In dit project zaten ook de gedekte weg tussen Vossegat en Lunet I, alsmede een sluis bij fort Vossegat. De rekening werd door de gemeente Utrecht betaald.
Hoewel er een geografische samenhang bestaat tussen de kazematten Vossegat Noord, Midden en Zuid zijn ze alledrie in een andere context gebouwd. Vossegat Noord is gebouwd als onderdeel van de compensatiemaatregelen welke noodzakelijk waren na het doortrekken van de Rijksstraatweg Utrecht - de Grebbe (ook wel de Bildste weg of Bildtstraat) door het daar aanwezige fort. In dit project zaten, naast Vossegat Noord, de kazematten Biltstraat II, Biltstraat III, Biltstraat IV, Ezelsdijk en Ridderschapskade.Barst schreef: 27 feb 2025, 11:11 Inderdaad vreemd dat er drie jaar heeft gezeten tussen de bouw van Noord en Zuid.
Vossegat Midden was onderdeel van een algemene versterking van het Oostfront van de Vesting Holland. In dit project zijn ook de kazematten Biltstraat I, Biltstraat V, Lunet III, Lunet IV en Overeind gebouwd. Deze serie is door defensie zelf bekostigd en, zover ik weet, uitgevoerd in weerstandsklasse W15-21. Alle zgn compensatiekazematten werden in W21-28 gebouwd.
Vossegat Zuid werd, samen met Lunet I, gebouwd als compensatie voor de bouw van stadion Galgenwaard (geopend in 1936). In dit project zaten ook de gedekte weg tussen Vossegat en Lunet I, alsmede een sluis bij fort Vossegat. De rekening werd door de gemeente Utrecht betaald.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
"Niet zo makkelijk te betreden". Drie veiligheidsonderzoeken bedoel je, en om te fotograferen heb je een vergunning nodig. Daarmee mag je enkel foto's maken die nodig zijn voor je werk. Een open dag zit er voorlopig echt even niet in.
Op de foto van het Utrechts Archief zag ik voor het eerst de soort van slotgracht die gegraven is voor het stadion, tussen Fort Vossegat en Lunet I. De sluis bestaat nog, als je daarmee de bekende "Brug met de twaalf gaten" bedoeld.
Op de foto van het Utrechts Archief zag ik voor het eerst de soort van slotgracht die gegraven is voor het stadion, tussen Fort Vossegat en Lunet I. De sluis bestaat nog, als je daarmee de bekende "Brug met de twaalf gaten" bedoeld.
- Dikkieturf
- Contacteer:
Hoi allemaal,
ik heb jarenlang rondleidingen verzorgd op Vossegat en kromhout. Ik heb daar veel foto's gemaakt en gekregen van Mw. en militairen in die tijd.
Laat maar even weten wat voor foto's je wil zien.
P.S, deVis kazematten waren toen al weg.
Groet,
Dikkieturf
ik heb jarenlang rondleidingen verzorgd op Vossegat en kromhout. Ik heb daar veel foto's gemaakt en gekregen van Mw. en militairen in die tijd.
Laat maar even weten wat voor foto's je wil zien.
P.S, deVis kazematten waren toen al weg.
Groet,
Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Hallo Dirk,
Het wachthuis mag opnieuw in de renovatie, vochtproblemen en dikke schimmel overal.
Weet je wel wanneer de kazematten gesloopt zijn?
Bart
Het wachthuis mag opnieuw in de renovatie, vochtproblemen en dikke schimmel overal.
Bart
- Dikkieturf
- Contacteer:
Ik weet dat de genie een grote rol heeft gespeeld bij het slechten van het oorspronkelijke fort Vossegat. Iik wet het jaartal niet maar ik denk dat de kazematten toen zijn verdwenen.
- Dikkieturf
- Contacteer:
Martijn, welke sluis bedoel jij?Martijn schreef: 28 feb 2025, 11:45 Mooie foto's Bart. Altijd leuk om een inkijkje te krijgen in een locatie die normaal gesproken niet zo makkelijk te betreden is.
Hoewel er een geografische samenhang bestaat tussen de kazematten Vossegat Noord, Midden en Zuid zijn ze alledrie in een andere context gebouwd. Vossegat Noord is gebouwd als onderdeel van de compensatiemaatregelen welke noodzakelijk waren na het doortrekken van de Rijksstraatweg Utrecht - de Grebbe (ook wel de Bildste weg of Bildtstraat) door het daar aanwezige fort. In dit project zaten, naast Vossegat Noord, de kazematten Biltstraat II, Biltstraat III, Biltstraat IV, Ezelsdijk en Ridderschapskade.Barst schreef: 27 feb 2025, 11:11 Inderdaad vreemd dat er drie jaar heeft gezeten tussen de bouw van Noord en Zuid.
DT.
- Dikkieturf
- Contacteer:
Ik heb nog even nagelezen. De sloop van het oude vossegat en de oude Kromhout was in de jaren 70, vorige eeuw.Barst schreef: 01 mar 2025, 15:39 Hallo Dirk,
Bart
DT.
Het is niet de "Brug met de 12 gaten" die ik bedoel. Het gaat om een simpele damsluis welke de gedekte weg aan de wal van Vossegat koppelde. In onderstaande afbeelding is hij zichtbaar binnen de cirkel. Net nog een paar krantenartikelen gevonden (delpher.nl) met betrekking tot deze kwestie.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
- Dikkieturf
- Contacteer:
Thanks Martijn,
DT
DT
- Dikkieturf
- Contacteer:
Kazematten Vossegat