Stp. Clingendael - Ouwenlaan - bevindingen bunker R8742

De Stützpunktgruppe Scheveningen
tim
Contacteer:

Re: Te Koop, Bunker Van Ouwenlaan 11

Bericht door tim »

Erwin,
Volgens mij is deze prachtige discussie precies waarom we een discussieforum zijn!

Kijk eens wat een informatie er al over de bunker boven water is, dat ga je toch niet in de koelkast stoppen?

Het kan trouwens goed mogelijk zijn dat het postadres (kantoo van de filmstudio niet de bunker was, maar een woning ofzo.

Guido, dat verhaal van geneve en een loopgraaf is onzin.
De bunker lag in een vesting, en met de conventie van Geneve hielden de Duitsers over het algemeen geen rekening
De Amerikanen en Engelsen trouwens ook nier als ze burgerdoelen bombardeerden :o .
En Wattmann heeft in dit topic nog een fot geplaatst van een hodpitaalbunker in Duitsland met split level.
Gr. Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Bericht door BunkerOwner »

Overigens lijkt aan de buitenklant het Servaas bolwerk niet op het ontwerp van de van Ouwenlaan?
Is er een floorplan van het Servaas?
ErwinZ
Contacteer:

Bericht door ErwinZ »

tim schreef:Erwin,
Volgens mij is deze prachtige discussie precies waarom we een discussieforum zijn!
Dat klopt hoor. Maar volgens mij worden niet alle kaarten op tafel neergelegd door omstandigheden. Zodra dat wel gebeurd kan er een betere discussie worden gevoerd imo.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

BunkerOwner schreef:Overigens lijkt aan de buitenklant het Servaas bolwerk niet op het ontwerp van de van Ouwenlaan?
In elk geval in Schuilstad van Bosma. Die gaat tamelijk uitvoerig in op die bunker i.v.m. de discussie over behoud danwel afbraak (werd het laatste).
Kam 'm maandag onder de scanner leggen.

Nog met betrekking tot (civiele) hospitaalbunkers: zie http://www.relikte.com/brm_ls_opbunker/index.htm
Allemaal bakbeesten met meerdere verdiepingen. Vooral die van het Diakonessenhuis in Bremen is indrukwekkend kwa hoogte.
Splitlevel, dus een verdieping halverwege, komt in civiele schuilbunkers zeer regelmatig voor.
Interessant is nog dat in Bremen een aantal bunkers een kapconstructie hebben zoals bij de Seyss-Inquart.
De S&B ontwerpen zijn duidelijk verwant met zivilschutz ontwerpen in Duitsland, wat gelet op de achtergrond van het buro en zijn ontwerpers niet vreemd is.
Helaas kwam ik op het Igel-forum niet veel verder. De moderator daar vond het - zo is mijn indruk - allemaal niet erg interessant omdat het allemaal unieke ontwerpen zouden zijn. Een plattegrond van een ziekenhuisbunker heb ik dus niet. Van diverse zivilschutz bunkers vind je daar echter wel veel materiaal.
BunkerOwner

wattman schreef:
BunkerOwner schreef:Overigens lijkt aan de buitenklant het Servaas bolwerk niet op het ontwerp van de van Ouwenlaan?
In elk geval in Schuilstad van Bosma. Die gaat tamelijk uitvoerig in op die bunker i.v.m. de discussie over behoud danwel afbraak (werd het laatste).
Kam 'm maandag onder de scanner leggen.

Nog met betrekking tot (civiele) hospitaalbunkers: zie http://www.relikte.com/brm_ls_opbunker/index.htm
Allemaal bakbeesten met meerdere verdiepingen. Vooral die van het Diakonessenhuis in Bremen is indrukwekkend kwa hoogte.
Splitlevel, dus een verdieping halverwege, komt in civiele schuilbunkers zeer regelmatig voor.
Interessant is nog dat in Bremen een aantal bunkers een kapconstructie hebben zoals bij de Seyss-Inquart.
De S&B ontwerpen zijn duidelijk verwant met zivilschutz ontwerpen in Duitsland, wat gelet op de achtergrond van het buro en zijn ontwerpers niet vreemd is.
Helaas kwam ik op het Igel-forum niet veel verder. De moderator daar vond het - zo is mijn indruk - allemaal niet erg interessant omdat het allemaal unieke ontwerpen zouden zijn. Een plattegrond van een ziekenhuisbunker heb ik dus niet. Van diverse zivilschutz bunkers vind je daar echter wel veel materiaal.

Wij hebben een civiele bunker nabij Hannover (Warnambt).
Meerdere verdiepingen is (zowel militair als civiel) op zich niet vreemd, eerder standaard.

De split-level maakt het voor mij extreem vreemd gezien men dan met elke gewonde een trap af- of op moet.
Dat lijkt me totaal onzinnig (kan niet bedenken wat de reden zou zijn).

Overigens heb ik in de afgelopen 5 jaar minstens 150 (voornamelijk koude oorlog) bunkers bezocht in NL en DE... We hebben er zelf nu 7, ik heb nog nooit een split-level gezien.... Blijf het heel apart vinden!

Dank voor je inspanning/info ;)
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Heb je zelf schulstad dan niet in je kast staan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BunkerOwner

wattman schreef:Heb je zelf schulstad dan niet in je kast staan?
Nog niet...
Zal er eens naar zoeken.
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Ik denk dat de verklaring voor een split level heel simpel is;
Een volledig bovengrondse bunker met twee verdiepingen zou veel te kolossaal worden, dus moeilijk te verbergen.
Een bunker met een volledig ondergrondse verdieping is gezien het hoge grondwaterpeil in het gebied (bevestiging?) niet handig, dan bestaat de kans op wateroverlast van onder. Dit was iedergeval elders in de stp. Gr. Het geval.
Splitlevel is dan een mooie uitkomst. Het is niet zo dat ze continue met brancards in en uit de bunker reden, elke patiënt komt maar 1 keer binnen en gaat er waarschijnlijk maar 1 keer uit.
De onderverdieping was meer voor de technische functies. Zoals de machinekamer.
De voordelen van een Splitlevel bunker weegden blijkbaar op tegen de nadelen?

In het niod is misschien wel meer te vinden over de bunker? al denk ik dat Hans Sakkers dat dan wel in zn boek vermeld zou hebben.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Lenco †
Contacteer:

Bericht door Lenco † »

BunkerOwner schreef:Is er een floorplan van het Servaas?
Jazeker ..
http://bunkersite.com/locations/holland ... vaas-3.php
Lenco,
Eine Reise ans Ende des Verstandes.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Maandag komt alles over de Servaas uit Schuilstad op het forum, dus tekst en tekening inclusief een dwarsdoorsnede.
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

tim schreef:Een bunker met een volledig ondergrondse verdieping is gezien het hoge grondwaterpeil in het gebied (bevestiging?) niet handig...
Het grondwater zit inderdaad vrij hoog in deze omgeving. Bijgevoegde peilgegevens zijn van een peilbuis niet al te ver van de Van Ouwenlaan vandaan. ROVB heeft voor de verkoop het terrein milieu-hygiënisch laten actualiseren dus er zullen vast nog wel wat peilbuizen staan.

Overigens heb ik dit boorprofiel gevonden uit 1962, locatie is precies op/in de bunker en er is eerst door een goede 2 meter aan beton geboord. Aanleg van een pulsinstallatie wellicht?

Wat zijn de twee overige kleine gebouwtjes op het perceel geweest?
Lord of the Ringstand
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Hier een mooie uitdraai van ESRI.

Twee ingangen worden als los object gezien, mogelijk omdat dat ten tijde van inmeting alleen zichtbaar/meetbaar was. Het gebouwtje wat ook in de pdf van Bunkerowner staat (Nr. 3) is ook nog aanwezig.
Lord of the Ringstand
tim
Contacteer:

Bericht door tim »

Thanks Maarten!
Lees ik nou grondwater op ongeveer 1.5 meter onder maaiveld?
Beetje moeilijk te zien op mn telefoon..
BunkerOwner

Hmmmmm, TOP dat er zo meegedacht wordt!

Het grondwater zou geen belemmering moeten mogen zijn.
Ook bunkers die volledig in het grondwater staan functioneren prima elders (mits waterdicht natuurlijk).

Over het ontwerp van het Servaas: dat lijkt volgens mij in geen enkel opzicht op de van Ouwenlaan qua ontwerp/indeling?

Op het terrein staan nog een aantal pijlbuizen, zag er donderdag nog twee staan.
Heb dat bewuste onderzoek ook ontvangen, ook een bodemonderzoeken van de OED.
BunkerOwner

maarten-stahlbeton schreef:Hier een mooie uitdraai van ESRI.

Twee ingangen worden als los object gezien, mogelijk omdat dat ten tijde van inmeting alleen zichtbaar/meetbaar was. Het gebouwtje wat ook in de pdf van Bunkerowner staat (Nr. 3) is ook nog aanwezig.

Dat gebouwtje is regelmatig aangegeven als 'waterreservoir'.

Interessant: waarom de hoofdingang (3e ingang aan de andere (achter-)zijde) niet ook aangegeven is als apart gebouwtje?
En het gebouwtje net buiten het terrein, heden ten dage niet meer te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”