Seeburgtisch

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Seeburgtisch

Bericht door Danny »

Goedendag. De opmerkelijke vondst van de HBP een tijdje geleden heeft mijn interesse voor de zogenoemde Seeburgtische gewekt. In welke typen bunkers werden deze plottertafels geplaatst? Of waren hier geen speciale typen bunkers voor. Het lijkt me in ieder geval wel een belangrijk instrument om ter beschikking te hebben wanneer je een radar of iets dergelijks hebt staan. Ik heb op het internet ook gezien dat er in sommige bunkers uitsparingen of speciale sokkels gebouwd zijn waarop de plottertafel kan rusten.

Afbeelding
(Bron: westelijk-voorne.nl )

Afbeelding
(Bron: Luftarchiv.de)

Op luftarchiv.de las ik trouwens ook dat de gegevens van een Würzburg gerät gebruikt werden voor de plottertafel. Dit zou dus betekenen dat er in Katwijk ook een seeburgtisch gestaan zou kunnen hebben. Welke bunker zou hiervoor dan in aanmerking komen?
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Seeburgtisch

Bericht door tim »

hoi danny, probeer eens het ''kuverboek'', of het ''biberboek'' te pakken te krijgen, daarin word het haarfijn uitgelegd....
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Seeburgtisch

Bericht door Danny »

Bedankt voor de tip. Ik ga maar eens achter dat Küverboek aan. Die leek me toch al handig om te hebben.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Nathan
Berichten: 286
Lid geworden op: 12 feb 2008, 11:37
Locatie: Spijkenisse

Re: Seeburgtisch

Bericht door Nathan »

Ha Danny, je had in de Küver-serie de 424 en de opvolger was de L487. In Katwijk was de Würzburg toch Seetakt. Een Seeburgtisch werdt toegepast voor de Nachtjagd. Hier kwamen 2 Würzburgs aan te pas. Würzburg Blau nam het vijandelijke vliegtuig waar en Würzburg Rot de positie van de eigen jager. De gegevens van beide Würzburgs werden geprojecteerd op de Seeburgtisch. Zo had men een accuraat overzicht van de situatie in de lucht en kon mijn de jager naar het vijandelijke toestel leiden.

Groeten Nathan
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Seeburgtisch

Bericht door Danny »

Ooooo ok dan. Dus dat ding was puur voor de nagdjagd. Duidelijk Naat ;)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
pauldijkstra

Re: Seeburgtisch

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Danny,

Op Schiermonnikoog is nog een Seeburg Küver variant te vinden. Ik zal als ik er weer eens ben even kijken of ik er in mag van de eigenaar, dan kan ik gelijk eens even onderzoeken hoe deze er daar ter plaatse uitzag. In het K-bunkerboek van Jeroen en Klaas staat een tekening van deze bunker.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Seeburgtisch

Bericht door Klasio † »

Hallo,

De Seeburgtisch was niet alleen voor de Nachtjagd, maar was meer een ding van de Luftwaffe. Ook in de L'waffe Tagjagd Jägerleitstellungen (ook wel bekend als de Y-stellingen) werd de Seeburgtisch gebruikt. In de T-Hut van de Y-stellingen stonden 5 Seeburgtisches.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Seeburgtisch

Bericht door Danny »

Ok dan. Dus misschien wel 1 of meerdere in de vluchtleidingsbunker van Flugplatz Katwijk... Dat zou opzich nog wel eens kunnen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Seeburgtisch

Bericht door ducatim901 »

Nope daar stond ie dus niet in Danny, misschien wel in een andere vorm maar niet als Seeburgtisch.
Groeten JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”