Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door WimVe »

Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats met tunnel naar A12 - paardenstal.
De 600m tunnel is werk A23.

BRV:
A22 (216) - juni 1949
Type 501
Duits no. 2503
DeBeer_A22_front.jpg
DeBeer_A22_doorsnede.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door Danny »

Prachtig gedaan! Vooral de details vind ik erg gaaf. De bedjes en de periscoopafsluiter, de H binten in het dak en natuurlijk de sluitbalken van de nooduitgang. Het blijft een feest om naar je werk te kijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door tim »

inderdaad mooi werk!
wim, het profiel van de loopgraaf: heeft het brv dat zo opgemeten of is dit een eigen interpretatie?
meestal zijn overdekte loopgraven anders gebouwd, de bakstenen met de ronding mee gemetseld en taps toelopende wanden (onder smaller)

of is dit op de beer anders gedaan...

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door Bunkertju »

Natuurlijk zijn de meeste gangen in een zigzag patroon neergezet ... misschien hier een uitzondering op de regel.

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door WimVe »

Bunkertju schreef:Natuurlijk zijn de meeste gangen in een zigzag patroon neergezet ... misschien hier een uitzondering op de regel.
Groetjes
Jan
Tim en Jan,

Nee geen eigen interpretatie. De brv tekening toont een rechte gang met rechte muren. Ik merk wel dat niet alle tekenaars cq. opnemers even nauwkeurig gemeten en getekend hebben.
Ik kan bijna profielschetsen gaan maken van de mannen. Soms zitten er gewoon (optel)fouten in of mis je gewoon maten. Dus er zit een marge op de realiteit. Zo zit ik mij ook af te vragen of bv alle ingangen een schuine zijde hadden bij de antenne nis die bv ook al niet op de tekeningen staat. Dus als iemand daar iets over kan dichten dan graag : hebben alle bunkers een antenne nis ? en nissen in de zijmuren van de ingangen ?

Details:
Ja de 501 was de eerste die ik voor Hanstholm maakte. Daar was ik nog onbewust van de bijwerkingen van details..... laaangzame pc en beeldopbouw :mrgreen:
Het is wel mooi maar vreet geheugen en processortijd. Hetzelfde geld voor de textures van bv de stenen. Ik kan ze wel rond gaan laten lopen maar dat gaat te veel tijd kosten. Je krijgt dan wel de mooie plaatjes zoals die van Sander....
Dus een kwestie van duidelijk versus mooi en realistisch.

Sommige onderdelen en details komen ook van andere 3Ders zoals Mart en Anders (Scolty en Harpoon, voor de kenners). Waarvoor dank.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door tim »

bedankt wim voor de verduidelijking.
lange rechte stukken komen overigens wel vaker voor:
bijvoorbeeld in stp XXXXIIIaH (radio scheveningen), daar is een kaarsrechte gang van zo'n 70 meter lang gebouwd.
blijkbaar nam men het niet altijd nauw met de regelgeving.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door Bas de Mos »

Wat een gaaf bouwwerk, en ook een super tekening! De gang doet me denken aan het stukje gang van de hollandse vuurleidingspost naar een 501 op Vineta.
IMG_5298.jpg
IMG_5296.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door AvB »

Geeft het BRV ook aan dat die gang van metselwerk is? Anders zouden het die betonnen prefab gangonderdelen kunnen zijn die je ook op Voorne veel vindt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Kernwerk De Beer - A22 Groepsschuilplaats

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Geeft het BRV ook aan dat die gang van metselwerk is? Anders zouden het die betonnen prefab gangonderdelen kunnen zijn die je ook op Voorne veel vindt.
Arthur,

ALS ze de tekenregels in acht hebben genomen, en dat is bij de meeste wel het geval, dan was het metselwerk.
Beton is egaal gearceerd en steen met een dubbele streep onder 45 graden. Ook de dikte geeft het meestal weg. Hoewel ik eerlijk gezegd ook kijk naar de tekeningen van Vineta en andere. De wanddikte van de tunnels was soms niet te meten.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”