Het fort van Kapellen is nog steeds militair domein. Het is een "buitendepot" van het Legermuseum in Brussel. Hier wordt een deel van de reservecollectie Tanks en Kanonnen bewaard. Eigenlijk moet ik zeggen -werd bewaard-, aangezien men volop aan het verhuizen is. Het materiaal zou nu naar depots in Vissenaken, Landen en Bastogne gaan (en een beperkt aantal stukken naar het artilleriemuseum in Brasschaat). Vermoedelijk zal het fort verkocht gaan worden en het lijkt erop dat de gemeente Kapellen hierin geinteresseerd is.
Vroeger werden er enkele malen per jaar bezoekdagen georganiseerd, maar nadat 1 of andere slimmerik het woord "asbest" had laten vallen is er beslist dat geen bezoek meer toegestaan is. Via-via heb ik vorig jaar nog het geluk gehad om een bezoekje te brengen aan de collectie en aan het fort zelf.
Het fort is gebouwd tussen 1893 en 1897. In 1914 werden de geschutskoepels opgeblazen door het terugtrekkende Belgische leger. Vrij uniek in dit fort zijn de twee lucht- en lichtkoepels. Enkele duitse opschriften getuigen van de bezetting in WWII. Op het einde van de oorlog huizen er Canadezen, welke enkele prachtige muurschilderingen nalaten. Na WWII is het fort oa "speelterrein" voor de nabijgelegen kazerne van Hoogboom, zo wordt de centrale gang oa omgebouwd tot schietstand.
Zo, nu over naar de foto's:
Ingangsbrug, totaal verrot ...

Huidige ingang aan de NW-zijde ...

Centrale gang met 'lichtkoepels' ...

Resten van de schietstand ...

Instorting op het einde van de central gang ...

Infanterie-uitgang ...

Restanten van het originele schrijnwerk opgeslagen in een troepenkamer ...

Assen en delen van ???

De electriciteitsvoorzieningen worden stilaan stalactieten ...

En onder de -tieten vinden we de -mieten ...

Wandfresco, gesigneerd F.Greene -1945 ...

Detail wandfresco ...

Nog meer "pin-ups" ...

En nog eentje ...

Een oorlogstafereel van het meer "naïeve" soort ...

En om te besluiten toon ik nog een aantal beelden van de hangars waarin de reserves van het legermuseum zich bevinden (bevonden) ...

Hopelijk hebben jullie ervan genoten ... tot op een volgende uitstap!
Bunkerologische groeten,
Caveman