24cm IJzer (Opgeloste vraag)

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
Mole@om

24cm IJzer (Opgeloste vraag)

Bericht door Mole@om »

Ik was afgelopen vrijdag in Willemstad. Behalve de twee 669 bunkers zag ik ook onderstaande duitse degelijkheid. Het lijkt of daar een geschut op gestaan heeft, draaibaar ook weer gericht op het Hollands diep in de richting van Moerdijk.Draaibaar zou een geschut een heel gebied kunnen bestrijken, van de Moerdijk tot aan de Haringvlietbrug.
Vanuit de lucht zie je hem hier bij de groene pijl
http://tinyurl.com/35hnalj" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Afbeelding

Op de achtergrond in die berging met de tralies lag nog wat wapentuig, lijk mij.
Afbeelding

foto(c)Mole@om
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door AvB »

Ten eerste, welkom op het forum!
Deze opstelling lijkt op Duitse degelijkheid maar is Nederlandse degelijkheid naar ik meen van voor of tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Het geschut was meen ik kaliber 240mm maar dat weet ik niet zeker.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat is dit?

Bericht door ducatim901 »

Klikerdeklik; http://www.heemkundekringdewillemstad.n ... esting.htm" target="_blank" target="_blank
Even kijken onder het kopje verbetering rivierfront.
In de dependance "Paardenmarkt" van het Legermuseum staat nog een origineel kanon 24cm ijzer.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mole@om

Re: Wat is dit?

Bericht door Mole@om »

ducatim901 schreef:Klikerdeklik; http://www.heemkundekringdewillemstad.n ... esting.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Even kijken onder het kopje verbetering rivierfront.
In de dependance "Paardenmarkt" van het Legermuseum staat nog een origineel kanon 24cm ijzer.
Groeten Jack.
je bedoeld dit? Dat is toch geen 240mm?
Afbeelding
dit wel en dat lijkt mij passender :mrgreen:
Afbeelding

of zoiets
Afbeelding

Je hebt het nu over het Legermuseum in Delft?

edit: of zou het toch gaan om:

Afbeelding

in Bastion Groningen?
http://www.breda-en-alles-daaromheen.nl ... 0beeld.htm" target="_blank
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door svdb10 »

Hallo Mole@om,

Jack's antwoord lijkt mij correct: 24cm IJzer.
Wat bedoel je precies met de door jouw toegevoegde plaatjes van verschillende kanonnen? Het eerste plaatje toont zo te zien een aantal stukken 10cm brons op hoge affuit (vestingartillerie). De volgende 2 afbeeldingen hebben echter bijzonder weinig van doen met Willemstad en lijken mij beide uit WOII te stammen: duits (?) spoorweggeschut en luchtafweergeschut.

Bijgevoegd een foto van het kanon van 24cm Ijzer uit de collectie van het legermuseum. Stuk is afkomstig uit de directe omgeving van Willemstad (fort Sabina Henrica). Aan de voorkant van het kanon is duidelijk de uitstekende stang te zien waarmee het affuit vast zat aan het nog steeds aanwezige metalen draaipunt (zie de jouw eerste foto in deze thread)
Daarnaast een klein "zeikpuntje" dat mij opviel uit de door jouw meegestuurde link over bastion Groningen: het informatiebord spreekt over kanonnen van 24cm IJzer, maar de getoonde tekening is van zijn opvolger: het kanon van 24cm lang 25. Slordigheidje!

Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Mole@om

Re: Wat is dit?

Bericht door Mole@om »

svdb10 schreef:Hallo Mole@om,

Jack's antwoord lijkt mij correct: 24cm IJzer.
Wat bedoel je precies met de door jouw toegevoegde plaatjes van verschillende kanonnen? Het eerste plaatje toont zo te zien een aantal stukken 10cm brons op hoge affuit (vestingartillerie). De volgende 2 afbeeldingen hebben echter bijzonder weinig van doen met Willemstad en lijken mij beide uit WOII te stammen: duits (?) spoorweggeschut en luchtafweergeschut.
Euhmm, ja maar er staat toch ook duits materiaal in Willemstad o.a 2x 669 bunkers :?:
Ik ben niet zo thuis in 19e eeuw materiaal en het heeft niet direct mijn interesse.
Vandaar dat ik uitging dat het om duits materiaal zou gaan.
Daarnaast een klein "zeikpuntje" dat mij opviel uit de door jouw meegestuurde link over bastion Groningen: het informatiebord spreekt over kanonnen van 24cm IJzer, maar de getoonde tekening is van zijn opvolger: het kanon van 24cm lang 25. Slordigheidje!

Gr. Sander
Ik weet niet welke slordigheidje je precies bedoeld? Overigens. Van mij mogen foutjes. Wie geen fouten maakt maakt meestal nix zeg ik altijd ;)
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat is dit?

Bericht door ducatim901 »

Ach vroegah was ik ook wel zo, if it ain't German it ain't much.
Inmiddels ben ik door Sander en Steven wel aardig om als het om oudere en niet Duitse vestingwerken gaat.
Niet alleen zijn er overeenkomsten maar er is over Nederlandse vestingwerken meer te vinden in de Nederlandse archieven.
Veel is er nog onbekend of nog niet ontsloten.
Ik vind nog steeds mooie foto's of informatie.
Nu is Willemstad ook mooi omdat er vestingwerken zijn uit diverse tijdspannes en ook de forten er om heen zijn de moeite waard, er zijn vestingwerken te vinden uit de tijd van Napo, Post Napo, WO I en WO II.
Er is in de loop der tijden op vestinggebied veel veranderd en das bij Willemstad maar al te goed te zien.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Mole@om

Re: Wat is dit?

Bericht door Mole@om »

ducatim901 schreef: Er is in de loop der tijden op vestinggebied veel veranderd en das bij Willemstad maar al te goed te zien.
Groeten Jack.
Leg uit want ik ben pas in Willemstad geweest voor de eerste keer. Fortificatie is leuker dan bloemschikken. Maar nogmaals niet mijn hoofdmoot. Ik zit meer in de 17e eeuw (tot 1672) maritiem, maar niet alleen maar. Ook cultureel.
Duits (WW2) heeft ook mijn voorkeur. Het megalomane. Misschien ben ik dat ook wel een beetje ;)
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door svdb10 »

Mole@om schreef:Ik weet niet welke slordigheidje je precies bedoeld? Overigens. Van mij mogen foutjes. Wie geen fouten maakt maakt meestal nix zeg ik altijd ;)
Slordigheidje wat ik bedoelde ging om het informatiebord op Bastion Groningen (zie fragment).
Het getekende kanon op het bord lijkt me géén kanon van 24cm IJzer maar een kanon van 24cm lang 25. Is maar detail, maar ja, we zijn hier op het forum met stelletje zeikerige puristen bij elkaar dus... :lol: :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Mole@om

Re: Wat is dit?

Bericht door Mole@om »

svdb10 schreef:
Mole@om schreef:Ik weet niet welke slordigheidje je precies bedoeld? Overigens. Van mij mogen foutjes. Wie geen fouten maakt maakt meestal nix zeg ik altijd ;)
Slordigheidje wat ik bedoelde ging om het informatiebord op Bastion Groningen (zie fragment).
Het getekende kanon op het bord lijkt me géén kanon van 24cm IJzer maar een kanon van 24cm lang 25. Is maar detail, maar ja, we zijn hier op het forum met stelletje zeikerige puristen bij elkaar dus... :lol: :lol:
Dat is of van de geemeente of een stg die dat zaakje beheert.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”