Identificatie van Wapens
Identificatie van Wapens
Iemand die me kan vertellen wat voor soort geschut op deze foto staat. En wellicht ook een locatie??
Heb de foto jaren geleden eens gekocht en kwam hem net weer tegen.
Heb de foto jaren geleden eens gekocht en kwam hem net weer tegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Identificatie verzocht
Hallo Jan
De eerste links een Canon 75 mm Mle 1897 sur affut crinoline ( hoepelrok )
en de rechtse een Canon de côte de 95 mm Mle 1888 , plaats is mij onbekend .
Groeten Jos
De eerste links een Canon 75 mm Mle 1897 sur affut crinoline ( hoepelrok )
en de rechtse een Canon de côte de 95 mm Mle 1888 , plaats is mij onbekend .
Groeten Jos
Re: Identificatie verzocht
Zou dat niet in de omgeving van Camaret kunnen zijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
onbekend object....
hoi, wie kan dit object identificeren?
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0#p1345170" target="_blank" target="_blank
het is voor 1943 aangespoeld op het strand van scheveningen.
gr, tim
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0#p1345170" target="_blank" target="_blank
het is voor 1943 aangespoeld op het strand van scheveningen.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
- ducatim901
- Berichten: 4035
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: onbekend object....
Ha die Tim,
Ondanks dat ik het niet zeker weet zou het zomaar iets van een mijn kunnen zijn, welk type werkelijk geen idee.
Groeten Jack.
Ondanks dat ik het niet zeker weet zou het zomaar iets van een mijn kunnen zijn, welk type werkelijk geen idee.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: onbekend object....
Hoi Tim,
Ik heb geen idee..
Maar staan er nou twee Engelse Bobbies naast??
Ik heb geen idee..
Maar staan er nou twee Engelse Bobbies naast??
Re: onbekend object....
het heb wat weg van een duitse s-mine, maar daar is die wat te groot voor denk.
Re: onbekend object....
Tim,
Mijn eerste indruk is de tank van een Duitse vlammenwerper.
gr.harras
Mijn eerste indruk is de tank van een Duitse vlammenwerper.
gr.harras
Re: onbekend object....
Hoi collega,
Ik denk dat jij het dichtsbij zit.
Lijkt mij de Festungsflammenwerfer. De vlammond ontbreekt dan.
Loop nog eens door ons museum, daar liggen er drie (waarschijnlijk russisch).
Gr, bunkerik
Ik denk dat jij het dichtsbij zit.
Lijkt mij de Festungsflammenwerfer. De vlammond ontbreekt dan.
Loop nog eens door ons museum, daar liggen er drie (waarschijnlijk russisch).
Gr, bunkerik
- Bas de Mos
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
- Contacteer:
Re: onbekend object....
Die dingen zijn toch wel wat groter? Ook de Russischen want die waren toch ongeveer het zelfde?
Re: onbekend object....
Beetje oud topic maar goedBunkerik schreef:Hoi collega,
Ik denk dat jij het dichtsbij zit.
Lijkt mij de Festungsflammenwerfer. De vlammond ontbreekt dan.
Loop nog eens door ons museum, daar liggen er drie (waarschijnlijk russisch).
Gr, bunkerik
Een Festungsflammenwerfer is het vestingwapen alleen gebruikt in B-Werke en in Biarritz 2x.
De kleine tanks zijn Abwehrflammenwerfer.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Re: onbekend object....
Volgens mij is het de 35 lb. W Bomb.
35 lb. W (Water) Bomb Mk I, Mk II en Mk III
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog hadden de Britten geen efficiënt onderwaterwapen in hun arsenaal om schepen en pontonbruggen in de binnenwateren van Duitsland aan te vallen. De enige mogelijkheid om deze doelen te bereiken was door de lucht en de op dat moment bestaande zeemijnen waren niet geschikt, dus haast om een speciale bom c.q. mijn te ontwikkelen was geboden.
De ontwikkeling van de 35 lb. W Bomb begon in september 1939 en was in mei 1940 operationeel inzetbaar.
Ondanks dat het explosief W Bomb werd genoemd is het eigenlijk een riviermijn die door een vliegtuig werd afgeworpen.
De Mk I was bedoeld voor gebruik in rivieren en bestond uit een cilindervormig lichaam van ca. 25 cm in doorsnede met een lengte van 42 cm. De mijn was voorzien van 20 lb. springstof. Twee tot drie minuten na het afzinken kwamen er drijflijnen met kurk vrij zodat de bom ca. 90 cm onder het wateroppervlak bleef drijven. Tevens werden parapluachtige contactarmen vrijgegeven die bij contact via een schakelaar de elektrische ontsteker zouden laten functioneren. Door het oplossen van een zoutprop zou het explosief na 6, 18 of 48 uur vollopen met water en afzinken zodat hij niet in (de tijdens de ontwikkeling nog) neutrale wateren terecht zou komen. Deze riviermijn werd door de Duitsers abwerfbare Flussmine 480 (e) genoemd.
De Mk II was vrijwel gelijk van ontwerp en was ontwikkeld voor gebruik in stilstaande wateren en kanalen. De mijn was aan de onderzijde voorzien van een 5 lb. zwaar zinkstuk met ankerkabel. Na het afzinken in het water zou door het oplossen van een zoutprop de mijn vrijkomen en opstijgen. Doordat de ankerkabel 182 cm lang is en men er van uitging dat de meeste kanalen 2,75 meter diep waren bleef de mijn ca. 90-95 cm onder het wateroppervlak hangen.
De Mk III is vrijwel gelijk aan de Mk I, met dien verstande dat het kurk aan het lichaam was bevestigd zodat de mijn vrijwel direct onder het wateroppervlak dreef.
Van de Mk I zijn 14.000 stuks geproduceerd, van de Mk II totaal 6000 stuks en van de Mk III zijn totaal 3000 stuks aangemaakt. Tevens zijn er een aantal grotere W Bombs geproduceerd waarvan het modelnummer niet bekend is. Alleen van dit model zijn enkele exemplaren door de Duitse strijdkrachten geborgen en werden aangeduid als “Englische Flugzeugtreibmine ELTM 10”.
Door Bomber Command zijn in juni 1940 een aantal W Bombs afgeworpen in het Duitse gedeelte van de Rijn tussen Worms en Oppenheim en door Fleet Air Arm zijn met Albacores tussen 25 juni en 2 juli 1940 totaal 240 W Bombs afgeworpen in de rivier de Maas en in kanalen tussen de Maas en de Schelde. In de nacht van 6-7 juli 1940 heeft Coastal Command met Blenheims 48 W Bombs in het Noordzeekanaal afgeworpen. Tevens zijn in de nacht van 25-26 juli 1940 een mix van W Bombs en 250 lb. GP bommen op de scheepswerf van Spaarndam afgeworpen, terwijl andere bronnen aangeven dat deze aanval in de nacht van 26-27 juli 1940 heeft plaatsgevonden en het doel de wateren rond Haarlem was.
35 lb. W (Water) Bomb Mk I, Mk II en Mk III
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog hadden de Britten geen efficiënt onderwaterwapen in hun arsenaal om schepen en pontonbruggen in de binnenwateren van Duitsland aan te vallen. De enige mogelijkheid om deze doelen te bereiken was door de lucht en de op dat moment bestaande zeemijnen waren niet geschikt, dus haast om een speciale bom c.q. mijn te ontwikkelen was geboden.
De ontwikkeling van de 35 lb. W Bomb begon in september 1939 en was in mei 1940 operationeel inzetbaar.
Ondanks dat het explosief W Bomb werd genoemd is het eigenlijk een riviermijn die door een vliegtuig werd afgeworpen.
De Mk I was bedoeld voor gebruik in rivieren en bestond uit een cilindervormig lichaam van ca. 25 cm in doorsnede met een lengte van 42 cm. De mijn was voorzien van 20 lb. springstof. Twee tot drie minuten na het afzinken kwamen er drijflijnen met kurk vrij zodat de bom ca. 90 cm onder het wateroppervlak bleef drijven. Tevens werden parapluachtige contactarmen vrijgegeven die bij contact via een schakelaar de elektrische ontsteker zouden laten functioneren. Door het oplossen van een zoutprop zou het explosief na 6, 18 of 48 uur vollopen met water en afzinken zodat hij niet in (de tijdens de ontwikkeling nog) neutrale wateren terecht zou komen. Deze riviermijn werd door de Duitsers abwerfbare Flussmine 480 (e) genoemd.
De Mk II was vrijwel gelijk van ontwerp en was ontwikkeld voor gebruik in stilstaande wateren en kanalen. De mijn was aan de onderzijde voorzien van een 5 lb. zwaar zinkstuk met ankerkabel. Na het afzinken in het water zou door het oplossen van een zoutprop de mijn vrijkomen en opstijgen. Doordat de ankerkabel 182 cm lang is en men er van uitging dat de meeste kanalen 2,75 meter diep waren bleef de mijn ca. 90-95 cm onder het wateroppervlak hangen.
De Mk III is vrijwel gelijk aan de Mk I, met dien verstande dat het kurk aan het lichaam was bevestigd zodat de mijn vrijwel direct onder het wateroppervlak dreef.
Van de Mk I zijn 14.000 stuks geproduceerd, van de Mk II totaal 6000 stuks en van de Mk III zijn totaal 3000 stuks aangemaakt. Tevens zijn er een aantal grotere W Bombs geproduceerd waarvan het modelnummer niet bekend is. Alleen van dit model zijn enkele exemplaren door de Duitse strijdkrachten geborgen en werden aangeduid als “Englische Flugzeugtreibmine ELTM 10”.
Door Bomber Command zijn in juni 1940 een aantal W Bombs afgeworpen in het Duitse gedeelte van de Rijn tussen Worms en Oppenheim en door Fleet Air Arm zijn met Albacores tussen 25 juni en 2 juli 1940 totaal 240 W Bombs afgeworpen in de rivier de Maas en in kanalen tussen de Maas en de Schelde. In de nacht van 6-7 juli 1940 heeft Coastal Command met Blenheims 48 W Bombs in het Noordzeekanaal afgeworpen. Tevens zijn in de nacht van 25-26 juli 1940 een mix van W Bombs en 250 lb. GP bommen op de scheepswerf van Spaarndam afgeworpen, terwijl andere bronnen aangeven dat deze aanval in de nacht van 26-27 juli 1940 heeft plaatsgevonden en het doel de wateren rond Haarlem was.
Re: onbekend object....
Hier een doorsnede tekening
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Identificatie verzocht
Hallo, in de regio van Brest hebben we ook zo'n kanonnen gevonden: batterie de Semonce:jan lugtmeijer schreef:Iemand die me kan vertellen wat voor soort geschut op deze foto staat. En wellicht ook een locatie??
Heb de foto jaren geleden eens gekocht en kwam hem net weer tegen.
met vriendelijke groet,
Bunkerfreak Tom
Re: Identificatie verzocht
@ Tom
Op de muur achter het stuk staat Bizerte en dat is in Tunesie
grtz Hugo
Op de muur achter het stuk staat Bizerte en dat is in Tunesie
grtz Hugo