Misschien bedoelde Maarten een Fl 250?AvB schreef:Fl 245 is een machinebunker for Flakstelling.maarten-stahlbeton schreef:Het ontwerp komt overeen met de Fl354a, echter is de aggregaatruimte iets opgeschoven en niet betreedbaar vanuit de gassluis waardoor er een extra ruimte is gecreeerd. De toren was niet vanuit de bunker te betreden en komt me eigenlijk wel een beetje hobby-bob over, niet echt te vergelijken met bv een Fl 245.
Fl 354B
Re: Fl 354B
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Fl 354B
ha die Maarten,
Drie meter is in "B" alleen 50% versterkt, bunkers in "A" zijn 3.5m dik.
"B" klopt dus wel......maar dan wel een beetje versterkt.......
Groeten Jack.
Drie meter is in "B" alleen 50% versterkt, bunkers in "A" zijn 3.5m dik.
"B" klopt dus wel......maar dan wel een beetje versterkt.......
Groeten Jack.
maarten-stahlbeton schreef:Hoi Jack,ducatim901 schreef:Even uit mijn hoofd, de Fl 354B van Delfzijl heeft muren van 3 meter dik, aangezien het best een forse bunker is kan dit het verschil maken.
Kan me niet herrinneren dat het dak ook in drie meter was maar dit zou een mogelijkheid zijn die nog wat extra kuub op kan leveren.
Dan zou de B dus niet voor Baustärke staan? Wellicht een nahverteidigung en/of sehrohr optie als bij de 100/500 serie? Waar
blijven al die Groningers nu??
Hier overigens de bijbehorende legenda.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Fl 354B
Hello,
nice BFK map maarten... thanks
But I still wonder about 1x 661 and 1 x 622 at Flak Batterie Delfzijl (Kernwerk?)
I thought there where 2 x 622 build. (also RR/HS Book)
Also the 661 at Nansum is new to me... did anybody know if they finished them?
At the Legenda are some parts "schraffiert" and some "gray"... whats the meaning... finished and in process?
greetz
Alex
nice BFK map maarten... thanks
But I still wonder about 1x 661 and 1 x 622 at Flak Batterie Delfzijl (Kernwerk?)
I thought there where 2 x 622 build. (also RR/HS Book)
Also the 661 at Nansum is new to me... did anybody know if they finished them?
At the Legenda are some parts "schraffiert" and some "gray"... whats the meaning... finished and in process?
greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Fl 354B
Bedoelde inderdaad een Fl250, foutje.
Ik denk dat Jack gelijk heeft met de 50% versterkte muren. Als ik zo de foto's vergelijk van de bunkers in Wilhelmshaven en die van Farmsum is er inderdaad een mogelijkheid dat die in Wilhelmshaven in A is uitgevoerd.
Er is een goede kans dat het BRV alleen één 622 heeft opgemeten van de Schw.Fl.B. en daardoor de 661 fout heeft benoemd, ik heb alleen een kaart van het havengebied met daarop B en C en de inventaris vermeld geen C voor delfzijl Wellicht dat iemand meer hierover weet?
Ik denk dat Jack gelijk heeft met de 50% versterkte muren. Als ik zo de foto's vergelijk van de bunkers in Wilhelmshaven en die van Farmsum is er inderdaad een mogelijkheid dat die in Wilhelmshaven in A is uitgevoerd.
Er is een goede kans dat het BRV alleen één 622 heeft opgemeten van de Schw.Fl.B. en daardoor de 661 fout heeft benoemd, ik heb alleen een kaart van het havengebied met daarop B en C en de inventaris vermeld geen C voor delfzijl Wellicht dat iemand meer hierover weet?
Lord of the Ringstand
Re: Fl 354B
Ik kan geen 661 vinden in de BRV documenten van Nansum.
In Delfzijl stond een 661 tegenover het station als ik het goed heb, niet zo heel ver van de M.Fl.B.
Ik ga van het weekend even een kaartje maken van Delfzijl. want ik snap er helemaal niks meer van haha.
In Delfzijl stond een 661 tegenover het station als ik het goed heb, niet zo heel ver van de M.Fl.B.
Ik ga van het weekend even een kaartje maken van Delfzijl. want ik snap er helemaal niks meer van haha.
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Fl 354B
Misschien dat ie ook nooit afgebouwd is geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Re: Fl 354B
Dit is een verklaring... weet je welke ze "opgemeten" hebben?maarten-stahlbeton schreef: Er is een goede kans dat het BRV alleen één 622 heeft opgemeten van de Schw.Fl.B. en daardoor de 661 fout heeft benoemd...
greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Re: Fl 354B
Vergeet niet dat de zware bunkers in Groningen allemaal een extra fundering hebben van 4mtr breed aan elke zijde en 1mtr hoog.maarten-stahlbeton schreef:Het viel me ook op dat de Fl 354 van Farmsum als een Fl 354B met 2200 cbm staat omschreven. Volgens de typeheft heeft een 354a 1400cbm en een 354b 1800cbm.
Re: Fl 354B
Hier een kaart van Delfzijl waarin de informatie van de BFK en het BRV zijn samengevoegd. (Exclusief Nansum, Termunten en de Badhuis Batterij)
Enkele dingen die opvallen;
1 De 661 Vliethoven is opgemeten door het BRV als 656
2 De 661 Farmsum is opgemeten door het BRV als 622
3 De 661s bij Biesum en Heveskesklooster staan niet op de BFK.
4 Staat niet op de kaart maar het BRV heeft in het kernwerk (Badhuis Batterij) 2x een 622 opgemeten. (Op BFK staat een 661) Er zit 3 jaar verschil tussen de 2 tekeningen van beide 662en.
5 Volgens BFK is het grondwerk van de M383 Farmsum gelegd in Nov '44, dit is ook te zien op een RAF luchtfoto van Nov '44. Het BRV heeft deze bunker opgemeten op 1-7-'46
6 Volgens de BFK is alleen het fundament gelegd van de 661 Nansum. Het BRV heeft nooit een 661 gemeten daar en maakt alleen melding van fundamenten.
Enkele dingen die opvallen;
1 De 661 Vliethoven is opgemeten door het BRV als 656
2 De 661 Farmsum is opgemeten door het BRV als 622
3 De 661s bij Biesum en Heveskesklooster staan niet op de BFK.
4 Staat niet op de kaart maar het BRV heeft in het kernwerk (Badhuis Batterij) 2x een 622 opgemeten. (Op BFK staat een 661) Er zit 3 jaar verschil tussen de 2 tekeningen van beide 662en.
5 Volgens BFK is het grondwerk van de M383 Farmsum gelegd in Nov '44, dit is ook te zien op een RAF luchtfoto van Nov '44. Het BRV heeft deze bunker opgemeten op 1-7-'46
6 Volgens de BFK is alleen het fundament gelegd van de 661 Nansum. Het BRV heeft nooit een 661 gemeten daar en maakt alleen melding van fundamenten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Fl 354B
Dag Maarten,
Even nog over bouwen in de "A" en "B" sterkte.
3 meter dik is geen "A" maar een bunker in "B" die 50 % versterkt is.
Groeten Jack.
Even nog over bouwen in de "A" en "B" sterkte.
3 meter dik is geen "A" maar een bunker in "B" die 50 % versterkt is.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Fl 354B
Goeiemorgen!!ducatim901 schreef:Dag Maarten,
Even nog over bouwen in de "A" en "B" sterkte.
3 meter dik is geen "A" maar een bunker in "B" die 50 % versterkt is.
Groeten Jack.
viewtopic.php?f=5&t=1653&start=15#p18507" target="_blank
Nicht ärgern - Nur wundern!
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Fl 354B
Duidelijk toch?
Kweet niet wie die fabels in de wereld heeft geholpen.....maar een fabel blijft het.
Groeten Jack.
Kweet niet wie die fabels in de wereld heeft geholpen.....maar een fabel blijft het.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Fl 354(B) - Farmsum 3D
Met de tekening van erwin was het geen kunst.
Maar eh, wat is de funktie van de "darkroom" bovenop de toren ??? Volgens de tekening zaten er geen ramen in. Nog was het dak open.
Maar eh, wat is de funktie van de "darkroom" bovenop de toren ??? Volgens de tekening zaten er geen ramen in. Nog was het dak open.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Fl 354B
ThanksTies schreef:Ziet er goed uit
Maar eh waar blijven de kenners ? Ik kan mij niet voorstellen dat er geen funktie was voor de geblindeerde ruimte bovenop de toren.