Ik ben op zoek naar informatie over de V.I.S. kazemat Gorinchem:
Allereerst zou ik heel graag zou ik plattegronden, doorsnedes etc zien. Volgens mij zijn die wel in te zien in het Nationaal Archief, maar daar kom ik zelden (ahum, eigenlijk nooit
Ten tweede ben ik op zoek naar afbeeldingen, foto’s etc. Zowel historische als hedendaagse. Met name foto’s van het interieur zouden geweldig zijn. Ik ben met name héél geïnteresseerd in de kanonruimte; deze kazemat heeft als één van de weinigen tot in de meidagen de oorspronkelijke bewapening (6cm op kazemataffuit) behouden. Hoe was de opstelling van dit kanon precies? Op basis van foto’s en eigen waarnemingen van andere V.I.S. kanonkazematten vind ik het lastig te zeggen welke aanpassingen horen bij het later geïnstalleerde kanon van 5cm no2.
Tot slot ben ik benieuwd naar de huidige situatie; deze kazemat zou nog bestaan, maar wat is de toestand? Geheel ondergewerkt? Wel zichtbaar maar dichtgemetseld?
Nb. Ik ben al in het bezit van (oa): “Het kanon van 6 cm Kazemat (Neerlands Arsenaal 4)”, “Een onuitdoofbaar vuur” en “Kazematten in het Interbellum” dus verwijzingen naar tekst of afbeeldingen uit deze boeken hoeven niet.
Ook ben ik bekend met de (uitstekende) website http://www.verdedigingswerken.nl/vis/index.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Hopelijk kan iemand mij helpen. Anders zit er niks anders op dan mij tóch maar eens richting Den Haag te begeven om mij eindelijk te gaan verdiepen in hoe die archieven-toestand precies werkt
Alvast bedankt voor alle informatie!
Sander