Kazematten Lekbrug Vianen?

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Martijn
Donateur
Donateur

Re: Kazematten Lekbrug Vianen?

Bericht door Martijn »

In het kader van het "onderzoek" naar de openingen in de peilers heb ik aan RWS maar eens de vraag gesteld waar de openingen aan rivierzijde voor zijn. Vandaag kreeg ik van hen het volgende antwoord:

Deze openingen zijn uitgevoerd uit glas en zijn voorzien van twee roosters en dienen voor het licht en luchttoevoer voor aanwezige werkruimte, e.d. (zie bijgevoegde kopie, artikel uit het blad "De Ingenieur" nr, 38 uit 1934) en twee foto’s waar openingen te zien zijn.
In de loop van de jaren zijn deze glasramen vernield door vandalisme !
Daarom zijn deze openingen dichtgemetseld om te voorkomen dat deze werkruimte door onbevoegden wordt betreden en de vogels niet naar binnen kunnen vliegen en overnachten.

Hopelijk zijn deze vragen naar tevredenheid beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Ernest van de Wiel
namens Nederlandse Bruggenstichting (NBS)

Het blijkt dus niet om schietopeningen o.i.d. te gaan. Het zijn feitelijk gewone ramen. Hieronder de foto's die bij de e-mail gevoegd waren.
Jan_Blankenbrug_01.jpg
Jan_Blankenbrug_02.jpg
Jan_Blankenbrug_03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Delain. 'We are the others'
dennis

Bericht door dennis »

Hallo,

Ik kan vermelden dat je er dus wel in kan via de bovenzijde. En daar kun je komen via de zijkant van de brug. Als je op de brug staat kun je tussen het wegdek en de boog in door een kier die daar zit en dan kom je in de boog waardoor je dus kunt "afdalen" en zo op de kazermat uit komt. dan is het met de trap naar beneden en ben je dus binnen. Als je binnen bent dan heb je aan de linker zijde een ronde ruimte waar een betonnen bankje is met 2 holle ruimtes in de muur 1 met een klep en 1 zonder klep. Aan de rechter kant heb je iets wat lijkt op een machine kamer waar een gat in de vloer zit en je verder kunt "afdalen" het schijnt dat je dan weer in een tunnel uit komt (hebben ze mij gezegd) die onder de lek door loopt naar de andere kazemat aan de zuid kant van de rivier. Ik ben echter nooit naar beneden geweest in dit gat omdat er water in stond. Er staat wel iets van een apparaat daar maar geen idee wat. Of de ruimte ooit gebruikt is geen idee maar had wel een indruk wekkende uitwerking op mij persoonlijk.. De sfeer die daar hangt...
Als het goed is kun je er ook komen door over de reling te stappen van de brug en dan op de hangbak te springen die onder de brug hangt en dan kun je ook zo de peiler op stappen. KIJK WEL UIT IS ALLEMAAL ERG SMAL EN GLADJES DOOR DE VOGELS.
Hoop dat er mensen zijn die wat aan deze info hebben. Ik lees graag of er mensen zijn die er in geweest zijn en foto's van de binnenkant hebben..Heb er in mijn jeugd genoeg tyijd door gebracht met vriendinnetjes stiekem roken etc.. etc..
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Dennis,

welkom op het forum.

Kun je vertellen hoe lang het geleden is dat je daar geweest bent. Zelf ben ik er niet zo lang geleden (een maand of twee) nog geweest, maar ik meen me te herinneren dat de optie om via de peiler af te dalen inmiddels ook niet meer bestaat. Deze opening is dacht ik dichtgelast (en de toegangsluiken in het brugdek ook), dus blijft alleen de optie via de hangbak over. Het idee om over de brugreling te stappen staat me alleen niet echt aan (hoe graag ik ook eens binnen zou kijken in die peiler, het moet wel veilig blijven). Het is namelijk nogal een eind vallen daar . . .
Weet je nog hoe hoog de openingen aan de rivierzijde zaten? (afgaande op de tekening hierboven zouden ze rond de 2 meter boven de bodem van de ruimte zitten).

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

dennis

Bericht door dennis »

Ik ben daar denk ik het laatst in 1990 zo'n beetje geweest... Vorige eeuw ;-)
En de gaten aan de rivier zijde waren zeker weten hoger dan 2 meter boven de bodem ik schat het eerder op zo'n 3,5 a 4 meter.. Als het 2 meter zou zijn weet ik zeker dat we er op geklommen waren ;-)
Nu weet ik niet hoe het er voor staat en of je er nog wel in kan. Als ik het me goed herinner moest je de boog in dan naar beneden tot je niet verder kon. Tussen de zijkanten van de boog door dan kon je je zelf laten zakken.... ALS IK HET ME GOED HERINNER. Je kon ook kiezen om tussen het wegdek en de boog de spleet die daar is konden we toen door heen... Hoe f ik nu ook niet meer te proberen maar ging toen nog wel. En over de reling stappen.. Ik heb het ze zien doen maar heb het zelf nooit aangedurfd. Zoals je zelf al aangaf.. het is een eindje vallen..

Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders hoor ik het wel.

Grtn Denins
mkabel

Bericht door mkabel »

hallo,

ik kwam zojuist deze link tegen via google.
ik ben 22 jaar oud en woonachtig in nieuwegein. ik ben vroeger(toen ik de leeftijd 15 tot 7 had) nog in deze kazematten geweest, echter ben ik helaas niet de enige en ligt er gigantisch veel rommel in. ik lees ook dat het ''werkruimten'' zijn. echter zit er in de zuiderlijke pilaar, aan de oostkant een kamertje daarin de grond zit een luik. als je dat luik open doet zie je nog een tap naar beneden, ook daar ben ik naar beneden gegaan. toen der tijd stond er aan laag van 15cm water in de gang waar ik toen uitkwam, de gang liep oostwaards. de gang gaat maar 1 kant op. deze gang ben ik gevolgt, af en toe in de gang(waar je gebukt kan staan) zitten uitsparingen in de muur op enkelhoogte en op heuphoogte. toen ik de gang enkel meters(15/16) misschien korter of langer(lang geleden) kwam ik op een stuk dat een stuk lager uitkwam, dit was helaas geblokkeerd en kon niet verder.
ben toen maar terug gegaan.

nog even over de ramen die erin zitten.
als je in de ''bunker'' staat dan zitten die ramen wel 3 meter hoog en kan je er nieteens doorheen kijken. ook zitten er veel duiven in deze ruimtes.
ik weet dat ze de laatste tijd wat maatregelen hebben getroffen zodat de jeugd er nietmeer kan komen. echter weet ik wel 4 tot 5 verschillende manieren op op de betreffende pijlers te geraken(niet allen even fijn, maar ach)

wellicht waren er mensen die hier benieuwd naar waren en misschien wat aan deze kleine hoeveelheid informatie hebben.

mvg marco
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Dennis, Marco,

dank voor de reacties. Alle info betreffende de peilers is welkom. Voor mij staat inmiddels wel vast dat de openingen in de peilers aan de rivierzijde geen schietgaten zijn, maar ramen. Ze zitten veel te hoog boven de vloer van de werkruimte om als schietgat dienst te kunnen doen. Daarnaast is de vorm ook niet echt die van een schietgat. Ik sluit echter nog niet uit dat er kazematten in de peilers aanwezig waren/zijn. De zoektocht gaat nog steeds verder . . .
Die gang vanuit de zuidpeiler is wel heel interessant. Ben benieuwd wat daar de functie van was.

Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Joop Schreuder †

Bericht door Joop Schreuder † »

Als ze binnenkort gesloopt gaan worden zullen we het weten....

Greetz

Joop
dennis

Bericht door dennis »

En zullen "wij" tot het groepje behoren wat er in geweest is en er enorm veel lol gehad hebben. Ik snap echt niet dat het gesloopt gaat worden.. Maar goed zal allemaal wel. Zal mij niets verbazen als er ook nog wat munitie te voorschijn gaat komen daar bij die pilaren.
Joop Schreuder †

23-08-2007 10:28 | Regioredactie Reformatorisch Dagblad

"DEN HAAG - De oude boogbrug over de Lek bij Vianen wordt geen monument. Dit bepaalde de Raad van State woensdag in de beroepszaak die was aangespannen door de Stichting Boogbrug Vianen. Zij wilde de metalen brug op de rijksmonumentenlijst hebben.

Nu de Raad van State het beroep van Boogbrug Vianen heeft verworpen, kan het kunstwerk worden gesloopt. Eigenaar Rijkswaterstaat wil graag af van de boogbrug. Het onderhoud zou in een periode van honderd jaar 53 miljoen euro kosten.

Volgens de Stichting Boogbrug Vianen heeft Rijkswaterstaat de gemeenten Vianen en Nieuwegein bang gemaakt met dit hoge bedrag. Daarom zouden de gemeentebesturen, evenals andere instanties, een negatief monumentenadvies hebben gegeven.

De Raad van State schrijft in de uitspraak dat de stichting deze beschuldiging niet hard heeft weten te maken. Het rechtscollege gaat ervan uit dat de onderhoudskosten geen rol hebben gespeeld bij de beslissing over het niet verlenen van de monumentenstatus. De hoogste bestuursrechtbank vindt verder dat voormalig staatssecretaris van Cultuur Van der Laan mocht afgaan op de adviezen van deskundigen dat de oude Lekbrug niet bijzonder genoeg is om te behouden.

Wim van Sijl van de Stichting Boogbrug Vianen reageert teleurgesteld op de uitspraak van de Raad van State. „De Lekbrug is een keerpunt in de geschiedenis van de Nederlandse bruggenbouw. Hij is de eerste die van plaatmateriaal is vervaardigd. Daarvoor werd altijd gebruikgemaakt van vakwerkconstructies.”

Volgens Van Sijl is het ook bijzonder dat in de pijlers kazematten zaten, die tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gebruikt. „De brug was onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In 1945 is hij door geallieerden vernietigd. Daarna is hij herbouwd.”

De Lekbrug maakt deel uit van een serie van twaalf bruggen die de stichting wilde behouden. Onder de twaalf bruggen viel ook de Waalbrug bij Zaltbommel. De stichting kon de sloop van deze brug niet tegenhouden. "

Greetz

Joop
dennis

Bericht door dennis »

En of dat zeer doet. Zal nooit meer met het zelfde gevoel richting het zuiden rijden.. Kan alleen maar zeggen ben blij dat ik er ontzettend vaak in geweest ben... Helaas aan alle goede dingen komt een eind.. Ben alleen benieuwd of ze nog wat gaan vinden van "toen die tijd"
svdb10
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door svdb10 »

Eerder in deze thread is hij al even langsgekomen: de kazemat in de brug bij Moerdijk:
Joop Schreuder schreef:...Het enige wat ik me kan bedenken is de nabijverdediging van het water onder- en ter weerszijden van de brug en, wat eigenlijk nog veel logischer is, het onder vuur kunnen houden van de onderzijde van de brug zodat men langs die weg niet naar de overzijde kon komen. Dit zag je met name ook bij de dubbele mitrailleurkazemat in het landhoofd van de oude Moerdijkbrug...
Wat bij die brug ook meespeelde zijn de ingangen van de mijnkamers in drie van de totaal negen brugpeilers, die vanuit de kazemat onder vuur konden worden gehouden. Maar deze brug was dan ook een belangrijk access in het Zuidfront van de Vesting Holland...
Nu kwam ik dit youtube filmpje tegen waarbij de Duitse aanval op de Moerdijkbruggen wordt getoond/nagespeeld (althans, daar ga ik van uit). Hierin komt ook de kazemat voor, gaat om stuk van 10:54 tot 12:28
http://www.youtube.com/watch?v=YPAqua0l ... re=related
Leek me leuk om te delen! Weet iemand of dit de echte kazemat in de Moerdijkbrug betreft? De pantserdeur ziet er in ieder geval nederlands uit.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
ducatim901

Bericht door ducatim901 »

De Film is opgenomen op het eiland van Dordrecht en bij Moerdijk.
De kazemat is dus de "echte".
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Joop Schreuder †

Off topic: Dit is inderdaad de originele VIS dubbele mitrailleurkazemat.
Helaas in 1977 gesloopt.

Pantserschuif aan Brabantse kant is ook van Neerlands fabrikaat (1937)

Greetz,

Joop
Landhoofdmoerdijk.jpg
Aanval 4 Sprung in die Feind.jpg
Aanval 1 Sprung in die Feind.jpg
brugversperring.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
markdesign

Bericht door markdesign »

Best oud topic, maar toch.

Na het lezen van dit topic, en al jarenlange nieuwsgierigheid ben ik met 2 vrienden gisteren de zuidkant van de lekbrug in gegaan.
Doordat er aan de noord(nieuwegein)-kant veel duiven aan het broeden waren zijn we daar maar niet in gegaan, als dierenvriend laat ik ze liever met rust en wacht ik nog een paar weken.

Ik ben sinds vandaag 20,en woon dus ook al 20 jaar in Vianen. Vroeger hoorde ik al verhalen over de bunker zoals dat je na het betreden van de laagste trap in het water kon vallen en er nooit meer uit kon komen. Wat dus blijkbaar dikke bullshit is.

Verder het gerucht dat er een tunnel onder de lek door gaat. Waar komt die onzin vandaan? Mijn pa (55) hoorde vroeger ook al dit verhaal en had het toen destijds ook nooit gevonden toen hij er als 16 jarig jochie de noordkant bezocht.

Door via de blauwe boog naar binnen te klimmen kan je via de mans-gaten verder naar beneden, vervolgens pak je een ladder en je komt zo op de pilaar terecht.

Je ziet de oude lift die niet aangedreven kan worden, en het luik waar je naar binnen gaat. Hier kan je +- 4 meter naar beneden klimmen en je komt in een grote ruimte waar je links een deurtje door kan, en rechts ook een deur. We kozen eerst de rechterkant, en daar was eerst een dun gangetje waarna je in een holle ruimte komt. waar een klein metalen kastje staat en een hoefijzer hangt.

Aan de linker kant kom je in een soortgelijke ruimte maar met een rare machine, een soort pomp. Ik ga er vanuit dat dit een pomp is, want er steekt een stang uit naar beneden ergens in een put met water. Hier zit een luik die overigens erg zwaar is, als je 'm open doet kan je +- 3 meter naar beneden klimmen en kom je in een lange gang van ongeveer 10 meter. Deze gang staat blank en in de jaren hebben ze hier planken neergelegd zodat je droog blijft. Uiteindelijk loopt de gang dood. Echter zit de gang vol met inhammen en ik meen dat deze gemaakt zijn voor het plaatsen van dynamiet om gemakkelijk de brug op te blazen voor in een oorlog.

De foto's kan ik wel keer plaatsen als iemand ze wil zien.
Groetjes,
Mark
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

Goed verhaal Mark, als je die foto's zou willen plaatsen graag.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”