Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Algemene discussie omtrent de bunkers en andere verdedigingswerken.
Plaats reactie
K Terwisscha

Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door K Terwisscha »

Verbindend Verhaal

Rond de vele restanten van de Atlantikwall op de Waddeneilanden en in het kustgebied van de Waddenzee wordt in het Noorden van het land een toeristisch-recreatief project ontwikkeld waarin de ontsluiting van bunkers en routes centraal staan.
Om de provincies rijp te krijgen om hierin te investeren, moeten de initiatiefnemers (o.a. musea op de eilanden) met een goed en verbindend verhaal komen. Een overtuigend verhaal waarin zowel de investering in het toegankelijk maken van Duitse bunkers (omstreden erfgoed) en het ontsluiten van de verhalen uit de regio als het ontwikkelen van wandel-, fiets- en autoroutes met argumenten wordt onderbouwd. Evenals een inhoudelijke en cijfermatige onderbouwing van deze vorm van toerisme. Wie kan me daarbij van munitie voorzien: rapportjes, notities, aanvragen en andere onderbouwende data? Bij voorbaat hartelijk dank!

Kees Terwisscha van Scheltinga
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door Ruud »

Benader (google), wbt Duitse Bunkers, eens:

Stelling Den Helder;
Bunker Museum IJmuiden, WN2000;
Wg. onderzoek verdedigingswerken IJmuiden;
Atlantikwallmuseum Noordwijk;
Atlantikwallmuseum Scheveningen;
BB Museum Overvoorde (deels WO2);
Biberbunker Voorne;
Bunkerbehoud Zeeland

Dit zijn organisaties die meer dan één bunker in beheer hebben en waarvan er ook enkele ruime ervaring hebben met het opzetten van routes, rondleidingen, bebording, publicaties, overheden, subsidie en sponsering.

Ben ik een organisatie vergeten, excuus!

Succes, Ruud

viewtopic.php?f=33&t=1700&hilit=symposium#p19097
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door WimVe »

Mischien ook handig om je eigen rol in het geheel te melden en het uiteindelijke doel. De eerste zin is m.i. een nogal ruim begrip.
Joop Schreuder †

Re: Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door Joop Schreuder † »

Beste Kees,

Ik deel het gevoel van Wim. Wat wil je zelf (of je bedrijf http://www.linkedin.com/in/kterwisscha) voor rol hierin vervullen? Commercieel, tegen een leuke fee (afromen!) bemiddelen bij het verkrijgen/verdelen van subsidie of belangeloos de organisaties en stichtingen helpen in de strijd? Of moeten wij belangeloos helpen bij het vullen van een duur consultancy rapport?

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door PdK »

Dag Kees,

Stichting Vesting Hoek van Holland realiseert op dit moment ook een toeristische wandel- en informatieroute langs en door verschillende Historische en Natuurrijke gebieden. Dit gaat in samenwerking met de deelgmeente Hoek van Holland en verschillende natuurorganisaties als Stichting ARK en het Zuid-Hollands Landschap.
Voor de juiste contactpersoon kun je me eventueel een bericht sturen.

Groeten,

Peter de Krom
K Terwisscha

Re: Atlantikwall als cultureel historisch erfgoed

Bericht door K Terwisscha »

Geachte heren,
Om een misverstand uit de weg te ruimen; ik werk in opdracht van de provincie Fryslân, de stichting Waddencentra (eilanden) en Landschapsbeheer Friesland, waar ik drie dagen in de week aan verbonden ben. Daarnaast ben ik ook mede-eigenaar van een communicatiebureau in Leeuwarden dat voor overheden werkt. Voor bovengenoemde instanties werk ik al enige tijd aan een wandelnetwerk in de Waddenregio: www.waddenwandelen.nl

Zoals mijn Linkedin profiel zou moeten uitwijzen, ben ik geen avonturier, maar een professional die in de Waddenregio serieus en met plezier werkt aan een verbindend verhaal om al die prachtige particuliere initiatieven aan elkaar te rijgen en ook te ontsluiten: het verhaal (content), bereikbaarheid (routes) en marketing (promotie). Dat ik met mijn studie geschiedenis als achtergrond ook privé geïnteresseerd ben, is mooi meegenomen.

Om de lokale en provinciale overheden in de hele regio mee te krijgen en te investeren in de toegankelijkheid van bunkers op diverse plaatsen, is een goede onderbouwing nodig voor wat betreft mogelijkheden voor recreatie & toerisme, educatie, routes en mogelijke arrangementen. Dat is de achterliggende reden van mijn oproep. Een goed verhaal is hierbij belangrijk: zwart/wit gezegd, voor het herstel van een paar bunkers, lopen overheden en fondsen niet warm. Vandaar mijn vraag of er soortgelijke aanvragen zijn, vooronderzoeken of cijfers over aantallen bezoekers c.q. opbrengsten. Dan kan ik die meenemen in mijn poging om voor de hele Waddenregio iets te kunnen betekenen voor wat betreft het erfgoed van WOII

Ik ben te bereiken via landschapsbeheer Friesland: k.terwisscha@landschapsbeheerfriesland.nl en via mijn mobiel: 06-46011200.

Dank en hartelijke groet,

Kees Terwisscha van Scheltinga
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall algemeen”