St. Mihiel Saillant

Discussies over de eerste wereldoorlog.
Plaats reactie
Annelies

St. Mihiel Saillant

Bericht door Annelies »

Aangezien het deze week 90 jaar geleden is dat de wapenstilstand inging, zal ik hier de komende dagen eens wat foto's en info posten over 'de Grote Oorlog' of zoals de Engelsen zeiden en dachten: The War To End All Wars...

Als eerste wat foto's van loopgraven in de St-Mihiel Saillant.

Hier ben ik afgelopen zomer geweest en was verbaasd over hoe intact sommige loopgraven nog waren.
Overal is nog prikkeldraad te vinden. Aangezien de Duitsers hier 4 jaar hebben gezeten hebben ze hun loopgraven goed uit kunnen bouwen met bunkers en betonnen wanden waardoor deze er na 90 jaar nog in goede staat bijliggen, terwijl de Franse bijna zijn verdwenen of ondiepe geulen zijn geworden.

St Mihiel is ongeveer 45 minuten rijden vanaf Verdun, maar het verschil met Verdun kan niet groter zijn.
Verdun is toeristisch, er zijn musea, hotels en restaurants allemaal gericht op de 'oorlogs toerist'. Er zijn op de begraafplaatsen en in de forten altijd wel mensen aanwezig, terwijl je niemand ziet bij de begraafplaatsen van St. Mihiel (op de grote Amerikaanse na dan). Wij hebben er compleet alleen door de bossen en de loopgraven gedwaald, en de Duitse begraafplaats wordt aan het lange gras te zien zelden bezocht. Dat maakte het allemaal nog indrukwekkender en beklemmender.

"Though less important than the great fortress of Verdun, Saint-Mihiel was historically one of the fortified towns guarding the strategic line of the Meuse River on the approach to the Paris Basin from the east. The town was captured by the Germans in September 1914, at the beginning of World War I, and it was not retaken by the Allies until September 1918, in an offensive in which American troops under General John J. Pershing played an important role; this was the first major offensive by the U.S. Army in France."
(bron: http://www.britannica.com/EBchecked/top ... int-Mihiel" target="_blank" )
_MG_1437.JPG
_MG_1449.JPG
_MG_1482.JPG
_MG_1492.JPG
_MG_1512.JPG
_MG_1533.JPG
_MG_1548.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Annelies

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door Annelies »

_MG_1558.JPG
_MG_1570.JPG
_MG_1575.JPG
_MG_1594.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door AvB »

Mooie reportage! Ik ben benieuwd naar meer, de Grote Oorlog heeft toch
een soort van mystiek over zich heen die WO2 niet heeft.
Of dat nou ligt aan het feit dat wij Nederlanders niet aan die oorlog
hebben deelgenomen weet ik niet. Of misschien omdat er veel minder
beelden van zijn dan WO2.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door Danny »

Bizarre plek. Ziet er spooky uit hé
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Martin

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door Martin »

Had inderdaad daar precies het zelfde gevoel: spooky...
Ik heb niet op exact dezelfde plek gelopen, maar het lijkt er erg op.
Bij het zien van deze prachtige foto's is dat gevoel er ook meteen weer.
Beklemmend...
Misschien gewoon omdat je weet dat ochtendjes van 90.000 doden schering en inslag waren in de Grote Oorlog en je dus automatisch aanneemt dat het er vol moet zitten met dolenden.
Misschien gewoon opgenaaid door het boek van Heyster, Mysteries '14-'18.

Het kriebelt wel meteen weer om eens terug te gaan!
Prachtfoto's!

Groets,
Martin
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door AvB »

Martin schreef:het boek van Heyster, Mysteries '14-'18.
Een aanrader inderdaad!!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Annelies

Re: St. Mihiel Saillant

Bericht door Annelies »

Dank :)

Ik ken het boek van Heyster niet, maar dat spooky gevoel, het is daar gewoon alom aanwezig.
Als Danny het al krijgt bij het zien van de foto's zegt dat toch genoeg :shock: ;)

Het is daar ook zo stil, zo verlaten. Misschien dat dat ook bijdraagt aan dat gevoel. er lopen daar geen hordes toeristen de loopgraven plat, en er zijn geen café's en pakeerplaatsen en wegen etc. over de loopgraven en bomkraters gebouwd om het de toerist gemakkelijk te maken.

Wat betreft die mystiek Arthur, ik denk ook dat het komt omdat wij er niet aan mee hebben gedaan.
Maar ook misschien omdat het zo amateuristisch begon. De jongens meldden zich massaal aan om maar niets van het spektakel te hoeven missen. Ze zouden weer thuis zijn voor kerst 1914 en dan hun leventje weer vrolijk oppakken.
In het begin waren er niet eens genoeg wapens en uniformen om de toestroom aan te kunnen.
En nu 90 jaar later zijn er nog steeds duizenden en duizenden mannen vermist.

Maar goed, ik zal eens contact opnemen met Richard Heyster of zijn boek nog verkrijgbaar is.
Lijkt me zeer interessant!

groeten,
Annelies
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog”