Vliegveld Festung HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Annelies

Vliegveld Festung HvH

Bericht door Annelies »

Al jaren gaan de verhalen de ronde dat er in de Festung door de Duitsers een vliegveld aangelegd zou zijn.
Niemand weet of dit waar is en zo ja waar dit dan geweest zou zijn.

Nu kwam ik in een Jaarboek van Rotterdam uit 1957 een document tegen over HvH in de oorlogsjaren.
Voor dit artikel zijn in 1945/46 verschillende mensen geïnterviewd, waaronder G.Quint, overste der Marine in HvH en verschillende bewoners die tot het einde toe in de Hoek mochten blijven wonen.

In het artikel wordt melding gemaakt over de aanleg van een vliegveld voor lichte vliegtuigen in de Bonnepolder. Ook is een kaartje toegevoegd waarop het "vliegveld" staat aangegeven.
Of het alleen bij aanleg is gebleven is mij niet helemaal duidelijk, maar toch leuk dat er melding van wordt gemaakt en de verhalen niet helemaal onjuist blijken te zijn.
Vliegveld HvH.jpg
Kaart HvH.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door PdK »

Hey Annelies,

Leuke vondst! Enkele jaren geleden is hier al eens over gediscuteerd over de rondzendlijst van René Ros. Helaas zonder resultaat.
En ook R. Dolfsma heeft hier nog onderzoek naar gedaan. Maar je aangename ontdekking is toch wel erg leuk.

Eerder met napluizen kwam ik ook uit op de Bonnenpolder. Ik weet niet meer waar ik het vond, maar kwam aanleidingen tegen richting het Staelduinsebos.
En dus denk je meteen snel aan de Bonnenpolder. Na het bestuderen van verschillende luchtfoto's uit 44 en 45 kwam ik weinig verandering tegen in het landschap. En ook waren er (nog) te veel sloten om van een geschikt vliegveld te spreken. Enig idee om welke periode het gaat op het kaartje en in de tekst?

Wie weet is er dan toch een link tussen de daar ook aanwezige (uitgebreide) zoeklicht lokatie.
Klasio †

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Over het vliegveldje bij HvH heb ik geen info, maar denk dat je je hier niet te veel van moet voorstellen. Waarschijnlijk gaat het hier om een aangewezen grasveldje waar een Fiesler Fi 156 Störch kon landen. Bij de Festung IJmuiden was ook zo'n 'Landeplatz für Störch', zie bijgevoegde kaartuitsnede. De Fiesler Störch kon landen binnen 30 meter en opstijgen binnnen 50 meter, dus er was maar een klein grasveldje nodig.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door Ruud »

Op het Kernwerk IJmuiden lag ook een dergelijke strip. Hoewel het (nog) niet uit documentatie is gebleken zou deze best voor een Storch zijn geweest. Voorts hebben we nog het verhaal over een vliegtuig in het duin ... wellicht weer een (de) Storch op de Duitse betonweg, pal achter de kust!?
Van welke datum is het stuk uit het boek hierboven, de kommandant vd kustverdediging intrigeert me, is hier meer over geschreven?
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Annelies

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door Annelies »

PdK schreef:
En ook waren er (nog) te veel sloten om van een geschikt vliegveld te spreken. Enig idee om welke periode het gaat op het kaartje en in de tekst?
Het gaat om ongeveer april '45. Dus vrij laat in de oorlog.
Ik denk net als Klaas dat het om niet meer ging dan een stuk gras. Aangezien de tekening aangeeft dat het om lichte vliegtuigen ging hadden ze ook niet meer nodig dan dat. Bovendien lijkt het me sterk dat ze aan het eind van de oorlog nog een goed vliegveld wilden bouwen.
Ruud schreef:Van welke datum is het stuk uit het boek hierboven, de kommandant vd kustverdediging intrigeert me, is hier meer over geschreven?
g,Ruud
Nee helaas, dit is de enige regel die over deze man gaat.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door PdK »

Ik ga graag mee in deze suggestie, al komen er hopelijk nog betere bewijzen.

Jack zijn reactie is tijdens de verhuizing helaas verloren gegaan, maar kwam ook met de zelfde opmerkingen.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Vliegveld Festung HvH

Bericht door wattman »

In april 1945 was West-Nederland afgesloten van de rest van de troepen. Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat men gespeeld heeft met de gedachte om een airstrip te vormen zodat er nog luchtverkeer met het "Reich" mogelijk zou zijn. Toch lijkt me dat dan een hachelijke onderneming, gelet op het geallieerde luchtoverwicht.
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”