S3(a) kazemat vraag

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Cor
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2013, 12:28

S3(a) kazemat vraag

Bericht door Cor »

Beste mensen,

Op dit moment houd ik me bezig met de inventarisatie van de overgebleven kazematten van de Geul-linie in Zuid-Limburg. Deze zijn nagenoeg allemaal van het type S3. De laatste kazemat die ik heb bezocht, een bijna originele kazemat, heb ik ook opgemeten ten behoeve van modelbouw, Twee dingen vielen me op aan de kazemat. Ook de eigenaar, de kazemat staat op prive-terrein, zou graag antwoord willen hebben op de volgende vragen.
In de achterwand van de kazemat, in de beide hoeken op een 5 cm vanaf de vloer, komen twee pijpen uit van een 5 cm doorsnee. Waarvoor dienden deze? Ze moeten ongeveer een meter onder het grondoppervlak uitkomen en de eigenaar heeft geen idee of deze pijpen ooit boven de grond uit hebben gestoken. Heeft iemand een idee van de functie?
In de deur, nog origineel, van 2 cm dik pantserstaal. is een gat gemaakt van 8 cm doorsnee, precies in het midden van de deur. Had dat gat een functie? Als schietgat lijkt het me klein, ventilatie lijkt me ook geen optie vanwege de grootte en de drie schietgaten met affuit en voor conversatie lijkt het de meest gemakkelijke optie de deur gewoon open te doen. Iemand een idee? Zou afvoer van de rook van de mitrailleur kunnen als functie voor de pijpen? Bedenk ik me nu. Zelfs rookzwak kruit produceert nogal war rook weet ik uit eigen ervaring. Ik zou graag een beroep willen doen op de aanwezige kennis om deze vragen beantwoord te krijgen.

Alvast dank,

Met vriendelijke groet,

Cor
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door AvB »

Welkom op het forum Cor!

Als je door het S-3 topic gaat kom je een aantal originele plattegronden tegen. Hier heb je misschien ook wat aan.

http://fortificatieforum.nl/viewtopic.p ... =75#p26298

En foto's kunnen ook veel verhelderen. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door Martijn »

Hoi Cor,

welkom op het forum.
V.w.b. de buizen: die zijn volgens mij bedoeld om kabels door te voeren. Hieronder twee foto's waar de kabel nog aanwezig is. De foto's zijn genomen in een B-kazemat, maar de constructie en lokatie van de buizen in de kazemat is zeker vergelijkbaar. Ik heb ook foto's van dit soort kabels die in de buurt van S-en uit de grond komen.
GBL007d-232.jpg
GBL007d-237.jpg
Dat gat in de deur is dacht ik bedoeld voor waarneming (kun je naar achteren kijken zonder direct de hele deur te moeten openen) en, in noodgevallen, als nabijverdediging. Een geweer erdoor steken lijkt me lastig, maar een pistool moet toch wel lukken.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door wattman »

Kabel doorvoer lijkt me inderdaad de oplossing. Alleen een Szw (versie voor zware mitrailleur) had een twee pijpjes voor de ventilatie (maar die zitten boven).
Het nadeel van ontbreken van zo'n kijkgat bij de deur een G-kazemat blijkt uit een herinnering aan de strijd van de Grebbeberg, waar de bemanning zich begon te ergeren aan slechte schutters die telkens de deur raakten. Na opening van de deur om het ongenoegen te spuien bleek men omringd te zijn door Duitse troepen.
Cor
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2013, 12:28

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door Cor »

Beste mensen,

Dank je wel voor de reacties. Kabeldoorvoeren lijkt inderdaad de beste oplossing. Maar waarvoor dienden de kabels dan? Electriciteit voor verlichting? Volgens mijn gegevens was er een ontstellend gebrek aan radios en werden boodschappen door ordonnansen overgebracht dus voor radio-aansluiting lijkt me stug. Maar het zou kunnen. Dit is de enige S3 waar ik die pijpen heb aangetroffen, andere waren dicht of stonden vol water of zand. Het zou kunnen dat in deze kazemat electriciteit werd afgetapt van de erachter liggende boerderij. Ik zal navragen bij de eigenaar.
Het gat in de deur is inderdaad hoogstwaarschijnlijk een kijkgat, niet zozeer bedoeld om er een wapen doorheen te steken maar om te zien wat er achter de kazemat gebeurt. In dit geval had net weinig zin vanwege de erachter liggende schuur (als die er al was in 1940) maar deuren waren toch standaard, in ieder geval in het bestek. Het verhaal van de kazemat op de Grebbeberg kende ik niet alhoewel ik er vaak ben geweest en er veel over heb gelezen.Dank je voor deze opheldering. Wel het feit dat de affuiten niet geschikt waren om naar beneden te vuren met de mitrailleurs zodat de Duitsers niet te raken waren aan de voet van de helling. En toen speelde het gebrek aan handgranaten ook nog mee...

Nogmaals dank voor de antwoorden en zeker ook het meedenken,

Vrgr,

Cor
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door Martijn »

Cor schreef:Dit is de enige S3 waar ik die pijpen heb aangetroffen, andere waren dicht of stonden vol water of zand.
Of ze standaard zijn durf ik niet te zeggen. Er zijn bij mij in de buurt (omgeving Woudenberg) verschillende S-en te vinden met dit soort buizen. Zo heeft een aantal S3-en ze, maar ook in de S7 bij Asschat zit zo'n buis, evenals in een aantal B's.
wattman schreef:Alleen een Szw (versie voor zware mitrailleur) had een twee pijpjes voor de ventilatie (maar die zitten boven).
De ventilatiebuizen zijn ook bij verschillende S3a's ingebouwd. Zo zijn al mijn foto's in het S3-topic waar je naar linkt genomen in S3a's.
Cor schreef: In dit geval had net weinig zin vanwege de erachter liggende schuur (als die er al was in 1940)
Ja, het creeeren van een vrij zicht- en schootsveld was niet overal een sterk punt...
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: S3(a) kazemat vraag

Bericht door ducatim901 »

Dag Cor,
Deze was voor de telefoon.
Op één tekening van een S3zw flankerend heb ik ook een pijp gevonden die als "reserve" dient.
Heb je al op Google Earth gezocht, een van mijn (héél) goede kennissen heeft de kazematten er al opgezet en je hoeft ze dus alleen langs te rijden.
Als je wars bent van Google dan kun je ook op Forten.info van het forumlid Rene Ros kijken.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”