Stp. Adolf - Bray Dunes

Het gebied vanaf het eiland Walcheren in Nederland tot aan de rivier de Seine in Frankrijk
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door ducatim901 »

Het stimuleerd wel om er even langs te rijden als dit zo uitkomt.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

Mooi, enkele jaren geleden hebben we die tweede 502 geopend die vlak achter die 637(A-versie) ligt en vlak voor de toiletbunker... Daar stond in dezelfde tekenstijl een hoop edelherten in geschilderd !!

Ik kan helaas geen foto's plaatsen, want die dag hadden we ook onze BB-guns mee en zijn we gaan "spelen" samen met lokale Fransen in Malo-Terminus, waar ik tijdens de gevechten men fototoestel kwijtgespeeld ben... Nu dit toestel zit in een lucht-dichte en waterdichte verpakking, misschien met ENORM veel geluk kom ik die daar nog wel terug tegen hahaha

anyway, gaan die toch nog openen, moet zelf de foto's hebben hee.

Groetjes
Tom
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

Ook in die 502 die half-bloot ligt in het midden van het steunpunt staan tekeningen in...
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

Zoals eerder beloofd: het plannetje (dwarsdoorsnede) van de panzermauer tussen StP Adolf en StP Anna...

Afbeelding

mvg,
Tom Oliviers, BFA
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door rony »

Wat ik me afvraag is, hoeveel 502 en 501 er nu eigenlijk liggen? En waar?
IK heb altijd gedacht 1;502 en 1; 501
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

Rony, ik heb de foto's uit het archief van Dirk Peeters vergeleken met die van die vrouwenkoppen, Er liggen twee 502's op Adolf en een stuk of drie 501's. verder nog twee 134ers en een VF 7a ;-)
De 502 met de vrouwenkoppen die jij en ook Dirk geopend hebben is degene die rechts van de 637A ligt, die met die herten vanbinnen ligt links/achter de 637A (waar die overdekte loopgracht zou uitkomen ongeveer).

Dus we zijn al een tijdje twee 502's door mekaar aan het halen ;)

Hieronder een plannetje met enkel de regelbau en VF bunkers erop aangeduid (enkel een 501 heb ik nog niet kunnen localiseren daar deze op de luchtfoto van 1962 ook niet zichtbaar is).

De 502 met rode omcirkeling is die met de herten binnenin op de muur getekend (die waar ik de foto's van verloren ben), de 502 met blauwe omcirkeling is die met je vrouwenkoppen en de 501 met gele omcirkeling is die dat recent vrijgekomen is na een storm (in 2010 of 2011).
1A4 -- 01 JPEG.jpg
Dus ja, daar steekt nog wel wat onder de duinen!

Tom
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door rony »

Tom, ik moet mijn woorden terugnemen, je hebt volkomen gelijk.
Die met die vrouwenkoppen die we gezien hebben is nr6 de 502.
Die met de andere dames is nr5 de 501.
Ik denk dat we samen eens terug moeten voor de rest.
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door ducatim901 »

Tom, waarom is de 637 een 637 A?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

Jack, die 637 A is eigenlijk maar een halve A...

Destijds deze met Dirk opgemeten en de frontzijde en zijkanten zijn in A gebouwd, enkel de achterkant en ik geloof ook het dak niet... dus het is een 637 1/2A :roll:
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

@ Rony,

lijkt me tof om te doen! heb nog een extra 502 en een vermoedelijke extra 134 in petto om te zoeken, en hopen dat er niet teveel duin opligt van het Wn. Baumbach dat achter StP. Adolf ligt (gevonden op oude luchtfoto's van 1962)

Tom
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door ducatim901 »

Zeg Tom,
Als een bunker in "A" is gebouwd wil dat zeggen dat ie helemaal (behalve de vloer) in 3,5 meter dikte is gebouwd.
Verder krijgt een bunker extra aanpassingen zoals de nis in de ingang.
Als ie deels dikker is gebouwd dan zou ik het geen 637 A noemen maar een versterkte uitvoering.
Een bunker die bloot kon komen te staan aan vlakbaanvuur kon normaal gesproken versterkt worden met 50% en
zo komt hij op 3.00m dikte.
Dit is echter geen "A".
Is de 637 in 3,50m of in 3,00m dikte versterkt?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Tom Oliviers

Re: Stp. Adolf - Bray Dunes

Bericht door Tom Oliviers »

de 637 is in 3.00m dikte versterkt. Dan verander ik em naar een normale 637, thanks voor de opmerking! ;)


"Een bunker die bloot kon komen te staan aan vlakbaanvuur kon normaal gesproken versterkt worden met 50% en
zo komt hij op 3.00m dikte." --> ga ik zeker onthouden want ik zou zo wel eens meerdere bunkers in men archief onterecht A genoemd kunnen hebben.


Tom
Plaats reactie

Terug naar “AOK 15”