Treinversperring op onbekende locatie
Treinversperring op onbekende locatie
Hierbij een zoekplaatje. Aan de bakens langs het spoor en het vertakkingsvoorsein op de achtergrond is te zien dat dit Nederland moet zijn. Dit toont een spoorversperring in de vorm van een draaihekken en draaideuren. De aanbieder van de foto verkocht deze onder de noemer "Lent". Dit kan niet kloppen. Zelf heb ik gelet op de achtergrond de indruk dat dit een spoorbrug over de Maas is, en dat wij op de oostelijke oever kijken richting Duitsland. Wie kan de locatie identificeren? Opvallend in een huis links langs het spoor waar het dak van af is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
- Berichten: 4031
- Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Bij Lent is het toch ook redelijk vlak.........wat doet die hobbel daar dan?
JK
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Ik heb zo mijn twijfels of deze foto wel in nederland is genomen , de heuvels op de achtergrond en het type hek zetten mij aan het twijfelen.
Belgié of Frankrijk ligt meer voor de hand.
Maar wel een zeer mooie foto overgens .
Belgié of Frankrijk ligt meer voor de hand.
Maar wel een zeer mooie foto overgens .
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Gelet op het landschap is de twijfel niet zo vreemd. De gebruikte bakens en de seinpaal zijn echter 100% Nederlands.
Wat ik intussen heb kunnen nagaan is dat in elk bij Buggenum sprake was van barrièrehekken en deuren op de oostelijke oever.
Wat ik intussen heb kunnen nagaan is dat in elk bij Buggenum sprake was van barrièrehekken en deuren op de oostelijke oever.
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Zou ik aan de hand van één foto niet zeggen.wattman schreef:...De gebruikte bakens en de seinpaal zijn echter 100% Nederlands.
Afstandbakens zijn in nl zwart /wit gestreept en geven een afstand tot een object aan: en staan dus bv op 100, 200, 300m van een object. Ook is de bevestiging en hoogte nogal vreemd. Arm-seinen werden door heel europa gebruikt en niet alleen in nl.
Ook werden er geen tel. palen langs het spoor geplaatst (rechter rijtje).
Blijft over: diesellijn, 2 sporig.
Baan gaat zo te zien door een "dijk" in ieder geval een verhoging en links beneden zie je nog een doorgang voor een weg.
Laatst gewijzigd door WimVe op 27 jun 2011, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Ik denk dat je vanuit Duitsland kijkt naar het binnen te vallen land. Het hek zou anders 'meegeven' in de richting vanwaar de vijandelijke trein kwam. Rechts in de heuvel lijkt ook een ingang of schietgat te zitten.
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Ik geef toe dat de achtergrond (heuvels) en de "kazemat"(?) langs het spoor mij ook hoofdbrekens geven. Maar ik kan van het sein toch niets anders maken dan een vertakkingsvoorsein. Volgens mij kwam dit type alleen voor bij NS. Ook de bakens lijken mij toch het NS-type. Je kijkt tegen de achterkant aan, de bevestiging is conform bijgaande foto: schuin oplopend.
Nog twee details bijgevoegd: huis op de achtergrond en het heuveltje met ingang of schietgat.
Nog twee details bijgevoegd: huis op de achtergrond en het heuveltje met ingang of schietgat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Ik denk dat het de grensovergang bij Bocholtz is, de spoorlijn is de oude Venloer Bahn die van Venlo naar Haltern liep. Op deze uitsnede van een stafkaart uit '55 zijn de kapot-geschoten huizen niet te zien, maar wellicht dat deze na de oorlog niet weer zijn opgebouwd. Het huis links zou aan de grensweg gelegen kunnen hebben. Het huis aan de rechterkant zichtbaar aan de weg die schuin af naar boven loopt. De topografie klopt redelijk.
In de zoektocht naar deze foto, kwam ik deze site tegen. En idd er zijn resten van een versperring te zien! Helaas niet de betreffende Nederlandse versperring, maar restanten van duitse höcker en een panzerhek. De höckers waren mij bekend, de restanten van het pantserhek niet
Met dank overigens aan mijn pa, die minstens zover in de treinen zit als ik in de bunkers
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopi ... 89&start=0
In de zoektocht naar deze foto, kwam ik deze site tegen. En idd er zijn resten van een versperring te zien! Helaas niet de betreffende Nederlandse versperring, maar restanten van duitse höcker en een panzerhek. De höckers waren mij bekend, de restanten van het pantserhek niet
Met dank overigens aan mijn pa, die minstens zover in de treinen zit als ik in de bunkers
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopi ... 89&start=0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Och, ik zie ineens dat het dubbelsporig is, dus kan het helemaal niet bij Bocholtz zijn.
We gaan verder...
We gaan verder...
Lord of the Ringstand
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Deze kwam ik net tegen in de boekenkast. Een voorbeeldje van duitse voor-signaal bakens. Het andere sein (de ronde) ben ik nog nergens tegengekomen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Grappig dat je hier een boek over hebt staan Misschien is het een idee een (oud)machinist te benaderen via één of ander NS forum? Wie weet tref je iemand die het ritje zelf nog heeft gemaakt.maarten-stahlbeton schreef:Deze kwam ik net tegen in de boekenkast. Een voorbeeldje van duitse voor-signaal bakens. Het andere sein (de ronde) ben ik nog nergens tegengekomen...
g,RUud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
BunkerArchief.NL
Re: Treinversperring op onbekende locatie
De draairichting lijkt ook geen aanwijzing te geven. Al zoekende kwam ik op de pagina http://www.gennepnu.nl/gennepwo2.htm een foto tegen van de spoorbrug te Gennep. Die was voorzien van een versperring van het model dat in het Geniemuseum bewaard is, maar dan een variant voor enkelspoor. En tot mijn verbazing, deze versperring staat open gedraaid richting Nederland!ErwinZ schreef:Ik denk dat je vanuit Duitsland kijkt naar het binnen te vallen land. Het hek zou anders 'meegeven' in de richting vanwaar de vijandelijke trein kwam.
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Wat ook zou kunnen : Rhenen
De spoorlijn Rhenen -> Tiel, ging over een spoorbrug. Ergens tijdens ww2 is de brug opgeblazen en nooit meer herbouwd (hoewel daar nu wel weer vage ideen over zijn).Tegenwoordig loopt over hetzelfde trace de snelweg. Rhenen ligt op de grebbeberg/utrechtse heuvelrug. Dus afhankelijk van je standpunt zie je dus een heuvelrug. Enige nadeel: tegenwoordig is het deel aansluiting de Haar (Veenendaal)- Rhenen enkelsporig. Of dit altijd zo geweest is weet ik niet. En als het trace vroeger lager lag dan kruis je de marsdijk.
Via treetview zie je dit dan:
De spoorlijn Rhenen -> Tiel, ging over een spoorbrug. Ergens tijdens ww2 is de brug opgeblazen en nooit meer herbouwd (hoewel daar nu wel weer vage ideen over zijn).Tegenwoordig loopt over hetzelfde trace de snelweg. Rhenen ligt op de grebbeberg/utrechtse heuvelrug. Dus afhankelijk van je standpunt zie je dus een heuvelrug. Enige nadeel: tegenwoordig is het deel aansluiting de Haar (Veenendaal)- Rhenen enkelsporig. Of dit altijd zo geweest is weet ik niet. En als het trace vroeger lager lag dan kruis je de marsdijk.
Via treetview zie je dit dan:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Treinversperring op onbekende locatie
De spoorlijn die jij bedoelt was de spoorlijn Amersfoort - Kesteren, deze was inderdaad dubbelsporig, maar de rijnbrug bij Rhenen had aan weerszijden torentjes en was een boogbrug type. Ook is de kerk-toren links veels te klein in vergelijking met de Cunera-toren.
Lord of the Ringstand
- maarten-stahlbeton
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
- Contacteer:
Re: Treinversperring op onbekende locatie
Welke vage ideeen zijn dit dan? De pijlers zijn in 1955 tot zo'n drie meter boven maaiveld gesloopt en als fundering gebruikt voor de huidige pijlers. Aanrader over dit onderwerp: "De brug over de Rijn bij Rhenen" uit 2007 van de Oudheidkamer Rhenen en omstreken.WimVe schreef:...Ergens tijdens ww2 is de brug opgeblazen en nooit meer herbouwd (hoewel daar nu wel weer vage ideen over zijn)...
Lord of the Ringstand