Damsluisjes

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Damsluisjes

Bericht door Barst »

Damsluisjes Tienhoven half juli klaar
Gepubliceerd op 10 juni 2011 door Carine Nieman

Vanaf half juli heeft Tienhoven er een mooi opgeknapt cultuurhistorisch element bij. De twee damsluisjes, ook wel keerschotsluisjes genoemd, in het Tienhovens kanaal tussen de Weersluis bij de Vecht en het Gooi zijn dan weer in ere hersteld.

De beide sluisjes, één bij het fort Tienhoven en één op de hoek Nieuwe weg en Laan van Niftarlake in het dorp Tienhoven zijn gebouwd in 1872 door de Genie voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Na de Tweede Wereldoorlog is de Nieuwe Hollandse Waterlinie opgeheven en werden de sluisjes niet meer onderhouden. Het verval trad in. Tot een aantal jaren geleden er hernieuwde belangstelling kwam voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie als cultuurhistorisch erfgoed.

Bron: http://www.utrechtsevechtenweiden.nl/Ni ... li%20klaar



Vreemd genoeg denken we bij het horen van de woorden "Nieuwe Hollandse Waterlinie" vooral aan de forten. Natuurlijk, dit zijn de meest in het oog springende en spannendste objecten in de stelling. We vergeten maar al te makkelijk dat het een waterlinie, en geen fortenlinie heet. Het water, de inundaties, werden gezien als het belangrijkste wapen, niet de forten. Jammer genoeg is dat water, zolang de inundaties niet gesteld zijn, moeilijk te zien. Wat we nog wel kunnen zien zijn de inundatiemiddelen, de sluizen, komkeringen, duikers en gemalen. De meeste van ons weten de grote waaiersluizen en de Plofsluis wel te vinden, maar de kleinere werkjes blijven maar al te vaak onopgemerkt. Nu de NHW dankzij de toeristenindustrie en de dagjesmensen volop in de belangstelling staat komt hier verandering in en worden nu steeds meer van deze objecten opgeknapt en aangeduid.
132 a.jpg
132b.jpg
Dam 132 A.jpg
Niftarlake.jpg
Niftarlake 2.jpg
Dam5.jpg
In Utrecht en Nieuwegein zijn nog (minstens) een drietal van deze damsluisjes te vinden.

.
281 a.JPG
281 b.JPG
Dam 281 H.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barst op 23 jun 2011, 17:24, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Vervolg Damsluisjes

Bericht door Barst »

Omdat ik niet meer bijlagen kon toevoegen ga ik hier door met mijn verhaal.
285 a.jpg
285 b.jpg
Dam 285 E.jpg
288 a.JPG
288 b.jpg
Dam 288 B.jpg
Ik weet niet of de damsluisjes in Utrecht en Nieuwegein beschermd zijn, maar ik hoop dat deze gemeenten het voorbeeld van Tienhoven zullen volgen en deze objecten gerestaureerd kunnen worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fortaandenvechten

Re: Damsluisjes

Bericht door fortaandenvechten »

Klopt, de letter b.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Damsluisjes

Bericht door Martijn »

Er is inderdaad veel meer te zien in het liniegebied dan alleen de forten en bunkers, al vallen deze natuurlijk wel het meeste op. Zelf zoek ik vaak redelijk intensief naar limietpaaltjes rond de verschillende forten en batterijen.
Grappig dat je de Atlas NHW "soms teleurstellend" noemt. Heb hem zelf ook, en ben ook niet wild enthousiast erover. Zeker als je bedenkt dat de meeste platen uit die atlas (evenals de inhoud van bijgeleverde CD-rom) gratis en geheel legaal verkrijgbaar is via internet. Daar kwam ik gelukkig pas achter nadat ik mijn 40 euro had afgerekend.
Ik heb overigens niet het idee dat de in de atlas gebruikte nummering gebaseerd is op enige historische informatie. Volgens mij zijn ze gewoon in het noorden begonnen met nr 1 en hebben ze zo de verschillende sluizen een nummer gegeven.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Damsluisjes

Bericht door Barst »

Ben zelf ook een groot fan van grenspaaltjes en alle andere obscure objectjes die te vinden zijn in de stellingen, zii vormen als het ware het zout in de pap. Heb even de foto's die ik onlangs bij Tienhoven, Vreeland en Weesp heb gemaakt op Picasa gezet, hierbij o.a. ook veel limietpaaltjes; https://picasaweb.google.com/1167226452 ... i7K4o9nSYA.
Binnenkort meer over de palen rond fort het Hemeltje, ben ik nog mee bezig.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Damsluisjes

Bericht door wattman »

Mooie reportage! En bewijst dat er nog veel te ontdekken valt.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”