Beste mensen, nog even een late nabrander over dit onderwerp (de objecten bij de Tramhaven). Ik moet wel zeggen dat ik er in jaren niet meer ben geweest, dus wellicht is er wat verdwenen of laat mijn geheugen mij in de steek.
Nederlandse objecten
1. Het betonnen torpedomagazijn;
2. De betonnen laad- en lossteiger voor het torpedomagazijn;
3. Twee betonnen bergplaatsen op het 'schiereiland', met gronddekking.
Voor wie wel eens in Veere komt: daar is ongeveer hetzelfde ensemble te zien bij het kanaal. Daarnaast is er in elk geval in Den Helder een soortgelijk torpedomagazijn gebouwd. Het was blijkbaar een 'standaard'. De twee betonnen bergplaatsen (met 1 lokaaltje en interessante betonnen 'pantserdeur') dienden misschien voor: de opslag van ontstekingen/de veilige gereedmaking van mijnen/de tijdelijke opslag van scherpe mijnen? Voor de gebouwtjes lopen betonnen hellingbanen richting het Haringvliet.
Duitse objecten
1. Diverse gemetselde scherfmuren;
2. De bedding (zie foto Jan en onderstaande tekening);
3. De tobruks (1 tussen de Nederlandse bergplaatsjes aan zijde Tramhaven en de andere die Nathan ontdekte);
4. De betonnen woonschuilplaats (dat maakte het BRV er tenminste van).
Dit laatste werk is natuurlijk het meest interessant op deze locatie. Het is van beton (wanddikte 60cm) en daarmee, natuurlijk behoudens de kanonkazemat op front I-II, het enige betonnen Duitse object in Hellevoetsluis. Er werd dus enig belang aan gehecht. Niet in het minst doordat het op een kwetsbare locatie lag, maar waarschijnlijk ook door de functie. Maar ja, wat was die? Ik weet het niet, maar ik denk dat het meer was dan een woonschuilplaats. Goeie suggesties (m.b.t. mijnversperringen bijvoorbeeld) zijn welkom! Het is in elk geval geen VIS-kazemat. Misschien helpt onderstaande schets een beetje (opgemeten in 1990, helaas ben ik de hoogtematen kwijt, dus die moeten jullie met een korreltje zout nemen; de plattegrond klopt verder wel). Volgens het BRV is het werk A45. Daarna een tekening van de bedding. Dat is A48.
Tot besluit nog een beetje vuurleiding voor de kustbatterij op front I-II en bastion VIII (tegemoetkomende en evenwijdige batterij).
1. Tot 1890 directe richting;
2. In 1890 bouw twee betonnen afstandmeterposten (afstandmeting op horizontale basis): 1x op zeedijk voor saillant bastion III en 1x op zuidfront voor bastion VIII, met batterijposten in resp. front I-II (bestaat nog) en bastion VIII (gesloopt, net als al het andere op dat bastion), voor resp. tegemoetkomende en evenwijdige batterij;
3. In 1901/1902 bouw 4x afstandmeterposten (afstandmeting op verticale basis), twee voor tegemoetkomende en twee voor evenwijdige batterij (er bestaan er nog drie op front I-II);
4. Ca. 1915 bouw tijdelijke, houten meetpost (Zeiss telemeters, basis 1,5 resp. 3m) op front I-II voor 2x15cm L/35 en 2x12cm L/40 kanonnen;
5. Ca. 1917 bouw meetpost voor idem, ter vervanging tijdelijk meetpost (zie boek J.R. Verbeek voor meer info, werk is kort na WOII gesloopt, hebben nog mensen in gewoond).
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben (en doe eens een rondleiding van Bram Kap!)
Sven Maaskant