Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Algemene discussie over Belgische fortificaties
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Bij de afbraak van fabriekloodsen bij Turnhout zijn twee Duitse bunkers uit de Eerste Wereldoorlog boven water gekomen.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... GM23JE1G_2" target="_blank" target="_blank
TURNHOUT - Bij de graafwerken op de site van de vroegere stadsmagazijnen aan de Steenweg op Oosthoven in Turnhout zijn twee Duitse bunkers uit de Eerste Wereldoorlog ontdekt. De vroegere fabrieksloodsen van Etaf waren bovenop de bunkers gebouwd. De Turnhoutse Maatschappij voor Huisvesting (TMH) is op de site bezig met een sociaal woonproject met tien woongelegenheden. Het is nu afwachten wat de overheid over de bunkers beslist. Bij de maatschappij wordt verrast gereageerd. 'Als blijkt dat deze bunkers bewaard moeten blijven, zit het risico erin dat we het bouwproject moeten afblazen.' Volgens kenners gaat het om een grote afwachtingsbunker voor mitrailleurschutters uit 1917 en een kleinere observatiebunker. Mogelijk kunnen de bunkers ook ondergronds bewaard worden, door er een weg of een parkje over te leggen.
Zie ook
http://www.gazetvanturnhout.be/wp/?s=bunker" target="_blank
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... hp?t=17101" target="_blank" target="_blank

(Helaas nog geen foto's gezien).
Annelies

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door Annelies »

Die shabu die het stukje op het forum plaatste ben ik ;)
Ik dacht al dat ik jou daar ook eens voorbij had zien komen.

Gr.
Annelies
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Ha, ha, ja dat klopt. :) Leek me toch ook wel een leuk item voor dit forum. Nu hopen dat er iemand (hier of daar) wat foto's plaatst.
RonEr †

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door RonEr † »

In een aflevering van het Belgische blad 'Vesting' uit 2001 vond ik het volgende over de bunkers langs de Steenweg op Ooshoven in Turnhout. De grote weg naar Tilburg werd verdedigd door 8 bunkers: 3 observatiebunkers en een manschappenbunker voor een mitraillieuropstelling aan beide kanten van de weg - er moeten er dus nog meer in de grond zitten, tenzij die afgebroken zijn.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Het juiste adres van het terrein is Steenweg op Oosthoven 150. Ik heb inmiddels via google wat meer informatie over de bouwplannen op die locatie zitten lezen. Het terrein is in erfpacht uitgegeven voor de bouw van 10 sociale huurwoningen met garage boxen. Ik vraag me sterk af of de bouwer wel zit te wachten op aanpassing van de plannen om die bunkers te kunnen bewaren.

Is er trouwens iemand die wat meer afweet van de locale situatie en kan uitleggen hoe deze stelling zich verhoudt tot de (bewaarde) bunkers die genoemd worden in het volgende document:

http://www.geocities.com/wmfanr1/WMF_2006_2.PDF" target="_blank
The city of Turnhout bought at the end of December 2005 the bridgehead at the “Gesprongen Brug” for € 8.217. It’s a very valuable area for history, ecology and the landscape near the Dessel-Schoten canal at the height of bridge 3 in the Wieltjes. The Germans started at the end of 1916 on this place with the construction of bunkers following standard plans (Regelbauten). It concerns two observation bunkers in first line and two crew bunkers for an open machine gun pit, type I.
These bunkers (no 90, 91, 92 and 93) are a part of the "Antwerpen - Turnhout Stellung". This line goes from the river Schelde in a big bow above Antwerpen to reach the the Dessel-Schoten canal at the height of the Fort of Schoten. From there the line follows the canal to the “Oude Kom” at Turnhout. Then left at the canal to end in the area of the monastery of Corsendonck at Oud Turnhout. 132 bunkers existed in this line from the Fort of Schoten to Oud Turnhout.
The bunkers lie close to the road along the canal and thus is a good accessible site. Moreover the most important cycle path runs next to it.
Some bunkers lie just next to the area that was bought, but good agreements were already made with owners. At the rear of the crew bunker, you can see very well the rails that have been used to armor the concrete. The rails came from the tram railroad Turnhout-Geel. Therefore they call them tram- or railroad bunkers.
Nothing remains of the trenches and machine gun pits. The wood used for their construction and that of the barbed wire obstacles were “salvaged” after the war.
An information panel about the German bunker line of 1917 will be put next to the most interesting bunker. It’s the intention to add the bunkers to the tourist attractions of Turnhout. In wintertime they will be a hibernation place for bats.
The Simon Stevin Centrum will instruct the city guides and will provide the necessary information for the panel and the tourist leaflet.
Ik kan deze laatste locatie niet zo snel terugvinden op google earth.
RonEr †

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door RonEr † »

Ik heb nog even in hetzelfde hierboven genoemde artikel gekeken, en daar kwam ik dit tekeningetje tegen:

Afbeelding


En op Live Earth ziet dit gebied er als volgt uit

Afbeelding

dus net even west van waar de rondweg het kanaal kruist. Hoewel ik in die buurt wel enigszins bekend ben, heb ik de genoemde bunkers nooit gezien. Als ik tijd heb, rij ik volgende week even langs en maak wat foto's, ook van de 'nieuw ontdekte bunkers' langs de Steenweg op Oosthoven.

groet

Ron
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Ron,

Bedankt voor de info. Dit maakt het allemaal wat inzichtelijker. Ik zal Turnhout op mijn "to do lijstje" zetten. En als je foto's kunt plaatsen dan is dat helemaal te gek. :D

groet,
Hendrik
RonEr †

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door RonEr † »

Vandaag had ik even tijd om naar Turnhout te rijden, en heb dus mijn camera meegenomen.

Om te beginnen de 'gevonden' Duitse bunkers aan de Steenweg naar Oosthoven. Eentje was al weer onder het zand gewerkt, maar het dak van de andere was nog goed zichtbaar.
Afbeelding

Daarna ben ik wat naar het oosten gereden, om het groepje bunkers bij brug 3 te bekijken. Er is al een keurig bord bij geplaatst, waar wat over de vleermuizen wordt verteld, maar ook over de bunkers.

Afbeelding

En dan achter elkaar de 4 bunkers. Het gebied is heel drassig (en modderig - had de verkeerde schoenen aan :shock: )
een van de schuilbunkers is tamelijk diep weggezakt en staat vol water. De observatiebunkers stonden nog wat hoger.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bunkers vormden de verdediging van de brug die daar vroeger lag. De brug is opgeblazen, maar nooit meer hersteld. De moderne brug van de Ring ligt iets verder naar het oosten. Vanaf die brug kun je de bunkers zien liggen.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Leuke reportage! Ik ben zo vrij geweest om een linkje naar dit topic op het Forum Eerste Wereldoorlog te plaatsen.
Annelies

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door Annelies »

Leuke foto reportage Ron, bedankt!
Tom Oliviers

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door Tom Oliviers »

in de bossen waar ik werk, omgeving brasschaat, kapellen,... daar liggen er nog honderden van deze bunkertjes. de types heb ik in een boekje van de simon stevinstichting staan, maar ik denk niet dat het officieele nummers zijn: zoals type I,II, II, IV,...

Vermoedelijk zijn deze bunkertjes de allereerste van de regelbau -serie, die in de tweede wereldoorlog zeer veel gebruikt werd.

De bunkertjes in het "Mastenbos" in kapellen, zijn nog steeds met hun originele loopgraven verbonden, sommige delen zijn zelfs nog zo goed bewaard dat je er nog in kan wandelen. Ik post later wel wat fotos ;). Daar liggen ook 3 linies van die bunkertjes met MG-kazematten, Troepen bunker (klein), Troepenbunker (groot), observatiebunkertje met koepeltje (in dit koepeltje herken je zeer goed het periscoopgat, dit is hetzelfde gebleven bij bunkers van de tweede wereldoorlog.), en om de x-aantal km kom je een grotere observatie-kommando bunker tegen, eveneens met zo'n koepeltje.

Het zijn daar dus 3 linies bunkertjes met de loopgraven nog intact, met verbindingsloopgraven tussen de 3 linies.
echt magnifiek om te zien, de loopgraven daar zijn nog in betere staat dan de meeste loopgraven uit WO 2. (en ze worden niet onderhouden!)

De linie zou "Hollandstellung - abschitt antwerpen-turnhout" uit 1916 heten.

met vriendelijke groet,

Tom Oliviers, Bunkerfreaks Antwerpen
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door Remco de Goede »

Bij de bossen in Kappelen ben ik ook wel eens wezen kijken (na het vuurwerk kopen :? ) , ligt inderdaad nog ontzettend veel. Begrijp dat er een boekje over is, waar is dit te koop?
Annelies

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door Annelies »

Tom Oliviers schreef: Ik post later wel wat fotos ;).
Ik ben benieuwd naar je foto's Tom !
:)
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door wattman »

Remco de Goede schreef:Begrijp dat er een boekje over is, waar is dit te koop?
Waarschijnlijk doel je op Robert Gils, Vesting Antwerpen, deel IV, Bunkers en Bunkerstellingen (1914-1945), uitgave De Krijger (Eur 15).
Ik heb het inmiddels in mijn bezit. Mocht je binnenkort nog eens bij de 608 komen kijken, kun je even inzien. Geef wel even een PM, want ik ben er ook niet elke zondag te vinden. 8-)
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Duitse bunkers WO I gevonden bij Turnhout

Bericht door bunkerpictures »

Is inderdaad een leuk boekje wat het een en ander verteld over de Belgische linies en bunkertjes van zowel WWI als WWII
Plaats reactie

Terug naar “België”