Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

De Stützpunktgruppe Schoorl
Klasio †

Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door Klasio † »

Hallo,

Tijdens het doornemen van de BRV van vliegveld Bergen (voor Paul's bunkertje C38) viel het me op dat op vliegveld Bergen ook een L13 Tobruk (BRV C35) en een L13 Tobruk variant (B31) zijn gebouwd. Uitgaande van de BRV tekeningen lijkt het of de pantserkoepels voor de 2 cm Flak nooit zijn geplaatst? Zie bijgevoegde tekeningen.

Weet iemand of deze bunkers er nog staan?

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,

Voor zover ik weet staat er een 2x L15 (offtopic), en is er voorzover ik weet nog één overwoekerde L13 op het vliegveld aanwezig. Er is ergens volgens mij al een fototje van een mogelijke 'te grote' tobruk gepost. Het zou goed kunnen dat het deze betreft.

Ik ga even pluizen.

Gr,

Paul
Klasio †

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

2x een L15 op Bergen is mij onbekend, mogelijk bedoel je de bunkers die waarschijnlijk type L14 zijn? (Op AHF is hier een discussie over geweest, van de L14 zijn geen typetekeningen bekend, zie http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... htkastelen).

Deze bunker van het veronderstelde type L14 kwam op vliegveld Bergen 3 x voor, met BRV code C27, B29 & P4. Zie bijlage.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,

Ik heb altijd begrepen dat het een L15 zou zijn. Zie deze afbeelding uit het boek vliegveld bergen 38-45 door schuurman
http://www.luchtkastelen40-45.nl/userfi ... bunker.jpg" target="_blank

Ik zal de locatie van die rare tobruk proberen te achterhalen.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door ducatim901 »

Dag Klaas en Paul,
Als je vanaf de zuidkant naar het mobcomplex rijdt dan zie rechts een paar hopen grond en een paar bunkers, de hoop is een MG 35 en net ernaast zit een L13, één van de L14/L15 staat in de zelfde flakbatterie maar aan de overkant van de sloot, de tweede L14/L15 staat bij de westelijke molen in de Bergermeerpolder, deze staat op het eigendom van een boer en ik heb deze nog niet bezocht.
Moet maar weer eens stevig gaan vriezen (over een maand of drie).
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door Remco de Goede »

ducatim901 schreef:Dag Klaas en Paul,
Als je vanaf de zuidkant naar het mobcomplex rijdt dan zie rechts een paar hopen grond en een paar bunkers, de hoop is een MG 35 en net ernaast zit een L13, één van de L14/L15 staat in de zelfde flakbatterie maar aan de overkant van de sloot, de tweede L14/L15 staat bij de westelijke molen in de Bergermeerpolder, deze staat op het eigendom van een boer en ik heb deze nog niet bezocht.
Moet maar weer eens stevig gaan vriezen (over een maand of drie).
Groeten Jack.
Volgens mij heb ik deze locatie vorig jaar bezocht (de eigenaar is niet echt heel vriendelijk maar probeer het eens via de molenaar van de winnemunermolen) hij heeft mij ook in contact met de eigenaar gebracht. Voor zover ik me kan herrineren staat er geen tobruk, maar het is alweer een jaar geleden.

http://www.bunkerfotos.nl/locatie2.htm" target="_blank

Ik zie nu trouwens dat de onderste foto's het niet doen zal ik van de week even oplossen als ik weer in het nederlandse ben.
marinus venhuis

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door marinus venhuis »

Ter orientatie: WN 3 van boven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door maarten-stahlbeton »

Heeft iemand misschien de kaarten uit het BRV nr. 376 & 369? Ben waarschijnlijk zaterdag in Bergen en wil wel ff een kijkje gaan nemen. Ik heb al wel de kaart uit 391, maar die is mij toch iets te onduidelijk.
Lord of the Ringstand
pauldijkstra

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Maarten,
Ik heb die kaart niet, al zit ik zaterdag in Den Helder ;-) :P
Gr,
Paul
PS. Zelf op verkenning uit is ook leuk, ook zonder kaart. Ik heb het vliegveld zelf ook helemaal zonder kaart verkend. Eerst wist ik zelfs niet eens hoe je er moest komen. Tip: Als je gaat let dan (als je voor de Einjägerwarmhalle staat) op de aangebouwde (water?)bunker van de Warmhalle. De deuren van dit gebouw zijn overigens nog authentiek en als je goed kijkt zit de blauwe verf van toen er nog op... Viel spaß
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door bunkerpictures »

Hallo,

Wie kan mij duiden wat voor type dit is? Ik zie een munitie opslag emt daarop een Flak empl in Formsteinen en het zou voor de hand liggen dat het een Kuver is gezien de vele andere die er omheen liggen. Kan echte rgeen aansluiting vinden via het Kuver-boek.
Staat op Vliegveld Bergen op Flak Nord en zou de aanduiding hebben P41
P41 Ammo+Flak-01.JPG
P41 Ammo+Flak-02.JPG
Groet Raphael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door maarten-stahlbeton »

Is dit geen vf2a met küver bedding erop?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door tim »

hoi maarten, jij zit er het dichtste bij..
het is veen VF1a met (2 cm?) bedding op het dak.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door marinus venhuis »

Ik heb hier toch wel enige twijfel over; uit de informatie die ik heb over Bergen zou P41 een munitiebunker moeten zijn;
bij de BRV tekeningen van Bergen zit er één, die verdacht veel lijkt te horen bij deze bunker; volgens het bijschrift gaat het om een munitiebunker met luchtdoelbatt.
Van een typenummer wordt verder geen gewag gemaakt, misschien dat iemand daar raad mee weet ?

Verder wordt er bij die Flakopstanden van Küvers vaak gesproken over dat ze uit Formsteine zouden zijn opgebouwd;naar mijn idee zijn het gewoon een bepaald soort bouwblokken, die in verschijningsvorm veel van Formsteine weg hebben, of zie ik dat verkeerd ? Ooit heeft JL een tekening geplaatst van hoe een Formstein er uitziet.
Gr., Marinus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door tim »

hoi marinus, alles goed?
de tekening die jij geplaatst hebt is van de betreffende bunker ''P41''

het is een Vf 1a zoals ik al schreef.
lijkt me ook wel aannemelijk dat ie als munitiebunker gebruikt is.
al moet je de brv onderschriften niet altijd geloven ;)
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
marinus venhuis

Re: Vliegveld Bergen L13 Tobruk voor 2 cm Flak

Bericht door marinus venhuis »

Hoi Tim,

Wat betreft m'n gezondheid: zie PM.
Wat betreft Vf 1a als muni: waarom zou je in vredesnaam een 1a neerzetten voor munitieopslag ipv gewoon een 7b oid ?
Bovendien heeft die P41 een wanddikte van 1.5 mtr en een 1a heeft er toch één van 1 mtr ?
Ik zit ook met die 2 ventilatie/afvoerkanalen bij die P41; opvallend aan Bergen vind ik dat (voor zover ik weet)alle bunkers die van een klimkoker voorzien waren, die nog hebben, of op z'n minst restanten daarvan: bij die P41 kan ik daar niets van ontdekken; dat zou dan betekenen dat het van meet af aan de bedoeling is geweest om het bouwsel als muni te gebruiken, maar dan kom ik weer terug op m'n eerste zin.
Groetjes, Marinus
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”