Telefoon- of radiobunker

Discussie over de Verstärkt Feldmassige bouwwerken (veelal betonnen bouwwerken met wanden vanaf 1- tot 2 meter dik).
pauldijkstra

Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Beste mensen,

Ook al eerder op het Axishistory forum besproken (zie http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=124899" target="_blank ). Maar ik wil deze 'koe' toch even opnieuw uit de sloot halen. Op basis van enkele nieuwe gegevens:
1. De bunker werd tot nu toe definitief gevonden bij Vliegveld Bergen en bij Vliegveld 'de Vlijt' op Texel. Beide malen werd deze gebruikt als telefoon- of radiobunker.
2. De bunker vertoond enkele overeenkomsten met een Küverbunker van het type 408 Funk- und Leuchtfeuer Bunker. (Let op de nooduitgang, ingang). Daarnaast is de BRV benaming volledig onjuist. Bij de bunker op Texel en in Bergen zijn resten van K.E.V.- kasten gevonden, bij mijn weten is de functie eerder telefoonbunker.
3. Het ijzeren deurtje vind ik zo appart. Deze zou ook bij Bergen terug te vinden moeten zijn (aangezien deze wel op de BRV- tekening voorkomt). Ik heb deze nog niet gevonden.

Bijgaand nog enkele BRV tekeningen (zowel de klad- als registratietekening van het BRV E35, gemeente Texel).

Mijn vraag: is iemand deze bunker vaker tegen gekomen, en hoe heeft het BRV de bunkers daar dan opgemeten. Of zijn er misschien Duitse tekeningen van bekend.
Laten we een verse discussie starten!

Groet,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Als ik het me goed herinner komt dit type bunkertje ook soms voor op schijnvliegvelden en werd daar gebruikt voor de (nep)landingsbaanverlichting van het veld. Ik kan het alleen niet vinden in mijn spulletjes... Dus wie weet heeft het op Bergen en Texel ook gediend voor de baanverlichting. Gezien de locatie van deze bunker op vliegveld Bergen lijkt een telefooncentrale of radiobunker me niet logisch. Wat is je eigenlijk je bron dat deze bunker te Bergen of Texel hiervoor gebruikt zou zijn?

Groeten, Klaas
pauldijkstra

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Beste Klaas,

Er zijn in de betreffende bunker in Bergen 8 kabeldoorvoeren gevonden waarvan drie gesplitst, en restanten van 'rekken' waar mogelijk K.E.V.- kasten gehangen hebben. Zelf heb ik de bunker ook gezien en vond ik het verdacht veel lijken op een KabelSchaltStelle. Eerst ben ik nog een tijdje mislijd geweest. De bunker lijkt van buiten als je niet weet hoe diep deze is op een M.G. 35 bunker.
Dit bleek vervolgens niet te kloppen. Daarna verscheen op het AHF het onderwerp opnieuw en ben ik gaan zoeken. Een paar dagen later vond ik op Texel een bunker (E35) die dezelfde opzet bleek te hebben als A23 bij Bergen. Daarnaast word er bij het indienen van de kladschets ter goedkeuring op Texel ook gerept over kabelaansluitingen, die later ineens weggemoffeld zijn en er gesproken word van een mitrailleurbunker (onjuist dus).

Ik ben benieuwd of je het nog terug kan vinden tussen je spulletjes.

Groeten,

Paul
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door AvB »

Tekende BRV die kabeldoorvoeren niet in?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Joop Schreuder †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Joop Schreuder † »

Kabeldoorvoeren en montagerekken kunnen ook voor landingsbaanverlichting zijn gebruikt. En als je laagspanning toepast kan je de installatie zelfs bouwen met de bekende KEV eindsluitingen
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Adrie »

Ha paul ,

De bunker heeft ook veel weg van een telefoon communicatie bunker zoals je bij het heesterhof kunt vinden aleen zit hier dan aan de achterkant geen ijzeren duer in en heeft de ingang geen haakse scherfmuur voor de ingang.
maar als het bij een vliegveld ligt lijkt het me niet zo snel voor de telefoonverbinding.

is er geen duitse kaart van te vinden waar misschien wel de juiste benaming bij staat?

Greatz adrie
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door ducatim901 »

Ha die Adrie en Polleke,
De overeenkomst die ze hebben is dat ze vierkant zijn maar de geknikte ingang is een dingetje dat telkens is terug te vinden bij de Vliegveldbunkers.
Bij haamstede heb ik er nog maar een gevonden die een gevonden die een telefoon of andere installatie had gehad, helaas ziet hij er nu zo uit.....
http://www.bunkerpictures.nl/pictures/n ... ne-02.html" target="_blank" target="_blank.
Maar er zijn er meer die het niet hebben, ik zie het meer als Luftschutz waar een telefoon in hangt.
En een andere overeenkomst is dat ze van beton, vierkant en donker zijn van binnen............

Deze toren is trouwens geen observatie toren maar een voedersilo voor de paardenstallen die iets meer naar de vuurtoren lagen (bij de patatzaak, erg aan te raden zaakje trouwens.....) http://www.bunkerpictures.nl/pictures/n ... on-04.html" target="_blank" target="_blank
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Dag iedereen,

Op de Duitse kaart van Vliegveld Bergen die ik heb is de bunker niet direct terug te vinden. In de collectie v/h BRV, nu in het NA, ligt een kilo tekeningen van het vliegveld, misschien zit daar wat tussen.
Jack wat bedoel je precies met Luftschutz? Een schuilbunker, of een typisch 'Luftwaffe ontwerp'

We praten morgen,

- Paul
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door ducatim901 »

Op de Duitschen tekhening van het Vlieghveld Haemsteede staan ze geloof ik als Luftschutz.....
http://de.wikipedia.org/wiki/Luftschutz" target="_blank
Is dus een algemene term voor alles wat te maken heeft met bescherming tegen aanvallen van uit de lucht.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: 11 mar 2008, 11:15
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Adrie »

Ha jack
ducatim901 schreef:
Deze toren is trouwens geen observatie toren maar een voedersilo voor de paardenstallen die iets meer naar de vuurtoren lagen (bij de patatzaak, erg aan te raden zaakje trouwens.....) http://www.bunkerpictures.nl/pictures/n ... on-04.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Groeten Jack.
Hier heb ik niet zulke goede herrinneringen aan ben hier mijn hakbijltje kwijt geraakt tijdens een razia van de platte petten :cry: en wat bunkerspulletjes. maar heb het torentje wel gezien trouwens, en de patat was best te eten :D

greatz adrie
Klasio †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

ik heb nog gezocht, maar kan geen aanvullende feiten vinden over de functie van deze bunkers. Maar toch nog wat aanvullende opmerkingen en vragen……

In je eerste post schrijf je:

“1. De bunker werd tot nu toe definitief gevonden bij Vliegveld Bergen en bij Vliegveld 'de Vlijt' op Texel. ….”
Hoewel ze een beetje op elkaar lijken is de bunker van Texel is niet hetzelfde type als die van Bergen. Die van Texel is beduidend kleiner en de kleine opening zit op een andere plaats. Die van Texel heeft een binnenmaat van 3 bij 4 meter, die van Bergen 4 bij 6 meter. Zie bijgevoegde BRV tekening van de bunker te Bergen, dit is BRV C38 (C38 is nieuwe BRV nummer, oude BRV nummer is 28).

“1. ….. Beide malen werd deze gebruikt als telefoon- of radiobunker.”
Wat is je bron dat deze bunker, zowel op Bergen als Texel, werd gebruikt als telefoon- of radiobunker? Of is dit jouw vermoeden gebaseerd op de kabeldoorvoeren?

In je eerste post schrijf je “Bij de bunker op Texel en in Bergen zijn resten van K.E.V.- kasten gevonden”, maar in je tweede post schrijf je “restanten van 'rekken' waar mogelijk K.E.V.- kasten gehangen hebben”. Zijn de KEV kasten nou ook een vermoeden, of zijn er (zowel in Bergen als Texel) echt resten van KEV kasten gevonden?

Dezelfde bunker als C38 op komt op het vliegveld Bergen nog drie keer voor. De bunkers met BRV nummers Z8, Z9, Z13 zijn identiek aan C38.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Beste Klaas,

Mijn 'vermoedens' zijn gebasseerd op het feit dat er op Texel kabeldoorvoeren en rekken zijn gevonden. In een van de bunkers bij Bergen zijn hier de restanten nog van waarneembaar. De bunker op Texel is gesloopt.
De K.E.V.- kasten zijn een vermoeden, die deels gebasseerd zijn op het type 'rek' waar dergelijke kasten in telefoonbunkers vaak aan bevestigd werden. Dit is/was zo goed als identiek als de rekken in de KSS of KSB.

Joop schrijft ook al dat het best een bunker kan zijn ten behoeve van de verlichting van de landingsbanen. Ook goed mogelijk. De overige informatie berust op een discussie op het AHF waar gesproken wordt over een mogelijk 'Telephonunterstand'.

Eerlijk gezegd ben ik zelf misschien iets te voorbarig geweest met een conclusie trekken wat betreft het radio- en/of telefoonverkeer. Al blijft deze optie natuurlijk wél bestaan ;-).
Ik vermoed dat er hoogstwaarschijnlijk een antwoord te vinden is op één van de Duitse kaarten van vliegveld Bergen (of andere Duitse tekeningen van locaties waar de bunker is gebouwd).

Groet,

Paul
Klasio †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Klasio † »

Hoi Paul,

Bedankt voor je uitleg, dit maakt het voor mij beter te begrijpen.

De discussie op het AHF vind ik maar erg vaag. De geplaatste tekening daar is van bunker C38, deze staat aan de zuidoost kant op vliegveld Bergen. Deze C38 lijkt op die van Texel maar is iets groter. In de tekst op AHF hebben ze het echter over bunker A23. Deze stond aan de noordoost kant van het vliegveld en wordt door de BRV ook 'telefoonpost' genoemd. maar dit is een heel ander type bunker en lijkt niet op de tekening van C38 en die van Texel. Ik vraag me nu wel af of die gevonden rekken voor de eventuele KEV-kasten nu gevonden zijn in C38 of in A23...

Bunker C38 aan de zuidoost kant van het veld stond trouwens op de rand van het veld in de (verlichte) aanvliegroute bijna in de centerline van het verlengde van de landingsbaan. Dit zou mogelijk kunnen duiden dat deze bunker mogelijk gebruikt is voor de baanverlichting en/of navigatie/aanvlieg-apparatuur??? Maar dat is slechts een vermoeden. Zie bijgevoegde kaartuitsnede.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Klasio † op 06 nov 2008, 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Klasio †

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door Klasio † »

Hier nog de BRV tekening van bunker A23 'Telefoonpost' van vliegveld Bergen. Deze bunker heeft kabeldoorvoeren...

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
pauldijkstra

Re: Telefoon- of radiobunker

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Klaas,

Volgens mij is in de andere discussie over de bunker het eea doorelkaar gegooid wbt BRV nummering. Hierbij een zelfde soort kaart als jij postte van het Vliegveld. Echter hier is maar één aanvliegroute op getekend. Wel het gebied met de vermoedelijke bunkers staan erop.
Ben benieuwd of er nog ergens in het NA iets over is terug te vinden. We zullen het zien.

Gr,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “VF bunkers”