Ik kwam vandaag tijdens het werk dit object tegen aan het Jaagpad West in Maastricht. Nu is er in de jaren '70 achter de spoordijk een grote waterzuivering gebouwd, waar dit mogelijk mee te maken heeft. Echter is de locatie vrij dicht bij de Voedingssluis welke de Zuid-Willemsvaart van voldoende water moest blijven voorzien. Het kanaal kon de Nieuwe Bossche Fronten, naast het Jekerkanaal, van water voorzien. Redelijk belangrijke watergang dus.
Iemand enig idee of dit een object uit de vestingbouw is?
Onbekend werkje Maastricht
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Onbekend werkje Maastricht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Re: Onbekend werkje Maastricht
Qua constructie doet 'ie mij denken aan de afwijkende P aan de Lingedijk bij fort Nieuwe Steeg. Hij lijkt er alleen wel wat klein voor. Ook mis ik zaken als de camouflage-haken. Ik ben dus nog niet meteen overtuigd.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
Is het geen ankerblok dat te maken heeft met de scheepvaart?
Nicht ärgern - Nur wundern!
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Qua constructie deed het me ook erg verdedigings-achtig overkomen. Echter, nijg ik nu zelf toch ook meer naar een ankerblok voor de scheepvaart. Helaas ben ik niet verder het Jaagpad afgeweest om te kijken of er meerdere aanwezig waren.
Aan de oostzijde van het kanaal ben ik geen vergelijkbare tegengekomen, echter staan er rond de Jojo-haven wel een hoop vervallen (betonnen) constructies.
Het lijkt me echter wel gebouwd vóór de woonboten er kwamen, en die liggen er best al een tijdje. (Overigens heb ik daar vlakbij een woonboot op de kant gesmeten zien worden toen de dam brak.
)
Aan de oostzijde van het kanaal ben ik geen vergelijkbare tegengekomen, echter staan er rond de Jojo-haven wel een hoop vervallen (betonnen) constructies.
Het lijkt me echter wel gebouwd vóór de woonboten er kwamen, en die liggen er best al een tijdje. (Overigens heb ik daar vlakbij een woonboot op de kant gesmeten zien worden toen de dam brak.
Lord of the Ringstand
-
BetonBijter
- Donateur

Heb mijn licht eens opgestoken bij een bevriende bunkeraar uit Maastricht.
Volgens hem zijn ter plaatse geen militaire bouwsels van Nederlandse of Duitse
oorsprong bekend uit interbellum of oorlogsjaren.
Voor zover het iets militairs is, zou het dan uit de Koude Oorlog moeten stammen.
Bijvoorbeeld een betonnen landhoofd voor een in oorlogstijd aan te leggen Baileybrug.
Een kazemat is het zeker niet.
Kan het zijn dat het gewoon een civiel bouwwerkje met nader te definiëren nut van
Rijkswaterstaat is?
Volgens hem zijn ter plaatse geen militaire bouwsels van Nederlandse of Duitse
oorsprong bekend uit interbellum of oorlogsjaren.
Voor zover het iets militairs is, zou het dan uit de Koude Oorlog moeten stammen.
Bijvoorbeeld een betonnen landhoofd voor een in oorlogstijd aan te leggen Baileybrug.
Een kazemat is het zeker niet.
Kan het zijn dat het gewoon een civiel bouwwerkje met nader te definiëren nut van
Rijkswaterstaat is?
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.