Duitse versperringen in Utrecht

Duitse versperringen zoals anti-tankgrachten en -muren, Höcker etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Duitse versperringen in Utrecht

Bericht door Dikkieturf »

In de Rosendaalse polder, tussen fort Ruigenhoek en Overvecht zouden wat versperringen hebben gelegen. Een tankmuur is op de tekening terug te vinden maar van een tankgracht kan ik niets vinden. Weet iemand hier iets meer van?

Een bekende van mij stelde de volgende vraag hierover:

"In diverse archiefstukken (HUA ANK Utrecht, RHC Breukelen, Woerden) kom ik verschillende verwijzingen tegen naar een tankgracht door de Duitsers aangebracht in polder Rosendael, ergo ten Zuiden van de Gageldijk. Het waterschap wordt vlak na WO II gesommeerd door gemeente Achttienhoven dat op te ruimen. het lijkt me dat dit een andere antitankgracht is dan die nabij fort Ruigenhoek ligt. Daar heb ik nog geen exacte locatie, foto o.i.d. van kunnen vinden helaas."

De archiefstukken heeft hij wel gelezen maar niet gekopieerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse versperringen in Utrecht

Bericht door Dikkieturf »

Rectificatie:

Door nadere studie van de tekeningen is een legenda gevonden. De rode cirkeltjes stellen de tankgracht voor en niet de tankmuur. De verwijzing in de archiefstukken is dus juist.

Groet,

DT.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Duitse versperringen in Utrecht

Bericht door ducatim901 »

De muren zijn geen hele lange stukken zoals aan de kust maar korte stukken met doorgangen op wegen die naar de stad leidden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Versperringen”