Inrichting van een flugzeugwache

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hoi, ik ben zoekende wat voor inrichting en apparatuur een fluwa gehad zou kunnen hebben? Sorry alvast voor de vele vragen.

Bij een fluwa zal in ieder geval een flakfernrohr 10x80 en waarschijnlijk een Zeiss 6x30 verrekijker zijn gebruikt maar wat voor andere materiaal gebruikte ze?

Voor de overige ben ik er niet uit. Ik heb niet veel informatie kunnen vinden. Bijvoorbeeld maakte ze van een bepaald type radio of zender gebruik? (wat voor radio of zender) Gebruikte ze specifieke telefoons voor vaste lijn? En waarop noteerde ze eventuele observaties of gebeurtenissen, daar zal ook iets specifiek notitieblok voor zijn lijkt me? Maakte de fluwa's gebruik van specifieke standaard bureau's waar ze hun werkzaamheden op deden?

Heeft er iemand wel eens een inventarislijst gezien wat er zoals bij een fluwa aanwezig moest zijn?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door AvB »

Goede vragen die vaker gesteld zouden moeten worden. Hoe ging het er eigenlijk aan toe in zo'n bunker. Van Fluwa's zijn natuurlijk redelijk wat foto's. Ook van binnen misschien. Is daar iets uit af te leiden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door jopaerya »

...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door Ties »

Prachtige lijst zeg! Als kijker werd inderdaad soms de 10x80 Flakfernrohr gebruikt, maar wat ik vooral zie op foto's uit het noorden van Nederland is een 7x50 Dienstglas. De Kriegsmarine had hun eigen versie, een 7x50 Scheinwerfer u. Fluwa Dienstglas.
Een grijs verleden...
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Wow het is meer dan ik had gehoopt. Super bedankt!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ties schreef: 25 jul 2022, 22:16 Prachtige lijst zeg! Als kijker werd inderdaad soms de 10x80 Flakfernrohr gebruikt, maar wat ik vooral zie op foto's uit het noorden van Nederland is een 7x50 Dienstglas. De Kriegsmarine had hun eigen versie, een 7x50 Scheinwerfer u. Fluwa Dienstglas.
Ah dank voor de informatie. Op foto's van Kijkduin staat op meerdere foto's een 10x80 opgesteld. Maar dat is in de begin periode midden '40 begin 41, begin 41 is die eenheid weer weg gegaan. Of de andere eenheden die later kwamen ook een 10x80 hadden heb ik geen informatie over.

Een 7x50 zou ook kunnen hoor. Voor luchtobservaties wellicht beter ook.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hoi Ruud,

Volgens een Duits voorschrift voor een FluWa-post: Melderose, Kompaß, Karten (1:100.000 & 1:300.000), Fernglas, Signaltafel für Flugmeldefunkverkehr, Schlüsselmittel für Meldungen auf der Kp. Befehlsfrequenz, Terraschlüssel für Wettermeldungen, 1 Maschinengewehr.

Groeten, Klaas
Bovenstaande kwam ik nog hier op FF tegen. ook interessant. Sommige dingen weet ik niet wat het is en google wordt ik niet veel wijzer van.
Wat zou een melderose, Signaltafel für Flugmeldefunkverkehr, Schlüsselmittel für Meldungen (een sleutel(code) om berichten weer te ontsleutelen of zo?) en een Terraschlüssel kunnen zijn? :D
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik heb van hetzelfde document als jop een iets uitgebreidere versie gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door maarten-stahlbeton »

Welke roll komt dit van?
Lord of the Ringstand
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

De lijst komt van NARA T-1022 R-1993 PG-33017 S-779
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik vond een interessante document met een uitgebreide omschrijving van een Fluwa in Buchberg met foto's. Helaas geeft het maar een mini omschrijving van de inrichting weer. Wederom veel foto's van de buitenzijde maar helaas geen van de binnenzijde. Document te vinden op http://www.hermsdorf-regional.de/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ik heb nog wat foto's gevonden van een fluwa. Wederom veel aan de buitenzijde, een klein beetje zichtbaar van de binnenzijde van de koepel. Ik heb er een andere topic voor aangemaakt in het FA gedeelte aangezien het niet echt bunkerinrichting is viewtopic.php?t=5587
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Hoi Ruud,

Volgens een Duits voorschrift voor een FluWa-post: Melderose, Kompaß, Karten (1:100.000 & 1:300.000), Fernglas, Signaltafel für Flugmeldefunkverkehr, Schlüsselmittel für Meldungen auf der Kp. Befehlsfrequenz, Terraschlüssel für Wettermeldungen, 1 Maschinengewehr.

Groeten, Klaas
Weet iemand over welke Duitse voorschrift klaas schrijft?
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Inmiddels weer iets gevonden. Er werd blijkbaar wel gebruik gemaakt van bepaalde type telefoons. (Al verwacht ik dat ze bij geen beschikbaarheid alles gebruikte)

Een postalischer OB 05 of een tragbare Fernsprecher OB fur flugwachen.
Fernsprecher-fuer-Flugwachen-9_1.jpeg.jpg
Fernsprecher-fuer-Flugwachen-12.jpeg.jpg
Bron: https://www.der-fernmelder.de/fernsprec ... lugwachen/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Blijkbaar is de OB05 en de fernsprecher OB fur flugwachen al een ouder type en is de OB05 vervangen door de Tischfernsprecher 38.
d9e6469c-8c0a-8ab9-67df-f1e219773e7d.jpg
Bron: https://www.der-fernmelder.de/geraete-d ... -38-ob-38/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”