locatie FLAK positie gezocht

De Wat en Waar vragen naar aanleiding van (historische) foto's.
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Klaas Meijer »

Ik heb onlangs deze twee foto's van een Duitse FLAK-positie gekocht. Het kanon is een Oerlikon, wellicht buitgemaakt op het Nederlandse leger. Herkent iemand de locatie? Zie ook de getekende kerktoren om de afstand tot een doel in te schatten. Zou misschien Scheveningen of Oostvoorne kunnen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door PdK »

Hoi Klaas,

Mooie aankoop! Ik zag de foto's ook voorbij komen. Zaten er nog meer in de serie van deze verkoper? Want ik kan me herinneren dat veel duidde op Scheveningen. Mogelijk nog een foto uit de zelfde serie op de boulevard? De tekening naast nummer 11 zou een versimpelde duiding voor het Kurhaus kunnen zijn? De (brede) duinen lijken wel op die van Scheveningen zuid.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door wattman »

Ik dacht eerst ook aan de koepel van het Kurhaus, maar die ziet er toch anders uit. Dan heeft de tekenaar wel heel veel fantasie gehad. Maar belangrijker, er staat een afstand van 1500 naast. Bij 1500 meter vanaf het Kurhaus zit je ten zuiden niet in de duinen, maar bij de haven. Ten noorden echter, kom je uit in de Oostduinen of nabij de watertoren (Batterie Wasserturm).

Ik ken de bunkers in dat gebied niet goed genoeg. Wellicht dat Tim weet of de getoonde opstelling daar valt te plaatsen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door AvB »

Bovenkant van de watertoren is ook genoemd, en ziet er hetzelfde uit.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Klaas Meijer »

Helaas heb ik geen andere foto's gezien Peter. De achterkant is niet beschreven. De verkoper gaf aan dat het Frankrijk was, maar het type kanon en de duinen maken dat het ook Nederland kan zijn.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door tim »

De enig plek in Scheveningen die ik zou kunnen bedenken zijn inderdaad Wasserturm, het hoge duin boven de Alexanderskazerne (daar stond FlaK) en die toren zou dan de watertoren kunnen zijn..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door tim »

De enig plek in Scheveningen die ik zou kunnen bedenken zijn inderdaad Wasserturm, het hoge duin boven de Alexanderskazerne (daar stond FlaK) en die toren zou dan de watertoren kunnen zijn.
Maar als je die graden als een klok zou lezen 12.00 Noorden, dan klopt dat weer niet helemaal.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Klaas Meijer »

Die onderste poortjes van de tekening zie je wel op de foto. Dus het zou best kunnen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door AvB »

Het is in ieder geval personeel van de Kriegsmarine. Scheveningen-Nord is 1.000 meter afstand. 1.500m is ter hoogte van Hoofdpaal 97. Daar zat vroeg in de oorlog Küstenpost 2. Het is buiten de versperring van de latere Stp. Gr.
De cijfers wijzen denk ik niet op uren als in de klok maar sectoren. Geschut is 2 cm Flak 28 Oerlikon.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Klaas Meijer »

Ik schat in dat deze foto ook van begin van de oorlog is. 1940-1941. Hierna werden privé foto's zeldzamer, vanwege het gebrek aan chemicaliën. De bouw van de stutzpunktgruppe startte toch later?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door tim »

AvB schreef: 14 dec 2021, 11:13 Het is in ieder geval personeel van de Kriegsmarine. Scheveningen-Nord is 1.000 meter afstand. 1.500m is ter hoogte van Hoofdpaal 97. Daar zat vroeg in de oorlog Küstenpost 2. Het is buiten de versperring van de latere Stp. Gr.
De cijfers wijzen denk ik niet op uren als in de klok maar sectoren. Geschut is 2 cm Flak 28 Oerlikon.
Ik heb het toch eens vaker gezien hoor, dat die sectoren ingedeeld zijn als uren en minuten.. 12.00 is dan Noord, 6.00 zuid enz.
Maar natuurlijk geen garantie dat het zo is :roll:

Op de achtergrond zie je wel wat (bunker) ingangen/ objecten.
In de kostenposten/kustenwache periode werden er nog niet echt bunkers gebouwd in Scheveningen, waarschijnlijk vooral barakken en wat houten bunkertjes.

Later (vanaf medio 42) toen men begon de neue westwall uit te bouwen begon het aardig te lopen in de west en oostduinen..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door tim »

Als ik meet vanaf het hoge duin boven de Alexanderkazerne, en het strand (hauptkamfplinie) op "12.00" houd, is het precies 1200 meter naar de watertoren.

Daar heeft zeker weten lichte FlaK gestaan, er hebben eerder foto's van op Ebay gestaan.
Of dat dan Marine Flak was dat weet ik dan niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Klaas Meijer »

dat bunkertje in de achtergrond kan wellicht ook gewoon een Duitse latrine zijn.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door wattman »

Nog een puzzelstukje en een op te lossen raadsel.

Een foto uit 1947 laat zien dat de top van de watertoren hoger was. Als je deze foto ziet dan wordt de afbeelding van de toren ineens realistisch. De tekenaar heeft de kenmerken scherp getroffen.
HGA001-615589.jpg
Nu het raadsel, rechts zie je op de foto twee masten. Wellicht de bovenleidingsmasten van de trein naar Scheveningen, die immers achter de kazerne reed. Er was toen ook een betonnen brug over het spoor voor de verbinding met het oefenterrein. Raadsel echter is de bovenleidingsmasten op die lijn normaal tussen de sporen stonden, zoals bij een tram. Het kan natuurlijk zijn dat deze twee masten op een bepaalde plek stonden vanwege de bovenleidingsconstructie ter plekke. Ik heb zo'n foto echter nog niet kunnen vinden. Kan ook zijn dat ik in die masten te veel zie. In elk geval puzzeltje!
Clipboard01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: locatie FLAK positie gezocht

Bericht door Ties »

Jouw 'treinmast' is een telefoonlijn denk ik. Houten paal met isolatoren.
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Identificatie Verzocht”