BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

Bericht door Klaas Meijer »

Gisteren Stp. XXVIII H bezocht bij Hellevoetsluis. Lastig om in de sneeuw te vinden. Ik vraag me af of deze positie onderdeel was van de Alte Batterie Helweg. De bedding zou dan wellicht zijn gebruikt door een 10,5cm (Frans) kanon, zoals de rest van de batterie? Dat zou betekenen dat ook deze in 1944 is verhuisd naar de Neue Batterie iets noordelijker? En de letter L in de bunkers. Heeft die hier betekenis? Ik ben de L wel in Luftwaffe-bunkers tegengekomen, maar dit lijkt mij kustverdediging, dus Kriegsmarine?

Groet,

Klaas Meijer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door tim »

Die L betekend Leicht,
Dus niet bombestendig :idea:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door ducatim901 »

Klaas, Het is niet Stp. XXVIIIHM waar je geweest bent maar Stp. XXVIIH.
Zoals je in je bericht zelf al aangeeft is Stp. XXVIII een stelling van de Marine en Heer (Marine en Landmacht).
Veel stellingen van de Marine en de Luchtmacht werden bewaakt door de Landmacht, De Marine en Luftwaffe
wilden hun beter opgeleide manschappen blijkbaar niet vermoeien met stom wachtlopen.
243 was de bunker voor de Zugfuhrer en geen munitiebunker, er is wel een munitiebunker dacht ik een Vf7a.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: BP 57 - Stp. XXVIII HM (Hellevoetsluis)

Bericht door Klaas Meijer »

Dank. Het was inderdaad XXVII H. H voor Heer neem ik aan. Maar het is dus onbekend wat voor geschut daar stond?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

Bericht door AvB »

Welkom Klaas!

Stp XXVII was een infanteriestelling, geen onderdeel van een batterij. Op de stellingkaart 2 juni 1943 (NIMH) staat een Bettung für Geschütz 10,5cm, E.H. 247, Unterstellraum geplannt. Dit was een 10.5 cm le.F.H. 325(f). Nog in september 1943 staat dit kanon er volgens een melding van verkeerd opgeslagen munitie. Op de overzichtskaart van Unterabschnitt Voorne van 20.1.44 (NIMH) staat een 7,65 cm kanon ingetekend. Dat moet een Joegoslavisch stuk geschut zijn geweest (7.65cm FK 300(j), 7.65cm FK 303(j) of 7.65cm FK 304(j)).

Gr Arthur
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

Bericht door Klaas Meijer »

Hoi Arthur! Dank voor de info. Maakt het weer wat completer. Komt Hellevoetsluis ook in je boek terug?
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

Bericht door AvB »

Her en der, als Kriegsmarinehaven en in het verhaal over de laatste oorlogsmaanden.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: BP 56 - Stp. XXVII H (westelijk van Hellevoetsluis)

Bericht door Klaas Meijer »

Heb een film van mijn bezoek aan Stp. XXVII H gemaakt. Of linken we in dit forum niet naar youtube?

Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”