Kommandeurstand Camperduin

De Stützpunktgruppe Schoorl
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Kommandeurstand Camperduin

Bericht door tim »

in het zuidelijk deel van stp. XVHM (batterie camperduin) is een grote VF commandobunker gebouwd...
deze zou mogelijk verband houden met de ''artillerie gruppe bergen''
is er iemand die dit fenomeen (onder de kriegsmarine) in het WBN gebied eerder is tegengekomen?

de bunker is ingetekend op een kaart van '44 dus relatief laat in de oorlog....

ook intressant zijn de bunkers met een T nummer, mogelijk een nieuwe typereeks..
ben benieuw of er nog iemand op een of andere lageplan meer van deze T nummer tegen gaat komen...
het lijkt erop dat ook de manschappenverblijven binnen de vroeggebouwde Mfl. batterijen binnen deze reeks vallen.
klaas heeft een paar mooie tekeningen van deze bunkers gemaakt, welke binnekort online geplaatst worden.

meer over deze discussie is te vinden op het axis history forum....
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=116036" target="_blank

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Hoi Tim,

Het lijkt inderdaad dat die Kommanduerstand (zie bijgevoegde tekening) was bedoeld voor de Küsten Art Gruppe Bergen, maar....ik kan deze K.A.G. Bergen eigenlijk helemaal niet plaatsen in de organisatie van de Kriegsmarine. Volgens mij viel de Kriegsmarine Artillerie in KVA Schagen onder de MAA 607 onder bevel van de SeeKo in Den Helder. Ik dacht dat de afzonderlijke batterijen bezet werden door de verschillende Abteilungen van de MAA 607 met het hoofdkwariter van MAA 607 in Den Helder? Nergens in deze organisatie kom ik een onderverdeling tegen in Art Gruppen?

Zou ook wel leuk zijn om te weten of de Kommanduerstand mogelijk nog onder het zand ligt? Hier zijn verschillende berichten over, maar zou het niet fantastisch zijn als deze bijzondere bunker er nog was...

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Hoi,

voor wat betreft de T series FA bunkers is het misschien handig om hier een apart forumitem voor te beginnen? Op het forum in "Atlantikwall" zijn wel submappen voor "St bunkers" en "Vf bunkers" maar er is (nog) geen mapje "Fa bunkers". Misschien kan één van de moderators hier een mapje "Fa bunkers" aanmaken?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Danny »

Hey Klaas en Tim,

Is het niet zo dat MAA607 weer onderverdeeld kon worden in bijvoorbeeld 1./MAA607, 2./MAA607 (2e gruppe Marine Artillerie Abteilung 607) Zo'n gruppe zou dan wel weer de triviale naam ''artillerie gruppe bergen'' kunnen hebben.

(PS. Categorie FA bunkers bestaat vanaf nu ;) )
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

De MAA 607 was inderdaad onderverdeeld in 1./607, 2./607 etc. Maar die onderverdeling werd geen Gruppe genoemd, maar aanvankelijk Kompanie en vanaf 1942 Batterie. Bij Kamperduin in Stp XV M zat de 9./607, dus de 9. Batterie van MAA 607.

Op de Duitse troepenoverzichten is te zien dat te Camperduin in Stp XV M naast de 9./607 ook nog de Küsten Art Gruppe Bergen gelegerd was.

Bedankt voor het maken van de categorie "Fa bunkers", ik zal er zo mijn berichtje(s) over de T series Fa bunkers plaatsen.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Danny »

Aha, tja het blijft vaak maar gissen naar die Duitse troepen. Veel documentatie daarover is jammer genoeg allemaal verloren gegaan.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Danny schreef:Aha, tja het blijft vaak maar gissen naar die Duitse troepen. Veel documentatie daarover is jammer genoeg allemaal verloren gegaan.
Die documentatie is helemaal niet allemaal verloren gegaan, er zijn archieven vol met documenten. Alleen gaat het er om dat je het juiste documentje kunt terug vinden. Met gissen en verkeerde veronderstellingen kom je er echt niet.....

Groeten, Klaas
jopaerya
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:41

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door jopaerya »

Hallo Heren

Ik weet te weinig van Nederland om hier een oordeel over te vellen , maar ik weet
wel uit Frankrijk dat Art. Gruppe alle soorten artillerie omvat ( M.K.B. , H.K.B. ,
zware Marine en Luftwaffe Flak ) .

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Danny »

@Klaas: Das waar. Van Katwijk is er in ieder geval een hoop verloren gegaan met betrekking tot de troepen en de troepenverplaatsingen. Misschien maar een keer in het NA speuren of er nog iets te vinden is.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Hoezo is er van Katwijk een boel verloren gegaan? Waar baseer je dat op? Er is op zich toch best wel het een en ander te vinden over de troepen in Katwijk? In welke archieven heb je dan al gezocht (en niets gevonden..)?

In het NA hoef je denk ik niet zijn, want daar liggen (bijna) geen Duitse docs. Je kan misschien beter eens het NIMH of NIOD bezoeken, daar vind je wel Duitse docs.

Groeten, Klaas
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

jopaerya schreef:....ik weet wel uit Frankrijk dat Art. Gruppe alle soorten artillerie omvat ( M.K.B. , H.K.B. , zware Marine en Luftwaffe Flak )....
Hallo Jos,

Ik ging er vanuit dat de Küsten Art Gruppe Bergen bij de Kriegsmarine hoorde, maar inderdaad een mogelijkheid dat dit soortgelijk aan de situatie in Frankrijk was. Raar genoeg kan ik in de diverse Gliederungen van NL hier niets over terug vinden. Daar in zie je voor Heer de Arko 119 met HKAA 1230 en HKAA 1231. Voor de Kriegsmarine SeeKo Süd (MAA 202 & MAA 205) en SeeKo Nord (MAA 607).

Bovendien vraag ik me af als er een Küsten Art Gruppe Bergen was, dan waren er waarschijnlijk langs de kust nog meer Küsten Art Gruppen? Iemand deze term wel eens ergens anders tegen gekomen?

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Danny »

Nou, ik heb een keer contact opgenomen met diverse instellingen in Duitsland. Bundesarchiv - Militärarchiv etcetera. Die konden mij alleen melden dat de informatie over de bewuste troepen in de hens gevlogen was op een onfortuinlijke dag en dat er toendertijd veel verloren was gegaan. Ze konden me dus niet verder helpen. Mja zo gaat dat. Misschien het NIOD wel ja, maar ik betwijfel het.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Klasio † »

Danny schreef:Nou, ik heb een keer contact opgenomen met diverse instellingen in Duitsland. Bundesarchiv - Militärarchiv etcetera. Die konden mij alleen melden dat de informatie over de bewuste troepen in de hens gevlogen was op een onfortuinlijke dag en dat er toendertijd veel verloren was gegaan. Ze konden me dus niet verder helpen. Mja zo gaat dat. Misschien het NIOD wel ja, maar ik betwijfel het.
Jeetje van dit soort shit op forums word ik nou altijd zo treurig....wat een onzinnig gezeik. Danny, geloof me, in het BaMa, NIOD en NiMH en andere archieven is echt genoeg leuke info over Katwijk te vinden. Je kunt alleen niet dat soort archieven ff bellen of mailen met de vraag 'doe me ff alles over Katwijk'. Voor ECHT onderzoek zul je toch echt zelf naar archieven moeten gaan en daar hele dagen door mappen en dozen met "oud papier" moeten spitten op zoek naar de leuke dingen.

Als je die moeite niet wilt doen en af en toe een bunker wilt opengraven aan de hand van info op het internet is wat mij betreft ook ok, maar doe dan niet alsof je een serieuze bunkeronderzoeker bent, die alles heeft gedaaan maar dat er is geen info te vinden omdat iemand zegt dat alle info over Kutwijk is afgebrand.....

Groeten van een zeer depressieve Klaas
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door tim »

haha, kutwijk aan snee :D

ben het helemaal met klaas eens, maar wel beetje dom antwoord van zo'n archivaris!
hij had em ook kunnen stimuleren om een keer langs te komen....

ik heb in het NIMH genoeg informatie over katwijk, en de bezettingen van dat gebied gevonden, maar je kan nou eenmaal niet alles kopieren!(ondanks dat het NIMH echt spotgoedkoop is met kopieren)

maak een afspraak,

Bezoekadres:
Alexanderkazerne, gebouw 204
Van Alkemadelaan 357
2597 BA Den Haag

Postadres:
Postbus 90701
2509 LS ’s-Gravenhage

Telefoon algemeen: 070 - 3165836
Telefoonnummer studiezaal: 070 - 3162847


neem een keer een dag vrij en ga de 575 serie (heel veel verzetsinfo, gestolen duitse kaarten enz.)
de inventaris kun je gewoon op internet doorspitten, en van te voren aanvragen http://www.nimh.nl/nl/images/575%20Inve ... 5-5357.pdf" target="_blank

of de washington documents (kriegstagesbucher van duitse legeronderdelen) doorspitten, en je zal je verbazen hoe leuk het is om informatie over stp. gr. katwijk enz. te vinden!!
soms vind je zelfs stukken waarin de bunkers en geschutsopstellingen binnen de complexen beoordeeld worden..

de archivaris van dienst zal je graag een beetje op weg helpen dus je gaat nooit voor niks.

je zal ook merken dat als je als je je zelf verzamelde informatie op een forum plaatst, er andere mensen ook op reageren d.m.v. een ander documentje, of een uitleg over het materiaal.
communiceren gaat nou eenmaal 2 kanten op;-)

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: commandeurstand camperduin

Bericht door Danny »

Nou... niet zo lichtgeraakt Klaas. Het is heus niet zo dat ik zei van: hallo, ik wil graag alles over Katwijk hebben, stuur het maar op naar mn huisadres. Tuurlijk niet, ik ben niet achterlijk. Voordat ik naar Deutschland afreis om daar te gaan zitten spitten in dat archief, wil ik eerst weten of er wat te vinden is. Nou, daar dus niet over het desbetreffende onderwerp waar ik toendertijd naar zocht, volgens het personeel. Vast wel over andere onderwerpen, maar daarover volgens de peoples van het archief niet. Het lijkt me toch wel dat een persoon die bij dat archief aan de arbeid is, wel weet wat er allemaal ligt.

Het enige wat ik zei is dat er een hoop verloren is gegaan. Ze hadden daar in het militärarchiv een hoop liggen, maar zoals ik al zei... Ik heb nooit beweerd dat er niets meer te vinden is. Beetje jammer dat het altijd gelijk zo minachtend moet....

Nou ja, even goede vrienden hoor. Als je nog verder wilt discussiëren kun je me altijd PB'en of mailen. Voor mijn part gaan we een keer samen naar één van de archieven toe.

Welnu, we hadden het geloof ik over ene commandeurstand te Camperduin.

@Tim: Ik zal zeker binnenkort eens een bezoekje inplannen. Lijkt me interessant om daar eens door de papieren te grasduinen. ;)

Groeten, Danny "de in Kutwijk wonende, geen moeite nemende, af en toe een bunker opengravende, niet serieuze bunkeronderzoeker" Hoek
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”