Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door AvB »

Het bunkermuseum op Vlieland heeft er deze week een bijzonder oorlogsattribuut bijgekregen: een Russisch regimentskanon

Decennia geleden vuurden identieke houwitsers hun munitie af op de geallieerden vanuit de Vlielander duinen. Tussen de strandpalen 49 en 50 hadden de Duitse bezetters hier tijdens de Tweede Wereldoorlog Stelling 12H gebouwd, een bunkercomplex als onderdeel van Atlantikwall. Na de oorlog is het grotendeels onder het zand bedolven. Sinds een paar jaar wordt de bunker verbouwd tot museum.

Deze week plaatste de museumstichting een Russisch zogenoemd 7,62 cm Regiments kanon. Het was tijdens de oorlog door de Duitsers als buitkanon onder de naam 7,62 cm Infanteriekanonehaubitze 290(r) op Wn 12H geplaatst. Ze waren bedoeld voor het schieten over grotere afstand, tot zo’n 30 kilometer.

Geschutsopstelling van het Widerstandsnest

,,De Duitsers hebben tijdens hun opmars door Rusland heel veel wapens buitgemaakt, die zij later hebben gebruikt op verschillende plaatsen langs de Nederlandse kust. Ik was al een hele tijd op zoek naar een exemplaar en heb een paar jaar geleden het Fins artilleriemuseum aangeschreven. Zij hebben ook veel wapens buitgemaakt op de Russen en deze en ander wapentuig tot in de jaren zestig gewoon gebruikt. Dit type heeft tijdens de oorlog daadwerkelijk in de geschutsopstelling van het Widerstandsnest gestaan’’, zegt museummedewerker Dirk Bruin.

Na een jaar of drie onderhandelen en het leggen van de juiste connecties in Finland, is het dan eindelijk gelukt om het kanon naar Vlieland over te brengen. ,,Uiteindelijk kwam ik bij de Finse Dienst der Domeinen terecht. Die doen niet aan schenkingen, dus er moest voor worden betaald. Met transport in totaal 3500 euro. Het hele bedrag is betaald door een Vlielander stichting’’, aldus Bruin.

‘Teleurstellende ervaring’

De Groninger journalist Willem de Haan stuurde deze week een brief naar de gemeente Vlieland over zijn bezoek in augustus aan het museum. ,,Dat werd een teleurstellende ervaring. Hoewel de bunker fraai gerestaureerd is, mis ik elke context over de rol die de bunker in de misdadige geschiedenis van de nazi’s heeft gespeeld.’’

De Haan stelt dat de informatieverstrekking zeer summier is. Zo wordt niets gemeld over Vlielanders die aan de bouw meewerkten of bedrijven die hieraan hebben verdiend. Tevens merkt hij op dat ‘het afgelegen Vlieland op allerlei manieren in de misdadigheid van het nazi regime gezogen’.

‘Museum is nog in opbouw’
De Haan vindt dat het museum te weinig professionele afstand houdt tot het tentoongestelde. ,,Zeker bezoekers van jongere leeftijd vergapen zich in de huidige presentatie slechts aan het vernuft en de uitgebreidheid van het complex zonder zich te realiseren waar ze eigenlijk zijn. Dit lijkt me niet de bedoeling.’’

Burgemeester Tineke Schokker zegt in een reactie dat het museum nog in opbouw is en dat de restauratie zo authentiek mogelijk wordt uitgevoerd en laat De Haan weten dat de gemeente de opmerkingen en aanbevelingen ten aanzien van de informatieverstrekking zal meegeven aan de stichting. Ze nodigt de briefschrijver uit na voltooiing van de restauratie nogmaals een bezoek aan het museum te brengen.
Bron: https://www.lc.nl/friesland/vlieland/Bu ... gle.com%2F
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
RuudM
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mar 2009, 07:39
Locatie: Soest

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door RuudM »

Erg mooi dat een origineel 7,62 cm Infanteriekanonehaubitze 290(r) op die plaats komt te staan.
In het artikel staat dat dit type bedoeld waren voor 'het schieten over grotere dracht, tot wel zo'n 30 kilometer'.
Dat is toch echt niet juist en wel wat veel van het goede.
Het was een Russisch stuk infanterie-geschut (kanon-houwitser) origineel genoemd: 76-мм полковая пушка обр. 1927 г. (76 mm regimentskanon M.1927) en bedoeld voor de ondersteuning van infanterie, dus kortere afstand bij een aanval op of voor het strand.
Volgens de gezaghebbende literatuur van P. Chamberlain en T. Gander, Infantry, mountain- and airborne-guns was de maximum dracht 4,2 km.

Maar dit ter aanvulling, want verder ben ik uiteraard positief op de komst van aanvulling op de museale functie van het complex Wn 12H.
In het artikel staat dat de Groninger journalist Willem de Haan kritiek had omdat hij elke context mist 'over de rol die de bunker in de misdadige geschiedenis van de nazi’s heeft gespeeld'.
Natuurlijk is het goed om over de nazi-bezetting en regime kort wat over te vermelden, maar voor de gruwelijkheden van de nazi's zijn wel andere musea en literatuur te vinden.
Het lijkt mij dat dit museum juist gericht moet zijn op de rol van de bunker binnen de Atlantikwall en het leven van de gewone Duitse militair en de rol van de eilandbewoners.

Lof voor de inspanningen en ik hoop volgend jaar te kunnen kijken,
Ruud M
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door AvB »

Ik kan me ergens wel vinden in de woorden van de journalist. Niet dat elk bunkermuseum een 'verzetsmuseum' moeten worden, maar wel dat er vaak eigenlijk geen context is, in ieder geval niet voor de gewone bezoeker. De aandacht gaat toch vooral uit naar de techniek, de wapens, de uniformen, en niet zozeer naar het waarom van de bunker daar. Maar over Vlieland kan ik niks zeggen, want ik ben er nog niet geweest. Ben benieuwd.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door wattman »

Ik begrijp die reactie van de journalist ook. De (ogenschijnlijke objectieve) techniekbeschrijving, heeft het risico dat de context verloren gaat. Toen ik nog bij het Atlantikwal museum Scheveningen stond vertelde ik bij de gasfilterinstallatie altijd, na de uitleg over de techniek, dat al die energie die daarin gestoken werd te maken had met de verschrikkingen van de inzet van strijdgassen in de 1e wereldoorlog. Pure angst voor de herhaling. Doe je dat niet, dan dreigt louter fascinatie voor al dat vernuft achter te blijven bij de (jonge) bezoeker. Dat geldt ook voor de impact van de bouw op de burgerbevolking (zowel negatief - dwangarbeid, gedwongen verhuizing, na-oorlogse woningnood - als positief - goed betaald werk voor arbeiders die ingehuurd werden door aannemers). Als je over die impact begint was ook mijn ervaring dat er dan ook reacties uit het publiek komen. En die reacties kunnen heel verschillend zijn, bijv. gelet op hun achtergrond. Dat vond ik ook één van de interessante zaken aan het gidsen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door ducatim901 »

Maar je moet ook begrijpen dat het onderzoek naar de personen die voor de Duitsers moesten werken erg moeilijk te achterhalen is.
Ik heb zelf wel eens geprobeerd om er naar te zoeken maar op een bepaald moment heb ik het opgegeven omdat ik er (te)veel moeite voor moest doen.
Veel documenten zat nog embargo op, dat wordt in de toekomst wel beter als die archieven openbaar worden maar als journalist zou je dan juist je hulp moeten aanbieden, als journalist heb je denk ik ook een andere kijk op een onderwerp dan de persoon die het ziet als een hobby en tijdverdrijf.
Veel informatie over de verdedigingswerken en de wapens is al openbaar of via via bereikbaar voor musea.
Van de soldaten die in de stellingen gezeten hebben is ook weinig bekend en dat heeft dezelfde reden, geen of moeilijke toegang tot de informatie.
En laten we eerlijk zijn, vanuit Vlieland kun je ook niet "even" een uurtje naar het archief, contacten met het "vaste land" zijn belangrijk om een gedegen onderzoek te doen.
Verder kan ik me ook goed voorstellen dat de eerste focus is om iets neer te zetten en daarna onderzoek te doen.
Het is een relatief jong museum en veel informatie komt pas na jaren boven drijven, soms omdat personen langs komen met verhalen of mensen die onderzoek naar opa aan de hand van verhalen die rond gaan in de familie.
Hoeveel bunkermusea hebben meer dan een A4tje over de arbeiders die de verdedigingswerken aan legden, Ik verwacht dat er in de toekomst meer bekend/gepubliceerd gaat worden over hen er voor zorgden dat wij nu een hobby hebben.
Veel arbeiders hebben zich er niet over uitgesproken dat zij voor de bezetter gewerkt hebben om voor familie thuis te kunnen zorgen.

Tijdens mijn werk kwam er wel eens een moeilijk lopende man op de zaak, na jaren geregeld een praatje te hebben gemaakt bleek dat hij naar Duitsland gestuurd was om daar te werken tijdens een bombardement was hij door de slechte communicatie die er was buiten gesloten en kreeg geen toegang meer in de schuilgelegenheid, toch geprobeerd te schuilen maar niet goed genoeg, been eraf.
Pas na 40 jaar met één been kreeg hij een fooi voor de geleden schade/pijn.
Hij vertelde dat maar maar weinig mensen precies wisten hoe het kwam dat hij zoals hij het zelf zei "incompleet" door het leven ging.
Het idee dat hij door de here gestraft was voor zijn hulp aan een gehaat regime heeft hem tegen gehouden om zijn verhaal te vertellen.
Nu is dit een extreem geval maar me inlevend in de omstandigheden waaronder gewerkt moest worden en voor wie dat dit verhaal niet met trots verteld werd.
En nu er nog maar weinig mensen zijn is het erg moeilijk om ooggetuigen te vinden die willen verhalen over dit aspect van de oorlog, juist journalisten kunnen daar helderheid in brengen en dn niet alleen door weer vragen te stellen maar door te helpen met onderzoek.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door wattman »

Voor elk museum dat de menselijke aspecten wil belichten biedt het boek 'Verdreven voor de Atlantikwall' al genoeg inspiratie.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door AvB »

Ik ben het met je eens Jack dat de journalist inderdaad ook zijn expertise kan gebruiken om het museum te helpen. En even naar het archief is niet voor iedereen weggelegd. Maar er zijn inmiddels echt zat boeken die meer kunnen vertellen over bijvoorbeeld de bouw en de sociale en landschappelijke impact op het land. Dat hoeft niet over exact dit Wn te gaan, maar in het algemeen kun je daar zeker wat over zeggen.

En áls je een museum opent over dit onderwerp, ook al is het maar je hobby, weet je dat je vragen gaat krijgen. Ik heb veel meegemaakt dat drie kwartier van een rondleiding ging over hoeveel zand de vrijwilligers hadden weggeschept en een kwartier over de eigenlijke geschiedenis van de plek. Mijns inziens de verkeerde insteek.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door ErwinZ »

Context is inderdaad heel belangrijk. Ik zie een uitdaging voor die journalist om die context uit te zoeken. Er is genoeg te vinden over het menselijk aspect. Zelfs hier op het forum. Het is wel lastiger om aan die informatie te komen, dan b.v. wapentechniek, maar je zou zeggen dat dat een onderdeel is van de journalistiek.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door wattman »

Ik zou niet weten waarom nu juist de 'boodschapper' de taak zou moeten krijgen om 'de context uit te zoeken' en dat aan het museum aan te leveren. (tenzij een museum het juist als opgave ziet om een volstrekt contextloze tentoonstelling aan te bieden, dus echt zonder enige uitleg, bordje, etc om vervolgens de bezoeker in een bibliotheek achter te laten - wellicht een mooi interactief kunstproject).
Het lijkt me dat het museum moet kijken of ze hier iets mee moeten doen, en zo ja wat dan.
Als ik naar zijn webpagina kijk, denk ik wel te begrijpen waarom hij nogal kritisch is. https://www.willemdehaan.nl/
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Bunkermuseum Vlieland heeft Russisch regimentskanon erbij, maar er is ook kritiek

Bericht door ErwinZ »

Hij moet natuurlijk niets. Ik zie alleen een uitdaging. Is natuurlijk mooi dat een museum dat zelf doet / kan. Maar van samenwerking is nog nooit iemand slechter geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”