Peel raamstelling, vak Erp

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Cel71
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:20

Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door Cel71 »

Hallo,

Nieuw hier op het forum. Zal me even voorstellen voordat ik mijn onderwerp ga toelichten.

Mijn naam is Marcel, 48 jaar en woonachtig in het Brabantse Erp. Heb 'n brede interesse in geschiedenis maar in het bijzonder in krijgsgeschiedenis.

Samen met de archeologische werkgroep van de heemkundekring Erthepe, ben ik bezig om Nederlandse stellingen in kaart te brengen van het vak Erp.

De commandant van vak Erp, E Snoek, had zijn hoofdkwartier in Erp. We weten uit ooggetuige verslagen maar ook van foto's, dat de toegangswegen vanuit oa. Boekel en Gemert voorzien waren van versperringen en mitrailleurposten. Ook het tussenliggende terrein was voorzien van veldversterkingen. Helaas ontbreken de kaarten waar die versterkingen op aangegeven zijn.

Mijn vraag is of die kaarten er wel zijn en waar ik die eventueel zou kunnen vinden?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door ducatim901 »

Van veldversterkingen hebben we helaas niet veel tekeningen die door het Nederlandse leger zijn gemaakt (Vak Erp heb ik nog niets van gezien, maar daar ligt ook niet echt mijn interesse).
Je zou eens kunnen kijken in het NIMH, daar hebben ze in het archief tekeningen met veldwerken die gevonden zijn na de capitulatie.
Deze kaarten zijn gemaakt om de eigenaren een schadevergoeding te kunnen geven(?), of dat er ook kaarten tussen zitten van Erp e.o. weet ik niet.
Het is mogelijk dat ze b.v. in het Nationaal archief liggen of misschien zelfs in het gemeente of provinciaal archief (geen ervaring mee).
Versperringen zijn wel kaarten van, deze zijn te vinden in het NA en het NIMH, net als kaarten waar de kazematten op staan.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door ErwinZ »

NIMH 575 41 bevat de tekeningen van Erp. Verder heeft het provinciaal archief vaak een archief over het opruimen van Nederlandse versterkingen. Deze zijn in '41-'42 opgeruimd op last van de Duitse bezetting.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door WimVe »

Cel71 schreef: 11 jan 2020, 23:20 Mijn vraag is of die kaarten er wel zijn en waar ik die eventueel zou kunnen vinden?
Welkom,
Waar hebben jullie zelf al gezocht ?
Cel71
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:20

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door Cel71 »

Bedankt voor jullie hulp! Ik ga een bezoekje brengen aan het NIMH en zal hier verslag uitbrengen van mijn bevindingen.
Cel71
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:20

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door Cel71 »

WimVe schreef: 12 jan 2020, 11:31
Cel71 schreef: 11 jan 2020, 23:20 Mijn vraag is of die kaarten er wel zijn en waar ik die eventueel zou kunnen vinden?
Welkom,
Waar hebben jullie zelf al gezocht ?
Hallo Wim,

Onderzoek is nog in de beginfase. We hadden binnen de heemkunde enkele personen die zich nog konden herinneren dat hier Nederlandse stellingen lagen. Een en ander is ook opgeschreven en te lezen op de site van Heemkunde Erthepe, onder het kopje "Bladerboeken" - "verdedigingsopstellingen Erp".
Verder heb ik natuurlijk online gezocht maar de link die ErwinZ heeft aangeleverd was me ontgaan.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door svdb10 »

Hallo Marcel,

Allereerst natuurlijk welkom op het forum!

Ben je bekend met deze site? https://www.oorlog-depeel.nl/peel-raams ... azematten/?
Hierop is heel veel informatie terug te vinden over de Peel-Raam stelling, w.o. kaarten. Volgens mij hebben de personen achter deze site al alle (?) relevante archieven doorgespit, dus ik zou beginnen met contact op te nemen met hen. Scheelt weer een reisje naar Den Haag (al is eigen archiefonderzoek natuurlijk ook altijd de moeite waard).

Mvrgr Sander.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Cel71
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:20

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door Cel71 »

Hallo Sander,

Bedankt voor de link! Was me ook niet bekend. Helaas geen info over omgeving Erp.

Ik heb ondertussen via het NIMH wel al een aantal kaarten gevonden met stellingen rond Erp. Ben ik al erg blij mee! Voor zo ver ik nu kan beoordelen zijn vrijwel alle stellingen die ingetekend staan verdwenen, geen sporen meer in de grond.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door svdb10 »

Als je het hebt over Erp, bedoel je dan het dorp of het "Vak Erp"? Volgens mij ligt Erp (het dorp zelf dus) toch nog een flink stuk achter de eigenlijke Peel-Raam stelling? Waren hier ook nog stellingen ingericht? Soort stoplijn oid?
Misschien kan je de situatie beetje toelichten met een kaartje of zo? Waarschijnlijk ben ik niet de enige op dit forum die niet direct paraat heeft waar Erp/Vak Erp precies ligt.
Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Cel71
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:20

Re: Peel raamstelling, vak Erp

Bericht door Cel71 »

Ik heb het idd over het dorp Erp.
De peel raamstelling was van noord naar zuid opgebouwd uit vakken met ieder hun eigen commandant. Voor gedetailleerde informatie en een kaartje van deze vakken, even op de link van zuidfront klikken.
http://www.zuidfront-holland1940.nl/ind ... ontruiming

Wat minder bekend is, is dat er een nog een extra verdedigingslinie lag tussen de Zuid-willemsvaart en het defensiekanaal.Voor het vak Erp liep deze van Uden naar Gemert. Niet voorzien van kazematten maar opgebouwd uit loopgraven, prikkeldraadversperring, groepsonderkomens en mitrailleurnesten. Deze stellingen zijn aangelegd in 1939 maar waren in mei 1940 verlaten omdat van hogerhand werd besloten dat deze troepen elders van meer waarde zouden zijn.
Via de link van ErwinZ (tweede reactie op deze post) kun je kaarten van deze linie bekijken. kan ze hier niet als bijlage toevoegen omdat het flinke bestanden zijn.

Helaas zijn vrijwel al deze veldversterkingen, op last van de Duitse bezetter, in de oorlogsjaren opgeruimd.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”