Bunkers omgeving Rockanje

De Stützpunktgruppe Oostvoorne.
Plaats reactie
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

Hey,

Ik ben al een tijdje op zoek naar oude stellingen en bunkers in omgeving van Rockanje. Ik heb via RAF luchtfoto's gezien dat er bij de pannepad en boven het quackjes water een hoop bunkers staan of hebben gestaan. Ik weet dat de bunkers welke schadelijk waren voor de zeewering weggehaald zijn. Maar volgens de rapporten zoals ik heb begrepen zijn alle bunkers achter de zeewering/duinen niet opgeruimd of opgeblazen. Het Flak kanon welke nu bij de biber staat is afkomstig bij Rockanje quack. Weten jullie nog locaties in Rockanje waar bunkers staan?

Ik heb de luchtfoto's eerst opgezocht bij dotkadata, de vluchtnummers heb ik erna bij de wageningen universiteit Raf (site hieronder) ingevuld. Dan kan je alle luchtfoto's tijdens de tweede wereldoorlog bekijken op redelijk normaal kwaliteit(beter als bij dotkadata zelf). Tevens worden de locaties op googlemaps aangegeven zodat je altijd goed zit met de foto's en dus niet hoeft in te schatten waar het ongeveer zit.

https://library.wur.nl/WebQuery/geoportal/raf
De site wil soms nog wellis slecht foto's laden. In dat geval moet je de site blijven herladen tot hij het weer doet. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Ik hoor graag van jullie

Mvg Patrick
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

Ik heb zojuist van een collega van mij een boek gekregen over de verdedigingswerken van oostvoorne hellevoet en rockanje. Hierin staat ook aangegeven wat er allemaal aanwezig was, dit zijn duitse kaarten van de indelingen van de bunkers en alles erom heen(denk aan tankgrachten, versperringen, wateropslag en munitie opslag.

Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.

Tevens heb ik met een van de boswachters uit Rockanje gepraat en deze zegt dat er nog steeds bunkers aanwezig zijn rondom het quackjeswater. Zoals ik het heb begrepen liggen deze tussen het pad naar het strand van de houtenpaardjes en het quackjeswater in, deze liggen net achter de zeewering en zouden dus nog intact moeten zijn.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door ducatim901 »

Als dat zo is dan zijn het waarschijnlijk de bunkers van de zoeklichtstelling van batterij Helvoet.
Veel beton en baksteen er niet gebruikt, een Aggregaatonderkomen, een garage voor het 60cm zoeklicht en een opstelling voor het zoeklicht.
De rest was van hout, barakken en schuttersputten (de laatste waren van takken gemaakt -faschinen-)
Deze stelling hoorde bij Stp XXVI H. maar lag iets ten Noorden er van en was een apart te verdedigen stelling (omheind met prikkeldraad versperringen), in tegenstelling tot de batterij lagen er volgens kaarten uit '43 geen mijnen om deze stelling.
De meeste (zo niet alle) kustbatterijen hebben zoeklichten gehad om in de nacht vijandelijke doelen aan te lichten en zo makkelijker te bestrijden, deze zoeklichten lagen vaak in het Noorden of Zuiden in het batterij terrein, enerzijds om de afstand te schatten bij het richten/schieten en mocht de vijand gaan vuren zou het zoeklicht vuur aan trekken en zo zou de batterij minder vuur krijgen.
Groeten JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door svdb10 »

patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.
Uiteraard alleen delen van boeken (of andere bronnen) uploaden als er geen copyright meer op rust! En als je foto's of andere afbeeldingen gebruikt van derden ook altijd even checken of dit mag en in ieder geval altijd netjes de bron vermelden.
Zet veel kwaad bloed bij mensen (en terecht!) als hun werk, waar ze wsl véél effort in hebben gestoken, zomaar klakkeloos op het web wordt geplaatst.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door ducatim901 »

Op FB werkt het precies andersom.
Als je daar vraagt om bronvermelding gaan ze janken en dreigen dat ze niks meer op FB zetten.
Zonde natuurlijk want dan kun je ze niet voor een tweede keer op de vingers tikken...
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door Remco de Goede »

patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27 Ik heb zojuist van een collega van mij een boek gekregen over de verdedigingswerken van oostvoorne hellevoet en rockanje. Hierin staat ook aangegeven wat er allemaal aanwezig was, dit zijn duitse kaarten van de indelingen van de bunkers en alles erom heen(denk aan tankgrachten, versperringen, wateropslag en munitie opslag.

Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.

Tevens heb ik met een van de boswachters uit Rockanje gepraat en deze zegt dat er nog steeds bunkers aanwezig zijn rondom het quackjeswater. Zoals ik het heb begrepen liggen deze tussen het pad naar het strand van de houtenpaardjes en het quackjeswater in, deze liggen net achter de zeewering en zouden dus nog intact moeten zijn.
Kijk eens op mijn website, staan de locaties in google earth allemaal bij.

Is het boek het boek ‘bunkers op Voorne?’ Van Jeroen Rijpsma?
dutchwar2
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2019, 12:30

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door dutchwar2 »

patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27 Ik heb zojuist van een collega van mij een boek gekregen over de verdedigingswerken van oostvoorne hellevoet en rockanje. Hierin staat ook aangegeven wat er allemaal aanwezig was, dit zijn duitse kaarten van de indelingen van de bunkers en alles erom heen(denk aan tankgrachten, versperringen, wateropslag en munitie opslag.

Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.

Tevens heb ik met een van de boswachters uit Rockanje gepraat en deze zegt dat er nog steeds bunkers aanwezig zijn rondom het quackjeswater. Zoals ik het heb begrepen liggen deze tussen het pad naar het strand van de houtenpaardjes en het quackjeswater in, deze liggen net achter de zeewering en zouden dus nog intact moeten zijn.
Ik wil graag de naam van het boek, of kopietjes. Zou ik contact mogen opnemen met je?

Tevens ben ik niet bekend met Rockanje en de bunkers die er zijn geweest. Wel die van Oostvoorne, kan ik ook veel over vertellen.

Hoor graag of je daar wat aan hebt.

Groeten HI. S
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

Remco de Goede schreef: 24 nov 2019, 15:05
patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27 Ik heb zojuist van een collega van mij een boek gekregen over de verdedigingswerken van oostvoorne hellevoet en rockanje. Hierin staat ook aangegeven wat er allemaal aanwezig was, dit zijn duitse kaarten van de indelingen van de bunkers en alles erom heen(denk aan tankgrachten, versperringen, wateropslag en munitie opslag.

Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.

Tevens heb ik met een van de boswachters uit Rockanje gepraat en deze zegt dat er nog steeds bunkers aanwezig zijn rondom het quackjeswater. Zoals ik het heb begrepen liggen deze tussen het pad naar het strand van de houtenpaardjes en het quackjeswater in, deze liggen net achter de zeewering en zouden dus nog intact moeten zijn.
Kijk eens op mijn website, staan de locaties in google earth allemaal bij.

Is het boek het boek ‘bunkers op Voorne?’ Van Jeroen Rijpsma?

Ik heb inderdaad je website gezien, ziet er echt geweldig uit. Alleen is dit meer van Oostvoorne en ik ben eigenlijk meer opzoek naar de bunkers tussen rockanje en het quackjeswater.

het boek wat ik heb gekregen van een collega is een boekje uit 1970 +- wat zij toen op school hebben gekregen over de verdediginswerken. schrijver weet ik even niet. bunkers op voorne heb ik inderdaad ook van jeroen.
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

dutchwar2 schreef: 25 dec 2019, 22:17
patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27 Ik heb zojuist van een collega van mij een boek gekregen over de verdedigingswerken van oostvoorne hellevoet en rockanje. Hierin staat ook aangegeven wat er allemaal aanwezig was, dit zijn duitse kaarten van de indelingen van de bunkers en alles erom heen(denk aan tankgrachten, versperringen, wateropslag en munitie opslag.

Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.

Tevens heb ik met een van de boswachters uit Rockanje gepraat en deze zegt dat er nog steeds bunkers aanwezig zijn rondom het quackjeswater. Zoals ik het heb begrepen liggen deze tussen het pad naar het strand van de houtenpaardjes en het quackjeswater in, deze liggen net achter de zeewering en zouden dus nog intact moeten zijn.
Ik wil graag de naam van het boek, of kopietjes. Zou ik contact mogen opnemen met je?

Tevens ben ik niet bekend met Rockanje en de bunkers die er zijn geweest. Wel die van Oostvoorne, kan ik ook veel over vertellen.

Hoor graag of je daar wat aan hebt.

Groeten HI. S
Momenteel zit ik op werk maar ik zal het eerdaags is opzoeken en eventueel kan ik wel een kopie maken als er idd geen rechten over gaan, als ik het goed onthouden heb was het al een gekopieerd boek.

van de bunkers van Oostvoorne weet ik ook het een en ander maar ik vind meer informatie altijd erg leuk om te horen. ik vind de historie namelijk erg interressant en zou ik erg leuk vinden om meer over te weten.

Je kan altijd een PB sturen
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

svdb10 schreef: 22 nov 2019, 15:57
patje184 schreef: 22 nov 2019, 00:27Als er interesse is wil ik deze eventueel wel uploaden. Zijn zeker 20a 30 pagina's dus als iemand hier wat aan heeft deel ik deze graag.
Uiteraard alleen delen van boeken (of andere bronnen) uploaden als er geen copyright meer op rust! En als je foto's of andere afbeeldingen gebruikt van derden ook altijd even checken of dit mag en in ieder geval altijd netjes de bron vermelden.
Zet veel kwaad bloed bij mensen (en terecht!) als hun werk, waar ze wsl véél effort in hebben gestoken, zomaar klakkeloos op het web wordt geplaatst.
Ik snap heel goed wat je bedoeld. Dit boekje waar ik het over heb is afkomstig uit 1960/1970 wat mijn collega als kind gekregen heeft op school als naslag werk. hier staan enkel de tekeningen is van de bunkers en plattegronden verder geen andere info.
maar ik kan ook zeker begrijpen dat niet iedereen er blij mee zou zijn.
patje184
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 okt 2019, 03:51

Re: Bunkers omgeving Rockanje

Bericht door patje184 »

Sorry voor mijn late reactie mensen, heel erg druk geweest met de aanschaf van een huis en heel het gebeuren van corona dus dit stond even op een laag pitje.
Eigenlijk alle informatie wat er is over de bunkers van Rockanje zou ik geweldig vinden. van Oostvoorne is er een hoop bekend en zijn er een hoop foto's of locaties te vinden maar van Rockanje is dat op een of andere manier heel stuk minder.

op instagram heb je ook een account van bunkersopvoorne, is zeker een aanrader en brengt ook leuke info naar buiten.

Ik kom zelf uit Rockanje en loop dagelijks in de duinen van en rondom Rockanje. je kan goed zien dat deze bunkers beter weggestopt zijn als in Oostvoorne, alsof ze er in Rockanje echt helemaal niets meer mee te maken wilde hebben. Tevens konden de boswachters in Oostvoorne mij meer vertellen over de bunkers daar maar de boswachters wilden niets zeggen over de bunkers van Rockanje.

Ik heb begrepen dat het bunkercomplex achter paal 15 op het strand nog steeds zou moeten bestaan.( staat achter de zeewering)
Tevens zouden er nog bunkers tussen de N57 en het quackjeswater moeten staan waar vroeger het drinkwater gewonnen werd.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Oostvoorne”