Bunkers en betonmix

Andere (abstracte) benaderingen van Fortificaties. Bijv. door middel van Fotografie, Beeldende kunst, en hergebruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Bunkers en betonmix

Bericht door Barst »

https://www.ad.nl/lifestyle/bunkers-en- ... va3802ff1/
Mijn mancave | Leo van de Wouw (65) uit Wernhout, groot bewonderaar van bunkers, claimt beide logeerkamers om zijn schaalmodellen te maken. Zijn vrouw gunt hem zijn obsessie.

'Mooi hè, en in het echt zijn ze nóg mooier.'' Met plezier toont Leo van de Wouw zijn mancave. ,,We hebben twee logeerkamers in huis en als we de kleinkinderen vragen: waar willen jullie slapen, zeggen ze altijd: bij de bunkers'', zegt hij trots. Te zeggen dat Leo gefascineerd is door bunkers uit de Tweede Wereldoorlog, is een understatement van formaat.

Zijn mancave, waarin Leo betonnen schaalmodellen maakt van de door hem bewonderde verdedigingswerken, spreidt zich uit over twee kamers in huis en over twee verdiepingen. Daarnaast zijn er enclaves in de woonkamer, de tuin en in de schuur.

Tegenwoordig wordt voordat een vakantiebestemming wordt geboekt, eerst gekeken of er te bezoeken bunkers in de buurt zijn. Zo niet, wordt verder gezocht. Alles wat aan leesvoer te vinden is over bunkers wordt door Leo verslonden. In een gemiddelde week is hij er dertig tot vijftig uur door in beslag genomen. ,,Op een verjaardag, op een feestje, het liefst heb ik het er de hele avond over."

Obsessie


Zijn vrouw Mientje gunt haar man zijn obsessie. ,,Och, het is leuk dat hij een hobby heeft'', zegt ze. ,,Wanneer we op vakantie zijn vind ik het niet erg om mee te gaan. Een stukje fietsen, is een stukje fietsen. Als Leo graag ergens wil kijken, vind ik het best. Ik hóéf niet mee te gaan. Ik vind het gezellig. Je hoeft thuis ook niet de hele tijd op elkaars lip te zitten.''

Over de zolderkamer wil Leo kort zijn, alsof het normaal is op zolder met betonmix aan de slag te gaan: ,,Het is een werkplaats, niks bijzonders.'' Op deze tweede verdieping van het huis staat een werktafel met daarop wat materiaal en werk-in-wording. Tegen de muur hangen gereedschappen. Alles lijkt voorhanden om te klussen. Zaag- en boormachientjes, een bankschroef en werktuig in verschillende maten.

Prutswerk

,,Het is allemaal klein prutswerk'', zegt Leo. Aan een van de schappen hangt een papiertje met schaalverdelingen 1:70. ,,Anders blijf ik de hele tijd omrekenen.'' Elke bunker wordt minutieus nagebouwd. Niet alleen de buitenkant, ook alle binnenruimten zijn exact zoals die in de originele gebouwen. ,,Via internet zijn veel bouwtekeningen terug te vinden. Bij sommige bunkers ben ik daadwerkelijk binnen geweest om maten op te nemen'', legt Leo uit.

Enkele van de schaalmodellen hebben een plekje gekregen in de tuin. Het merendeel staat in de mancave. Stuk voor stuk voorzien van het typenummer, uitgestald naast elkaar. ,,Elke keer dat ik naar boven kom, richting zolder of voordat ik naar bed ga, loop ik hier even binnen'', zegt Leo. ,,Dan blijf ik hier een paar minuten staan, te kijken en te genieten.''
BunkerOwner

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door BunkerOwner »

Geweldige vent en erg leuk om Leo zo te zien!
Heb iets van 10 modellen gekocht van hem.

Keep up the good work!
Kom snel weer een keer langs.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door AvB »

Zag het ook langskomen. Erg leuk! :D

Heb het verhaal aan je bericht toegevoegd Barst.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door Metox »

Kan iemand mij aan een Email adres helpen van Leo vanwege een mogelijke opdracht voor het maken van een bunker.
Ad Ardissimum Paratus
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door rony »

I'll Come Back.
Gr
rony.
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door Metox »

rony schreef: 22 jan 2018, 19:05L.vdWouw@home.nl
Hartelijk dank !
Ad Ardissimum Paratus
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door rony »

Metox schreef: 22 jan 2018, 21:05
rony schreef: 22 jan 2018, 19:05L.vdWouw@home.nl
Hartelijk dank !
Ik zal het Leo zeggen. Woensdagvoormiddag ben ik bij hem.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Metox
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 jun 2016, 19:05
Locatie: Nachtrichtenstand Alkmaar.

Re: Bunkers en betonmix

Bericht door Metox »

rony schreef: 22 jan 2018, 21:35
Metox schreef: 22 jan 2018, 21:05
rony schreef: 22 jan 2018, 19:05L.vdWouw@home.nl
Hartelijk dank !
Ik zal het Leo zeggen. Woensdagvoormiddag ben ik bij hem.
Bedankt , ik heb hem vanavond al een mailtje gestuurd.
Ad Ardissimum Paratus
Plaats reactie

Terug naar “Creatief met Fortificaties”