Haagse club breekt bunkers open

Krantenknipsels, TV-tips, websites
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Haagse club breekt bunkers open

Bericht door AvB »

Op Texel zijn ze niet blij met bunkergravers.
Een groep die zichzelf de Haagse Bunkerploeg noemt is de laatste tijd actief geweest op Texel. Diverse bunkers werden opgegraven en vastgelegd. Het gaat onder meer om bunkers nabij Loodmansduin en bij De Koog.

Dat het recente foto's zijn blijkt wel door de bijschriften op de website Haagsebunkerploeg.com. "De staat van de bunker (10-01-2017): De bunker is niet toegankelijk. De bunker is een manschappenverblijf voor 6 man, dit type bunker is veel gebouwd met diverse binnenmaten. Deze bunker is 5,00 lang en 3,50 breed. Deze bunker is ook niet opgetekend door de b.r.v." Op dit moment staan er foto's op van een drietal bunkers, maar de groep geeft aan dat ze 'meer bunkers hebben gevonden' en dat deze binnenkort op hun website verschijnen.

Staatsbosbeheer is niet blij met de ontwikkeling: "Het zonder onze toestemming openbreken en mogelijk in gevaarlijke toestand achter laten, stellen wij niet op prijs. Met een goed onderzoeksvoorstel geven we onder voorwaarden wel eens toestemming om gecontroleerd onderzoek te doen, inclusief het veilig (voor mensen en geschiedenis ) achter laten. Waarnemingen en vondsten moeten dan goed gedocumenteerd en bewaard worden", laat de natuurorganisatie weten.

De gemeente stelt het ongevraagd uitgraven van de bunkers ook niet op prijs, maar stelt dat het in eerste instantie een zaak is van Staatsbosbeheer en de politie. Navraag bij de politie leert dat er op dit moment nog geen aangifte is gedaan. In het verleden bezocht deze groep ook al onder meer Texla bij Den Burg. Of er spullen zijn meegenomen is nog onbekend.
http://www.texelsecourant.nl/nieuws/his ... kers-open-
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Boef
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jan 2014, 12:22

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Boef »

AvB schreef: 30 jan 2017, 16:07 Op Texel zijn ze niet blij met bunkergravers.
Waar wel?

Het onder de noemer van 'onderzoek' 's nachts open maken van bunkers in camouflagekleding, het 'veiligstellen' van 'goodies' door ze er maar allemaal uit te slopen, het onderling hanteren van rangen en standen en als bewijs dat je binnen bent geweest met een baksteen de naam van je clubje op de muur. In elk opzicht overbodig en ronduit dom.
Nie feige sein!
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Jo_123 »

Nergens zijn ze blij met mensen die dit doen. En ik kan het mij best voorstellen ook, want alles wat er interessant uit ziet wordt meegenomen en als blijvende herinnering wordt er nog even een naam op de muur gekalkt ook. Dit type bunkertoerist verziekt het voor de liefhebber.

Nu moet ik bekennen dat ik in het verleden ook weleens een bunker heb opengegraven (en dichtgegooid) en nu dankbaar gebruik maak van de ingangen die anderen hebben vrijgemaakt. En dat laatste doen de meeste bunkerliefhebbers wel, gok ik zo. ;-)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door maarten-stahlbeton »

Er is op Facebook ook al gereageerd door de HBP:
Het is ons doel om alle bunkers van Nederland in kaart te brengen daar zijn wij al 30 jaar mee bezig.
En wij delen de foto's , op onze website zodat iedereen kan zien wat er onder de grond zit.
En wij hebben helemaal geen spullen mee genomen uit bunkers.
99% van alle bunkers in Nederland zijn leeg, het gaat ons alleen om het documenteren en het in kaart brengen van de bunkers.
Haagse bunker ploeg.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Ties »

:lol:
Een grijs verleden...
peterms50

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door peterms50 »

Tja, ik denk dat we bijna allemaal wel de wet of regels overtreden... meeste bunkers liggen in natuur gebied waar je niet mag komen, hooguit op wandelpaden maar niet dwars door de natuur. Een bunker is toch uiteindelijk van de gemeente of de natuurorganisatie waarin hij ligt dus betreden is eigenlijk dus ook uit den boze (iemands anders zijn bezit). Dus moeten we niet andere iets gaan verwijten als we zelf ook niet geheel correct zijn (volgens mij maken de uitgravers van hbp het gat wel dicht na bezoek namelijk, hooguit bezoekers erna laten het open). De bureaucratie bij veel organisaties maakt het ook dat toestemming vragen zeer lang kan duren. Dus ook die optie is niet logisch. Gister was ik in de FL17, 16 en fl 41 daarachter (Haamstede). Ook nog in de tussen gelegen spl bunkers geweest, mag ook helemaal niet. Daar mag je alleen buiten het broed seizoen op de paden lopen. Moet ik dan nu gaan zeggen dat andere iets niet mogen dat niet toegestaan is ? Nee, dat doe ik niet, dat vind ik hypocriet.
Rene klok
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2017, 12:26

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Rene klok »

Ook ik heb van de HBP een positieve indruk.
Voor zover ik kan nagaan maken ze de bunker open, maken de foto`s en sluiten de boel weer.

Wellicht zullen er slopers zijn. En dat is jammer maar niet te voorkomen. :(
Ikzelf heb de Asschatterkeerkade bezocht voor dat alle struiken verwijderd waren.
Het was een tocht door de jungle maar leverde oa een prachtige zevenklapper op.

Nu hebben ze alles al enige jaren gesnoeid en opgeknapt. Dit heeft als resultaat dat een stukje historie perfect toegankelijk is maar dat de graffiti al rijkelijk is aangebracht.

Ik ben geen moraalridder, als ik een bunker of kazemat open zie ga ik ook naar binnen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Ruud »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Stefano
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017, 21:50

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Stefano »

De mensen die reageren met verboden/open laten/op muren kalken doen het zelf 10 keer zo hard.
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Jo_123 »

Stefano schreef: 01 feb 2017, 15:31 De mensen die reageren met verboden/open laten/op muren kalken doen het zelf 10 keer zo hard.

Haha, voel je je aangesproken als lid van de HBP? ;)


Op muren kalken doe je gewoon niet en het leegslopen van een locatie ook niet. Dat heeft met respectvolle omgang met zo'n locatie uit het verleden te maken. Hoe meer een locatie onaangetast blijft, hoe groter de kans dat het ook open blijft. Door vernieling worden locaties heel snel dichtgemaakt en dat is jammer.
Een locatie bezoeken (ondanks verboden) doe ik wel. En ja, ik ben dan ook weleens betrapt. Maar ik vind het dan ook zo zonde als een locatie dichtgemaakt wordt en er nooit meer naar omgekeken wordt. Het verleden probeer ik vast te leggen met foto's voordat het definitief verdwijnt, meer niet.
Stefano
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2017, 21:50

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Stefano »

Jo_123 schreef: 01 feb 2017, 16:25
Stefano schreef: 01 feb 2017, 15:31 De mensen die reageren met verboden/open laten/op muren kalken doen het zelf 10 keer zo hard.
Haha, voel je je aangesproken als lid van de HBP? ;)


Op muren kalken doe je gewoon niet en het leegslopen van een locatie ook niet. Dat heeft met respectvolle omgang met zo'n locatie uit het verleden te maken. Hoe meer een locatie onaangetast blijft, hoe groter de kans dat het ook open blijft. Door vernieling worden locaties heel snel dichtgemaakt en dat is jammer.
Een locatie bezoeken (ondanks verboden) doe ik wel. En ja, ik ben dan ook weleens betrapt. Maar ik vind het dan ook zo zonde als een locatie dichtgemaakt wordt en er nooit meer naar omgekeken wordt. Het verleden probeer ik vast te leggen met foto's voordat het definitief verdwijnt, meer niet.
De HBP kalkt niet op muren, wij laten visitekaartjes achter. Eco-afbrekend materiaal.. Overigens hebben wij niks meegenomen van Texel.

Btw: Het verleden vastleggen door middel van foto's, en die vervolgens op je PC laat wegstoffen is hetzelfde principe als niet meer omkijken naar een locatie #logica?.. Wij delen tenminste nog alles op onze sites ;)
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door AvB »

Zo te zien heeft Jo een website. http://www.jovka.nl/onder-de-grond/
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Boef
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jan 2014, 12:22

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Boef »

Stefano schreef: 01 feb 2017, 16:47
De HBP kalkt niet op muren, wij laten visitekaartjes achter. Eco-afbrekend materiaal.. Overigens hebben wij niks meegenomen van Texel.

Btw: Het verleden vastleggen door middel van foto's, en die vervolgens op je PC laat wegstoffen is hetzelfde principe als niet meer omkijken naar een locatie #logica?.. Wij delen tenminste nog alles op onze sites ;)
:lol:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nie feige sein!
peterms50

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door peterms50 »

Dat kan je ook op de muur kalken om HBP een slechte naam te bezorgen, dus is geen sluitend bewijs.
Jo_123
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 okt 2016, 17:34

Re: Haagse club breekt bunkers open

Bericht door Jo_123 »

Nou, ik moet zeggen dat HBP hier ook niet zo'n beste indruk heeft achtergelaten door die wandbekladdingen. Die ben ik ook weleens tegengekomen en nee ik geloof niet dat anderen dat hebben gedaan om de HBP zwart te maken. Biologisch afbreekbaar waren die tags in ieder geval niet helaas. Zelf heb ik niks met de HBP te maken en te maken gehad, dus de mensen ken ik verder niet. Wel genoeg verhalen gehoord, maar dat zegt mij minder, want daar was ik niet bij.

En om op het verwijt van Stefano terug te komen dat ik mijn foto's op mijn pc laat wegstoffen. Dat verwijt klopt niet. Een website heb ik ook, (is hierboven al genoemd zie ik), net zoals de HBP (zo schokkend is een website niet) en ik publiceer nog weleens wat foto's. Daarnaast geef ik rondleidingen in het museum waar ik vrijwilliger ben én laat serieuze mensen ook deze plekken zien. Ik maak niet alleen foto's voor op mijn website om anderen "lekker te maken" maar probeer de geschiedenis ook door te geven.
Plaats reactie

Terug naar “Oorlogen en Fortificaties in de media”