Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Ik kom tegen aan benamingen:
. Entgiftung
. sk.E
. Hospital

In de verschillende planningen van het eiland (niet altijd gerealiseerd):
. Kuchen
. 618 abg
. Oostz. fort 635 en 2 andere onbekende forse werken

Energie voorziening voor het hele eiland? Men had de trafo aan de zuidzijde. Ik zie de SK niet als knooppunt van kabels in de plannen, dat zou ik wel verwachten als deze bunker een backup functie had. Generator denk ik aan de brunnegallerie, dit vanwege de forse schoorsteen. Ik denk dat deze in de gracht uitgebouwd moest worden.

g.Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door ducatim901 »

Ruud de andere twee grote St bunkers waren dacht twee (of drie) Fl242's.
En er was idd een 635 gepland met een 666 er aan vast, er zijn tekeningen van een versie in B en in A dacht ik.
De Brunnengalerij had waarschijnlijk zijn eigen aggregaat, geen grote, de schoorsteen is hoofdzakelijk erg hoog maar niet echt groot (qua diameter).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Los van de Fl242's die idd gepland waren. 666/635 was er idd ook nog, die bedoelde ik niet. Wellicht is dit later de 618 geworden, of andersom.
Diameter is idd niet heel fors, dat klopt. Vind zelf die 668 abg wel bijzonder en eigenlijk onzinnig met zoveel beton op het eiland. Tip, probeer de entgiftung-'route' eens in te tekenen in de SK.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door ducatim901 »

De route daar had ik door jouw topic over de entgiftungsbunkers al naar gekeken.
Maar Ik zou verwachten dat er dan ook meer ingetekend was zoals de douches of wasmogelijkheid.
Nu is dit wel een "late" bunker dus de kans zit er in dat dit nog niet aangelegd was (de aggregaat was ook nog niet geplaatst -de ingang voor de aggregaat was nog open-).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door tim »

Ik kom tegen aan benamingen:
. Entgiftung
. sk.E
. Hospital

Ruud,
Als je dit uit Duitse bronnen hebt gehaald, waarom zouden wij er dan aan twijfelen?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Ruud »

Meer door de reactie van jack, kwam de discussie en vraag weer even op gang.
De aanwijzingen zijn wel heel summier, bronnen zijn Duitse en geallieerd maar zelf ga ik nog even uit van Entgiftung.
Maar vind hem alleen voor dat doel zeer fors en niet heel logisch qua routing.
Maar wie weet zit Jack met zijn suggestie voor een combinatie veel dichterbij het beoogde doel van de bunker. Was de doorgang misschien voor een keukenunit, ipv voor een generator? Zomaar even een balletje hoor, geen onderbouwing .....
g,Ruud
Maar weten we nu al met wat voor reden de bunker is neergezet?
Zo te zien was een aggregaat voorzien in de bunker.
Wat we missen op het Kernwerk is stroomvoorziening, hospitaal/ziekenverzorging, Keuken, commandobunker (en dan bedoel ik niet de Leitstand van de marine kustbatterij).
Nu kunnen de bovenstaande onderdelen ook heel goed in het fort ondergebracht worden.
De grote ruimtes zouden kunnen wijzen op een hospitaal/ziekenverzorging en ook de aggregaat zou daar op wijzen (de grotere zoals de 118 en 639 hebben er ook één).
Hospitaalbunkers hebben vaak aangepaste ingangspartijen in vergelijking met de standaard exemplaren, bredere ingangen of groter vorraum en gasschleuse om maneuvreren met brancards en minder mobiele personen te vergemakkelijken, dat is bij deze bunker dan weer niet het geval.
Maar in een bunker die in tijd van gevechten ook verdedigd kon worden ontbreken wel weer de schietgaten voor de ingangsverdediging bij de ingangen wat kan duiden dat de functie eerder passief was zoals een Luftschutzbunker, nu is de layout veel te ingewikkeld en niet vergelijkbaar met andere LS-bunkers.
Dus wat voor doel had de bunker, Ik ben er nog steeds niet uit.
JK
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door tim »

Een verbandplaats met onsmettingsinrichting is niet zo ver gezocht..
Die doorgang is 1 meter hoog, daar gaat geen veldkeuken doorheen passen :roll:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Landy101fc
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2014, 20:06

Re: Kernwerk IJmuiden, Forteiland (W.N. 73)

Bericht door Landy101fc »

Mag ik eigenlijk vragen of er fotos zijn van voor en tijdens de restauratie van de jaren 90? Een fort in de pure form, zonder dat er aan gerommeld is, is historisch gezien mooier.
Bijvoorbaat dank.
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”