Eendrachtstellung

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
rob87
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2020, 11:05

Re: Eendrachtstellung

Bericht door rob87 »

AvB schreef: 03 mei 2020, 17:10 Tijdelijke naam is op dat moment ook nog Riegelstellung Tholen, met bruggenhoofden bij de brug naar Tholen en het veer bij Nieuw-Vossemeer en Oud-Vossemeer.
Heb je misschien informatie mbt aangelegde stellingen te Tholen en Oud-Vossemeer?

Zover ik weet waren er in 1944 geen verdedigingswerken in Oud-Vossemeer. Er zijn wel aanwijzingen dat er iets van schuttersputjes waren ten tijde de strijd van de OD Tholen en Bergen op Zoom tegen FJR6. Het ene verhaal rept er over dat deze zouden zijn gegraven door NSB’ers, ander verhaal door de OD zelf. Een andere theorie is dat ze er eventueel al waren.

Mbt Thoolse brug, aan de kant van Halsteren zou zich ook een “bunker“ bevonden hebben volgens ooggetuigen. Of dit echt een bunker of een uitgegraven mitrailleursnest was weet ik niet. De Thoolse kant van de Brug was niet ingericht voor verdedig zover ik weet.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Eendrachtstellung

Bericht door ErwinZ »

Als aanvulling, wat mogelijk de naamgeving en lokatie verklaard. Er was al een Nederlandse Eendrachtstelling op dezelfde plek.
rob87
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2020, 11:05

Re: Eendrachtstellung

Bericht door rob87 »

ErwinZ schreef: 15 mei 2020, 13:35 Als aanvulling, wat mogelijk de naamgeving en lokatie verklaard. Er was al een Nederlandse Eendrachtstelling op dezelfde plek.
Dat klopt niet 100% die Eendrachtsstelling lag langs de rivier de Eendracht op het Eiland Tholen, met een voorpost op het voormalig Hoornwerk aan de Brabantse zijde. deze bestond vooruit uitgegraven posities. Er zijn wat foto's van de Nederlandse stelling bij Oud-Vossemeer, maar deze heb ik niet digitaal alleen in een boekje met oude foto's van Oud-Vossemeer.

De Bunkers en stellingen die tot de Eindrachtsstellung zouden behoren, zoals dus waarschijnlijk bij de Kladde, Liggen geheel op Brabantse zijde. ook zijn er in tegenstelling tot 1940 geen inundaties gesteld in de Auvergne polder. Zover bekend zijn er door de Duitsers geen uitgebreide verdedigingswerken aangelegd op Tholen. Ook geen gegraven opstellingen behalve op het hoorwerk aan de Brabantse zijde. WN401 Stavenisse en de bunkers bij Gorishoek deze behoren zover ik weet niet tot de Eendrachtsstellung (als dit niet klopt graag corrigeren).
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”