Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

De Stützpunktgruppe Schoorl
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door Renev »

Beste mensen - de beste wensen,

Ik kreeg recent een vraag waarom er tussen Camperduin en Egmond - zeg Bergen aan Zee geen FLAK is opgesteld. Dit is een afwijkend patroon in de gehele kuststrook.
Het was me wel bekend dat er een dergelijk gat zat tussen Texel en Terschelling zoals ook gemeld werd in het KTB van Korv.Kpt Klett van de M.Fl.A 246 Harlingen.

Het gevolg van het eerste was dat de RAF op deze plek hier meerdere keren ons land binnenvloog op weg naar hun doelen in midden Duitsland. Daardoor zijn er in de Schermer en Zaanstreek een flink aantal crashes geweest. Vliegveld Bergen was geen nachtjacht en had zelf licht afweergeschut en was dus minder gevaarlijk.
Ter onderbouwing 2 plaatjes: de eerste van Zwanenburg en de 2e uit een boek waar ik de titel even niet paraat heb.

Weet iemend waarom er geen FLAK stond ?
René
Zwanenb17-sm.JPG
KM-guns-sm.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Renev op 18 jan 2015, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ducatim901 »

Dag Rene,
Dit heeft waarschijnlijk te maken dat het vliegveld Bergen redelijk vlak achter de kust lag, genoeg Flak rond het vliegveld.
Een batterijtje of 5.
En bij de Wassermann lag ook het één en ander (anders bouw je er geen L435A).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door tim »

Bij de elefant tussen Castricum en egmond ook 2X 2 of 3,7 FlaK, en ongetwijfeld nog op vele andere plekken lichte FlaK.
Zware FlaK ben ik in het gebied inderdaad nog niet tegengekomen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door Renev »

Dank mannen,
Vliegveldflak is meestal tegen aanvallers op een dergelijk vliegveld.
Ik heb geen idee hoe hoog FLAK 2 en 3,7 cm komt, maar vast niet de hoogte van 20.000 ft (Lancaster).
Of heb ik het mis ?

Rene

Correctie: lees net dat 2 cm FLAK tot 2200 m komt. Vlieghoogte 20.000 ft is 6000 m. hoogte. Niet slim dus als je daar laag vliegt, maar ik weet te weinig van vliegtuig tactics.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ducatim901 »

Zware Flak van de Marine zat alleen rond de havens, Den Helder, IJmuiden, Hoek van Holland, Vlissingen en de Waddeneilanden.
Langs de kust waren er maar twee zware batterijen, één bij Katwijk en één tussen IJmuiden en Zandvoort.
De SS had een dikke batterij met 8.8mm bij Scheveningen.
Zo nu en dan waren er ook Alarmbatterijen van de Marine bij kustbatterijen in aanbouw.
Rond vliegvelden achter de kust lag maar mondjesmaat zware Flak, meestal was dit middelzwaar of licht, lichte Flak (2cm) was echter ook in verschillende stellingen (kustbatterijen en radarstellingen hadden meestal 2 tot 4 stuks) aan de kust te vinden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ErwinZ »

2 en 3,7 Flak is lichte Flak en alleen tegen laagvliegers.
De Marine was eind '43 al bezig om de 8,8 batterijen up te graden naar 10,5 omdat de reikwijdte niet hoog genoeg was. Het liefst hadden ze 12,8 geschut maar dat was bijna niet aan te leveren.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door tim »

Het zal dus waarschijnlijk een tekort aan de juiste kanonnen zijn geweest..
Wat ik niet snap, Den Helder/texel was zwaar verdedigd en daar vlogen ze ook gewoon overheen op weg naar Duitsland :roll:

De zware FlaK bij De festungen en verteidigungsbereichen dienden toch ook primair om deze object te beschermen?
Hoewel de eerste waarnemingen en verdediging natuurlijk aan de kust werden gedaan en doorgegeven naar het achterland, lag de hoofdmoot van de FlaK batterijen die de steden en industrie moesten beschermen in het westen van Duitsland?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door wattman »

Een nuttig fimpje. Besteed 16 minuten van je tijd en je bent helemaal bijgepraat.
https://www.youtube.com/watch?v=qP_-WUMi-nw
Maakt het m.i. duidelijk waarom je niet de hele kustlijn gaat volzetten met 88mm.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door tim »

Prachtige instructiefilm Hendrik!
Ik weet zeker dat veel mensen hier nooit bij stil hebben gestaan..
Weer wat geleerd :geek:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ErwinZ »

Dat is inderdaad een mooie film. Nu was het mij grotendeels bekend maar niet in die getallen.

Maar ze doen geloven dat de vijand Flak gebruikte om vliegtuigen te vernietigen. Dat is een nuttige bijkomstigheid maar het doel van Flak was om de ruimte te ontnemen vanwaar bommenwerpers niet konden missen. Des te hoger je vliegt des te moeilijker het is om iets te raken, zeker in combinatie met rookgordijnen.

De jachtvliegers waren er om de bommenwerpers uit te schakelen. Deze vlogen dan ook nooit in Flak gebieden.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door tim »

Spazieren met een 8.8 FlaK kanon..
http://m.youtube.com/watch?v=K0aHnFo5CI8

Goed geoefende crew zou 20 schoten per minuut kunnen afvuren.. dat 4 of zes keer is 80 tot 120 schoten per minuut per batterij!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door wattman »

ErwinZ schreef: De jachtvliegers waren er om de bommenwerpers uit te schakelen. Deze vlogen dan ook nooit in Flak gebieden.
Uh, ja. Iets zegt me dat inzet van jachtvliegers in een gebied waar Flak actief is op dezelfde hoogte, niet zo gezond is voor die jachtvliegers.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ducatim901 »

Behalve tijdens de Wilde Sau taktiek.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Renev
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 okt 2009, 12:14
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door Renev »

Fraaie filmpjes - ik wist niet het bestaan ervan - dank.

Hierbij een hele interessante plaat, welke volgens mij een vliegerkaart is geweest en waar aangegeven stond waar de jachtvliegers niet mochten vliegen en welk deel van ons land geschikt was voor DUNAJA. (donkerenachtjacht=radar tracking - geen zoeklicht) Wel zoeklichten=HENAJA . Helle Riegel is een Nachtsperrgebiet waar alleen gestuurde NJ plaatsvond.
Noord Holland was typisch een gebied wat daarvoor uitgekozen was en de afwezigheid van FLAK werkte ook voor de Luftwaffe; kortom hier is volgens mij de oorzaak voor de afwezigheid van veel zware FLAK.
Bron van de plaat weet ik niet precies: kan het NIMH zijn of N.A.
NJzones-big.gif
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Waarom geen FLAK bij Bergen aan Zee ?

Bericht door ErwinZ »

Mooie plaat René. Wat houd de cirkel tussen Delfzijl en Emden precies in? Dat ligt precies naast 2 Wartestellungen in.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”