W.N. 67 HL Kijkduin

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

zodra er gewerkt word hoor je het Cray :lol:
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Ultra_V
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2014, 18:43

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Ultra_V »

Als er nog hulp nodig is en ik heb tijd dan kan ik eventueel ook wel komen helpen.
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Bas de Mos »

Vandaag is er een begin gemaakt aan de grootste kunst: het metselen van de daken! Geweldig om te zien hoe dat in z'n werk gaat!

Het profiel van de open loopgraaf tussen Küver 450b en Ringstand was bij het uitgraven goed zichtbaar. Op de Ringstand is de afdruk van de wanden goed zichtbaar en in het zand verscheen een radius van zwart materiaal, vermoedelijk om het zand achter gevlochten rieten matten (veel gebruikt in de omgeving) tegen te houden. We vragen ons af wat het voor spul is, heeft iemand enig idee? Op het eerste oog lijkt het harde klei/veen.
IMG_9351.jpg
IMG_9349.jpg
IMG_9317.jpg
Ak85CFoBfncPoxnf4vCNUt544lRohW4Ys7FJ-i9Zere7 (2).jpg
IMG_9282_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door rony »

Dat is volgens mij turf Bas, heel zeker ben ik niet.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Zoiets vermoedde ik ook Rony.
Het ziet eruit alsof het gestapelde matjes zijn..
Goed mogelijk dat de wanden van de loopgraaf alleen.met dit materiaal bekleed waren, aangezien er geen resten van andere materialen zijn aangetroffen.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door ducatim901 »

Mooie vondst!
Om zand vast te houden en gelijk primitieve camouflage te hebben werden graszoden gestoken, deze waren doordat gras oppervlakkig wortelt (ongeveer de bovenste 5 cm) van een redelijk gelijkwaardige dikte goed te stapelen, als je de zoden nat houdt zullen de delen waar zon bij komt ook door blijven groeien en de wortels houden de zaak ook nog eens bij elkaar.
Door het ontbreken van zonlicht door het dicht gooien of dicht stuiven van de loopgraaf gaan de zachte delen wel verloren maar de wortels houden de zoden wel goed bij elkaar.
Bij Batterij Nordmole (HvH) zijn bij het verstuiven ook zoden gevonden die de zelfde zaak dienden.
Graszoden werden soms ook gebruikt om de bunkers zelf te camoufleren, zo zijn op sommige plaatsen planten te vinden die normaal niet snel in de duinen voor zouden komen maar door het verplaatsen van de zoden op de bunkers in de duinen het daar nog steeds wel goed doen (dit kan natuurlijk alleen als de groei omstandigheden goed zijn).
Soms zijn ook na de oorlog bunkers of zelfs hele stellingen onder grond verdwenen, deze grond hoefde niet per se duinzand te zijn, soms werd ook slib gebruikt uit sloten om maar van de zo verfoeide bunkers uit die rotte oorlog af te komen, met als gevolg dat er op sommige plekken zelfs riet hoog in de duinen groeit, nu zou dit riet niet snel hoog in de duinen groeien (het houdt van een vochtige grond die voedingsrijk is en dat is duinzand niet).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

ha Jack, vreemd is dat het kei hard is.. meer als klei of zo aanvoelt..
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Sjarel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 feb 2009, 21:44
Locatie: Burgh-Haamstede

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Sjarel »

Mooi werk!
Ik sprak maandagavond (de 20e) een vrijwilliger die mij dinsdag wel een rondleiding wou geven.
Nu ben ik uit angst voor de boswachter en schotsehooglander de dag erop vroeg vertrokken richting Hoek van Holland. (overnacht in W.N. 66, strandwandeltocht van Den Helder - Burgh)
De naam is mij ontschoten, zou hier ook actief zijn. Ik wil je nog bedanken voor het aanbod en ik kom graag later een keer kijken!

Aardig om te zien hoeveel beton je nog tegen komt als je zo langs de kust wandelt!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Hoi Sjarel,
Dat zal alexander geweest zijn, die begeleid het project namens de stichting :D

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dag Sjarel,

Dat was ik, ik ben niet heel actief hier maar lees gezellig mee :D . Was leuk om je te ontmoeten en de uitnodiging staat nog steeds. 8-)
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door Bas de Mos »

Vandaag nog even goed naar gekeken en ik ben er vrij zeker van dat het inderdaad zoden zijn langs de loopgraaf. Overigens zijn we (volgens mij) vanavond op TV West de bewonderen :D
IMG_9386.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door rony »

Bas je kan nog een beetje de vorm zien van de opeengestapelde blokjes, die panen die
erdoor komen is van de begroeiing erachter of van boven uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door tim »

Over de plaggen; we hebben inmiddels met twee "kinderen" gesproken wiens vaders in opdracht van den Duitscher hebben meegewerkt aan het aanvoeren van de plaggen. Het blijken grasplaggen te zijn, welke per boot vanaf het binnenland werden aangevoerd en vervolgens met paard en wagen naar de duinen gebracht.

Gr, Tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door BunkerOwner »

Mooi allemaal hoor... Ik kom zondag ook even kijken en helpen.

@ Tim: het is verbazingwekkend hoeveel mensen terugkomen naar dergelijke locaties. Laatste weken erg veel bij de van Ouwenlaan geweest, oud gedienden, mensen die spullen hebben aangevoerd bij de bouw ooit, mensen die er iets van weten... het komt allemaal 'aanwaaien'. Kan daar enorm van genieten zelf.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: W.N. 67 HL Kijkduin

Bericht door ErwinZ »

Goed bezig daar! Gaat mooi worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”