Marine Flak Batterie Dollard-Süd

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

In de Carel Coenradpolder polder was de Batteri "Dollard-Süd" gevestigd. Deze Batterie dicht bij de Duitse grens maakte deel uit van de lucht bescherming van de stad Emden. De Batterie had een 4-tal 10.5 FLAK's. In de nacht van 24 op 25 April 1945 werd de Batterie het zwijgen opgelegd door door de Canadese Regina Rifle Regiment {onder de 3rd Canadian Infantrie Division} met ondersteuning van artillerie en vliegtuigen.
Al vanaf 13 April verhinderde de Batterie eerder al de Poolse opmars rondom Winschoten, Blijham en Scheemda.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Hier enkele foto's van Batterie Dollard Sud, ik weet zo niet meer uit welk boek ze komen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
sipke de wind

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door sipke de wind »

Nieuw bunkercomplexje in Groningen; een zestal Tobruks in de slapersdijken rondom het oude sluizencomplex Oud statenzijl en deel uitmakende van de Festung Emden. Dat kan haast niet anders. Er is en van deze oude sluis en van de bunkers tegenwoordig niets meer over. Functie? Wie weet hier meer over.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

sipke de wind schreef:Nieuw bunkercomplexje in Groningen; een zestal Tobruks in de slapersdijken rondom het oude sluizencomplex Oud statenzijl en deel uitmakende van de Festung Emden. Dat kan haast niet anders. Er is en van deze oude sluis en van de bunkers tegenwoordig niets meer over. Functie? Wie weet hier meer over.
Ik dacht zelf aan een zoeklicht post. Maar waren die sluizen niet belangrijk om het gebied te inunderen, dan was het wel de moeite waard om het te verdedigen denk ik. Ik heb er wel een kaart van trouwens.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Is het zeker dat alles hier weg is?
Ik heb net via Google Earth gekeken en vond dit:
nstz.JPG
@Erwin, kan je die kaart hier posten of anders naar me sturen in een pm of naar mn mail, ben benieuwd naar dit gebied.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

Ties schreef:Is het zeker dat alles hier weg is?
Ja. Je keek ook bij Nieuwe Statenzijl :)
Wat jij aangeeft kan best iets zijn hoor, aan de andere kant op Duits gebied ligt ook nog zoiets. Hier lag wel een zoeklichtpost; "Neustatenziel"

(heb voor Oude Statenzijl even een nieuw topic aangemaakt)
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Ik zie op de luchtfoto maar 2 beddingen staan, terwijl ik wel es gelezen had dat er 4x10,5cm gestaan heeft.
Dus dan 2x10,5cm?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

De luchtfoto in deze thread? Die is veel later gemaakt. Er stonden wel degelijk 4 beddingen.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Okay, toch wel dus:)
Ik kan uberhaubt geen luchtfoto's vinden van Batterie CC Polder en Batterie Nansum.
Heeft iemand hier wel es luchtfoto's van gezien uit oorlogstijd? Ben wel benieuwd hoe deze beide er uit hebben gezien.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Op de luchtfoto lijkt het wel of er naast de linker bedding een bunker zit...
Een grijs verleden...
Juttertje

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Juttertje »

Ties schreef:Op de luchtfoto lijkt het wel of er naast de linker bedding een bunker zit...
Lijkt mij dat de linker bedding op de foto ook anders is dan de rechter, kleiner vooral, nu zie je hier weer links van ook een "verstoring" in het dijklichaam, misschien dat dat de echte linker bedding is en de zichtbare linkerbedding dus in het midden ligt en dan mogelijk de opstelling voor de E-messer zou zijn....... als dan ook nog zou blijken dat de 2 "voorste" beddingen net naast de rand van de foto liggen dan heb je wel de standaard trapezium voor een sperrbatterie......... misschien sla ik de plank totaal mis, maar zomaar een gedachtegang........
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Stp. Nord »

Tot nu toe lees ik allemaal giswerk. Wie gaat er kijken? Ik zit met een hersenschudding thuis :cry: anders deed ik het nog even voor de zon onder is.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

Is geen giswerk. Wat Juttertje schreef is goed. Er lagen 4 beddingen in trapeze vorm, de onderste 2 liggen op de dijk aan zeezijde net onder de rand van de foto. De middelste bedding is de E-messer. De linker bedding op de luchtfoto is vernietigd vermoedelijk door een lucht aanval.

Het gerucht gaat dat de beddingen nog in de dijk ziten, net als bij Termunten. Maar om nou in een dijk te gaan graven :roll:
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door Ties »

Je kan er altijd met een prikstok heen natuurlijk:)
Het munitiehuisje wat er staat draagt trouwens nog de naam Dollart-Sud:D, een klein geschenk van de Duitsers
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Marine Flak Batterie Dollard-Süd

Bericht door ErwinZ »

Even snel een tekening gemaakt van Dollard-Sud. De vuurleidings post is kleiner maar heeft een bergplaats en rekenkamer aangebouwd.
dollard-sud.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”