Schw.Fl.B. Nansum

De Stützpunktgruppe Delfzijl
jan lugtmeijer †

Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door jan lugtmeijer † »

Net binnen gekregen een artikel uit de Spiegel van 26 maart 1960:
(10 euro voor 2 velletjes oud papier, ik lijk wel gek 8-) )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door tim »

he jan, en dan te bedenken dat ik em gratis bij een boek kreeg haha! (wel een copietje :) )
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ErwinZ »

Net zoals "Fiemel" waren de bunkers bij Nansum zeer intressant voor mij vanaf mijn jeugd. Aanzienlijk dichterbij bij huis heb ik daar heel vaak 'oorlogje' gespeeld met mijn vriendjes. Toch is deze stelling minder intressant voor mij om 2 redenen die ik nu niet ga verklaren :) maar misschien komt dat nog.

Verdere info:
De Batterie wordt gebouwd in 1942. Verder is er ontduidelijkheid over deze Batterie. Er wordt in vele boeken vermeld dat deze stelling het hoofdkwartier was voor de verdediging van Emden. Echter recentelijk blijkt dat dit gelegen was in Farmsum. Het kan zijn dat het medio 1944 verplaatst is van Nansum naar Farmsum.

The Perth Regt. (5th Canadian Armoured Division) onder leiding van Lt-Col M. W. Andrew was eind April 1945 belast met het uitschakelen van de Batterie. Op 25 April werd elke vorm van actie bemoeilijkt door granaat vuur. Duikbommenwerpers voerden die dag acties uit zonder resultaat. 'S avonds zag men een Dornier water vliegtuig opstijgen richting Duitsland. De laatste vlucht richting de 'Heimat' voor de terugtrekkende Duitsers. De volgende dag om 0830h kwamen 12 Spitfires opdagen om de Batterie onderhanden te nemen, met meer succes dan de dag ervoor.

Op 26 en 27 April word de opmars vanuit Spijk, Bierum en Uiteinde opgehouden door artillerie vuur vanaf Batterie 'Fort Knock' (Batterie ten westen van Emden) en waarschijnlijk ook van de 280mm kannonen van Borkum. Op 28 April wordt de C-compagnie van de 'Perth's" opgehouden door een mijnenveld met ernstige gevolgen. De Batterie zelf opende vuur op aankomde tanks met succes.
Aangevraagde artillerie verwoeste de bebouwing rondom de Batterie maar verdreef wel de Duitsers die daar verscholen waren. De D-compagnie kon rond 1945h oprukken richting de dijk terwijl de Batterie verscholen was onder een rook gordijn. Ook de C-compagnie kon opruken met behulp van het rookgordijn en de Batterie werd rond 2245h veroverd onder hevige tegenstand. Bij het geschut werden 120 krijgsgevangenen gemaakt en nadat de bunkers werden onderzocht was het aantal opgelopen tot 180.

Gedurende de nacht moesten de 'Perth's' een zware tegenaanval verduren die moest worden afgeslagen met vijandelijke wapens wegens munitie gebrek. Deze gevechten behoorden volgens de 'Perth's' tot de zwaarste van de oorlog.
sipke de wind

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door sipke de wind »

Bij deze een na oorlogse foto van de Hochstand van de MFLB Nansum voor een FuMO 201. De Hochstand raakte beschadigd aan de landzijde door de zware beschietingen. Is te zien op de foto. Mijn vraag is wat voor groot materiaal ligt er nog op het dak van de Hochstand. Is dat misschien materiaal van de Fumo wat is achtergebleven ? Of is het een takel.
Groet Sipke
Hochstand.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ErwinZ »

Wow!! Wat een vette foto! Dit is de 1e keer dat ik een goeie foto zie van Nansum op wat satelliet fotos na.
Ik denk dat het nog gewoon de FUMO is. (Al vraag ik me af waarom het dan niet ergens bij iemand in de schuur zou liggen :D )

Heeft iemand een kaart van Nansum? De batterie zelf ligt wat zuidelijker.
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door duracel konijn »

Gewoon een foto van de fl246 te Nansum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ErwinZ »

Hehe mijn oma woont in de rechter flat :) Die was, toen ze indertijd nabij station Delfzijl woonde, niet zo blij met al die bunkers in de buurt ;)
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door Riccardo75 »

sipke de wind schreef:Bij deze een na oorlogse foto van de Hochstand van de MFLB Nansum voor een FuMO 201. De Hochstand raakte beschadigd aan de landzijde door de zware beschietingen. Is te zien op de foto. Mijn vraag is wat voor groot materiaal ligt er nog op het dak van de Hochstand. Is dat misschien materiaal van de Fumo wat is achtergebleven ? Of is het een takel.
Groet Sipke
Hochstand.jpg

gave foto , welke plek is dat bij holwierde kan het op de huide google niet terug vinden

hier ook een uit de oude doos :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ErwinZ »

Riccardo75 schreef: gave foto , welke plek is dat bij holwierde kan het op de huide google niet terug vinden
Untitled-1.jpg
Dit is de schematische hoek van de foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door Ties »

Afbeelding

Foto vanuit de kleine aggregaat bunker te Nansum.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door Ties »

Ik heb het krantenartikel wat bovenaan staat vorige week orgineel gekocht, leuke foto's en mooie informatie.
Er hebben intotaal vijf bunkers gestaan waarvan er nog twee over zijn(FL246 en M383) Twee anderen zijn opgeblazen met landmijnen van de mijnenvelden rondom de Batterie.
Verder hebben er nog een bakstenen vuurleidingspost en een barakkenkamp gestaan. Er is ook nog een fundament aanwezig voor een zesde bunker die gebouwd zou worden. Drie fundamenten zijn nog terug te vinden.
In de vuurleidingspost heeft nog twee jaar lang een man gewoond van wie de grond eigenlijk was, het barakkenkamp is gesloopt door het Rijk.

Kan iemand misschen de types achterhalen van wat er gestaan heeft?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ErwinZ »

De niet afgebouwde fundering had een 661 moeten worden.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door Ties »

Ik heb nu de reden gevonden waarom de tweede munitie ruimte van rechts bij de FL246 explosie schade heeft.
Ik sprak vandaag met iemand van mijn school die er meer van wist.

Tijdens het ploegen van de akkers rondom Holwierde werd een Duitse granaat aangetroffen. In eerste instantie wou de EOD deze laten springen op een weiland, maar dat wouden de boeren niet hebben ivm schade aan de gewassen. Een tweede optie werd achter de dijk, maar hierdoor zou een boerderij besmeurd worden met blubber. Dus was er één mogelijkheid over en dat was in de FL246.
Dus vandaar, de ontsteker zou nog vast moeten zitten in het beton...
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door Ties »

Luchtfoto Batterie Nansum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Schw.Fl.B. Nansum

Bericht door ducatim901 »

Apart hoor Ties,
Maar een mooie foto zo in de sneeuw.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”