G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door Dikkieturf »

Ingang klimkoker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door Dikkieturf »

Nogmaals G op t Hemeltje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: G-kazemat

Bericht door wattman »

Wat is eigenlijk de diameter van die klimkoker?
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb het niet opgemeten maar ik schat ca. 70 cm.
Ik heb een hele fotoserie van deze kazemat in mijn krijgsmachtarchief. Als je wil kun je daar toegang in krijgen. Ik heb dan wel je echte e-mail adres nodig.


DT
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
David-Ross

Re: G-kazemat

Bericht door David-Ross »

Dit is overigens niet de originele versie van de klimkoker. Die is namelijk gewoon in beton en gewoon vierkant. In de wand zijn dan gewoon klimijzers aangebracht. Heb je iets meer ruimte om er in te klimmen :-).
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

Voor de geïntereseerden: heb geprobeerd een 3d-modelletje van een g-kazemat (180° hv met een 10cm koepel) te tekenen. Hierbij heb ik oa gebruik gemaakt van de informatie zoals in deze thread gegeven. Allen dank daarvoor! Wilde eigenlijk ook het interieur nog modelleren (incl. boldoervoering en mitrailleur), maar had daar ff onvoldoende motivatie voor. Wellicht kom ik daar in de toekomst nog aan toe.
Resultaat heb ik in een aparte thread gezet: viewtopic.php?f=89&t=2730
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Koen77
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jan 2011, 20:54

Re: G-kazemat

Bericht door Koen77 »

Hier nog een foto van een G-Kazemat uit de IJssellinie. Het betreft hier vermoedelijk G111, aangezien deze foto ´nabij het Wijhese veer´ is gemaakt. De soldaten behoren tot de sectie van Lt Jongbloed (staand, derde van rechts op de foto), 3-II-43 RI. Dit is helaas een van de weinige foto`s die ik ken van dit type kazemat uit het noordelijke deel van de IJssellinie. Zijn er misschien nog meer bekend?

Groeten,
Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: G-kazemat

Bericht door Ties »

Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: G-kazemat

Bericht door wattman »

Lijkt me hetzelfde exemplaar als die op de befaamde kleurenfoto in het begin van dit topic.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Hier een kaartje met de nummers van de G-Kazematten op fort Vechten.
JK
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

Voor mijn model van een G-kazemat, ben ik op zoek naar informatie hoe de buizen liepen die de toe- en afvoer van lucht naar en van het kazemat ventilatieaggregaat verzorgden.
Anders gezegd: bovenop een G-kazemat zie je links en rechts achter de koepel twee gekromde pijpjes uit het beton steken. Ik neem aan dat deze buizen voor resp. de toevoer van schone- en afvoer van gebruikte lucht dienden? Maar waar kwamen deze leidingen de koepel binnen? Omdat er volgens mij geen gaten in de zijwanden van koepels te zien zijn, zouden deze leidingen dus via de (betonnen) vloer naar binnen komen. Kan iemand dit bevestigen (bij voorkeur met foto’s)?
Ik kwam oa deze foto tegen op bunkerpictures.nl van een G-kazemat op fort Vechten (http://www.bunkerpictures.nl/pictures/n ... 0a-09.html). Op deze foto is de bodemplaat van een ventilatieaggregaat M’39 te zien en komen zo te zien links (2) en rechts (1) van dit aggregaat buizen uit de bodem. De twee buizen links zouden overeen komen met de aan- en afvoer van lucht t.b.v. het aggregaat, maar waarvoor dient de pijp rechts?

En is deze situatie identiek bij koepels met een wanddikte van 10cm? Heeft iemand wellicht foto's van het interieur van de bewaard gebleven koepels bij Vlissingen?

Hopelijk kan iemand mij beetje verder op weg helpen.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazemat

Bericht door Barst »

Vlissingen1.jpg
Interieur G-kazemat Vlissingen (de gerestaureerde), volgens mij stond tegen het rode vlak eerder nog het luchtverversingsapparaat, wellicht is het inmiddels terug geplaatst.
Vlissingen2.jpg
Vloer van deze kazemat.
Vechten1.jpg
Vloer van de G-kazemat op het noordelijke bastion van Fort Vechten (nummer 54).


David-Ross schreef:Dit is overigens niet de originele versie van de klimkoker. Die is namelijk gewoon in beton en gewoon vierkant. In de wand zijn dan gewoon klimijzers aangebracht. Heb je iets meer ruimte om er in te klimmen :-).
Wat bedoel je met "de originele versie", alle overgebleven kazematten met een schuilplaats hebben een ronde metalen klimkoker.
Marsdijkrond1.jpg
Ronde klimkoker kazemat Marsdijk, weliswaar in een vierkant betonnen omhulsel.
2eVeldrond.jpg
Klimkoker kazemat 2e Veld.
2eVeldrond2.jpg
Detail klimkoker kazemat 2e Veld.
2eVeldingangportaal.jpg
De ingang tot het voorportaal van deze kazemat is wel rechthoekig.
2eVeldnooduitgang.jpg
Ook de nooduitgang van deze kazemat lijkt rechthoekig. Of hier een ronde buis in zit is niet goed te zien en ik heb de tekening even niet bij de hand.

Kazematten zonder schuilplaats hadden wel (soms) een betonnen klimkoker, misschien bedoel je dat.
Klimkoker S-kazemat de Spees.jpg
Klimkoker S-kazemat bij de Spees.

Groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

Hey Bart,
Dank voor de foto’s; die maken e.e.a. weer wat duidelijker.

Heb nog wel wat vragen over de positie van de fotograaf op foto 2 (“Vlissingen 2”) en 3 (“Vechten 1”). Klopt het dat de fotograaf (jij?) met zijn rug naar het schietgat stond en dus richting ingang kijkt?
Hieronder een simpel diagrammetje hoe in meende dat de inrichting van een G-kazemat was. Maar wellicht waren hier ook varianten in?
g-kazemat.jpg
En een andere opmerking: op zowel foto 2 als foto 3 steken duidelijk drie buizen uit de grond. Er van uitgaande dat de twee buizen die vlak bij elkaar staan bij het kazemat ventilatieaggregaat horen (aan- en afvoer van lucht), waartoe diende dan de derde buis?
Had gehoopt dat iemand (Jack met zijn onuitputtelijke archief?) wellicht een tekening had van het verloop van de leidingen in een G-kazemat.
Gr. Sander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door AvB »

Zou de derde buis niet voor de afzuigkap van het geschut kunnen dienen?

Bijgevoegd foto's die de aansluiting overzichtelijker maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

AvB schreef:Zou de derde buis niet voor de afzuigkap van het geschut kunnen dienen?
Hallo Arthur,

De afvoer van de afzuigkap boven de Schwarzlose en de afvoer van de lege hulzen (via hulzenbak) kwamen samen in één leiding die werd aangesloten op de afzuigventilator van het ventilatie aggregaat. Deze aansluiting is op jouw eerste foto goed te zien in het midden van het ronde omhulzel van de afzuigventilator (midden onderaan)
Eerder in deze thread (viewtopic.php?f=29&t=293&start=30#p29881) heb ik een zwart-wit foto geplaatst van het interieur van de (doorboorde) G-kazemat te Blerick. Onderaan de foto zie je het punt waar de afzuigleiding van de hulzenbak (links) en de afzuigkap (boven) bij elkaar komen. Aan de loop van de leidingen te zien, stond het aggregaat hier dus niet links maar aan de rechterkant van de kazemat (gerekend vanaf de ingang). :?

Nb. De twee buizen links op jouw foto, die op het ventilatieapparaat in het geniemuseum naar boven gaan, gingen dus in een g-kazemat de grond in.

Nog steeds onduidelijk dus waarvoor de derde leiding diende.


Ander aardig detail: op dezelfde foto van de kazemat in Blerick, lijkt de voorkant (binnenzijde) van de G-kazemat in een lichte kleur geschilderd te zijn. Waarschijnlijk om de kazemat optisch groter te laten lijken én voor betere verlichting (weerkaatsing) te zorgen. De via het schietgat zichtbare wanden lijken wel in een donkere kleur geschilderd te zijn.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”