Het werkspoor van Terschelling.

De Stützpunktgruppe Terschelling
Mrtiger

Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door Mrtiger »

Goedemiddag beste mensen,

Zoals zo velen hier ben ik ook zeer geïnteresseerd in de 2de wereld oorlog. Voor mij valt daar het materialistische stuk onder, speurwerk, bekijken en in kaart brengen van bunkers en werkspoor. Zo spendeer ik ook heel wat uurtjes achter Google earth. Naast dat heb ik heel erg veel tijd gespendeerd met het kaart brengen van bijna alle verdwenen spoor en trambanen in Nederland. Puur alleen in kaart, zonder detailinformatie, alleen werkspoor en paardentrambanen zijn anders gekleurd.

Mijn vakantie eilanden zijn altijd Terschelling en Schiermonnikoog geweest. Het opdoen van kennis is begonnen op Terschelling nadat ik de eerste bunker (west batterij) zag aan de Duinweg in West. Ik ben inmiddels al heel wat bunkers in en uit geklommen (met de nodige vieze kleding en bezoekjes van steekmuggen) maar ik wist ook dat er een werkspoor heeft gelopen op Terschelling, op 2 plaatsen als het goed is, ook een richting de Tiger stelling. Middels wat oude kaarten ben ik tot zover gekomen, alleen weet ik niet of het deel vanaf paal 8 naar Midsland klopt. Ik neem aan van wel en ga er ook vanuit dat het werkspoor tot aan de batterij ten noordoosten van Oosterend heeft gelopen maar dat weet ik dus niet zeker. T

Middels dit forum zou ik graag een beroep op jullie kennis willen doen en wat jullie kunnen delen met mij over dit werkspoor. Of misschien zijn er personen die ik kan contacteren voor informatie. Ik zal met het museum op Terschelling ook nog even contact opnemen.

Afbeelding


Vriendelijke groet,

Jos
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door PdK »

Dag Jos,

Welkom op het forum! En fijn zo meteen met het mes op tafel.
Van Terschelling heb ik geen kaas gegeten, maar heb je je toevallig ook bezig gehouden met het werkspoor van Delfland in de duinen tussen Hoek van Holland - Kijkduin?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door Bunkertju »

Mooi stukje Jos ... welkom op "ons" forum .....

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door ErwinZ »

Welkom Jos!
Heb je toevallig ook informatie over de werksporen tussen Delfzijl en Namsum en Termunten en Fiemel?
Mrtiger

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door Mrtiger »

Beste Mensen,

Bedankt voor de reacties.

Als ik al die werksporen nou eens zou hebben, dan zou dat geweldig zijn! Ik ben misschien niet duidelijk geweest in mijn startpost. De sporen en trambanen die ik in kaart heb gebracht zijn allemaal na en van voor de oorlog. Alle werksporen die ik bezit zijn fabrieksmatig en voor bijvoorbeeld veenafgraving of mijnen geweest.
Helaas moet ik jullie daarin teleurstellen maar ik moet dan ook gelijktijdig zeggen dat ik mij in dat stuk ook wat minder verdiept heb.

@ErwinZ

Ik ga daar vanavond eens naar kijken wat ik kan vinden en dat zal ik één deze dagen even berichten. Welke ik wel voor je heb is de Trambaan die vanaf Delfzijl richting Wintschoten liep, deze komt ook door Termunten heen.

@ Peter

Van die plek heb ik helaas zeer weinig informatie. Ook daar zal ik eens snuffelen.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door ErwinZ »

Het gaat mij specifiek om de sporen die aangelegd zijn ten behoeve voor de aanleg van de daar gelegen batterijen.
Maar ik heb wel wat aanknopingspunten om een onderzoek te starten mocht je dat interesseren.
Mrtiger

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door Mrtiger »

Erwin,

Deel Termunterzijl - Fiemel

Het deel vanaf Fiemel naar termunterzijl klopt 100%. Vanaf het begin van Termunterzijl kom ik niet verder want daar heb ik geen beeldmateriaal van. Uit beelden en ervaring kan ik vaak de juiste route wel bepalen maar er zijn meerdere mogelijkheden hier. Ik heb kaarten vergeleken van voor en na de oorlog om te bepalen welke veranderingen er zijn geweest om daar een spoor uit te kunnen vissen maar het blijft twijfelachtig.

Goed, het spoortje zoals het zou moeten zijn tot aan Termunterzijl, vandaar uit zijn er sowieso twee mogelijkheden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien ben jij ook al zo ver gekomen, ben benieuwd!
Ik ga ondertussen eens kijken of ik wat kan vinden voor het spoorlijntje Delfzijl - Nansum
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door WimVe »

en het "bommenlijntje"naar Deelen ?
Bommenlijntje.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door WimVe op 04 feb 2012, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door ErwinZ »

Ja het gedeelte op de luchtfoto wist ik al, ook dat er speciaal een kade is aangelegd in Termunterzijl voor overslag vanaf schepen op het smalspoor. Verder is het me een raadsel.
jantje beton

.

Bericht door jantje beton »

.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtiger

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door Mrtiger »

ErwinZ schreef:Ja het gedeelte op de luchtfoto wist ik al, ook dat er speciaal een kade is aangelegd in Termunterzijl voor overslag vanaf schepen op het smalspoor. Verder is het me een raadsel.
Jammer, maar ik had ook al een vermoeden hoor want er valt verder echt niks over te vinden. De beste optie is om te kijken of er nog mensen daar wonen die er bekend mee zijn. Mocht ik daar weer eens in de buurt komen, woon zelf in Assen, dan ga ik zeker even rondneuzen!


@ WimVe


Die had ik inmiddels al, nog niet eens zo heel lang geleden in kaart gebracht. Ik heb er zelf wat meer van.

Afbeelding


@ Jantje beton


Bedankt! Ik zal daar eens achteraan gaan. Nu ik ook wat locaties heb bestaat de kans dat ze ook nog op kaart staan.


Ik weet trouwens niet of er liefhebbers zijn voor het spoortje wat naar het vliegveld naast Havelte (Drenthe) heeft gelopen? Deze heb ik inmiddels in kaart gebracht.
jantje beton

.

Bericht door jantje beton »

.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door +AW+ »

Nice, realy nice... please show us also the one from FH Venlo.
merci!

Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
jantje beton

.

Bericht door jantje beton »

.
Laatst gewijzigd door jantje beton op 26 feb 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
+AW+
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 jan 2009, 12:57
Locatie: Germany

Re: Het werkspoor van Terschelling.

Bericht door +AW+ »

Bedankt! ;)

greetz
Alex
btw.: please feel free to write in dutch because I can read it well.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Terschelling”