Bunkers in Oostende

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Oostende vliegveld

Bericht door Remco de Goede »

Een tijdje geleden hoorde ik van een zeer betrouwbare bronnen dat er bij het vliegveld een 515 (of 505) zou moeten liggen bi het vliegveld. Heeft hier iemand een Google earth vlaggetje bij? En ligt er nog iets rondom het vliegveld?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Oostende vliegveld

Bericht door ducatim901 »

Ha die Remco,
Bij mijn weten heeft er wel een 630 gelegen maar deze is weg.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Bunkers in Oostende

Bericht door duracel konijn »

Hoi Iedereen, ik ga 11 Oktober naar Oostende, Ik ga naar de internationale Wapen,jacht en militarie beurs.
K'heb nog wat boutjes en een vizier nodig, maar als ik toch in de buurt ben, en ik overnacht hier ook, wil ik graag nog even wat bezichtigen.
Ik ben zelf nu ook al aan het zoeken op het ff, maar ik ben niet zo bekend met de Atlantikwal in Belgie.
Heeft iemand nog tips wat ik bekijken moet, ik hoor het graag, kan ik weer wat foto's nemen.
Met vriendelijke groeten wolter
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Naar Oostende

Bericht door ducatim901 »

Ha Duracel,
Er zit daar nog genoeg.
Raversijde is een mooi museum.
Aan de noordzijde van de haveningang aan de kust vind je Flakbattr Halbmond (halve maan) en de Duitse kustbatterij Hundius met zijn zeldzame M157.
Verder vind je er ook nog een 633 met koepel.
In de haven staat iig nog een Trafobunker voor de gesloopte Schnellbootbunker.
Er is ook nog een divisiebatterij (669's) met daarbij twee 630's.
Van het Landfront is verder een 667 aanwezig.
Mocht je nog tijd over hebben rij dan even naar Leffinge, deze divisiebatterij heeft twee 611's en mooie beddingen.
Greetz en succes!
Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Naar Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

De 636 bij Bredene is ook een mooi exemplaar om te fotograferen, alhoewel hij wel is hergebruikt door de belgische marine. Van de 622 erachter is helaas niks meer te vinden, die ligt ondergewerkt.

De 2 trafobunkers (bredensesteenweg en de oostkaai) waren dacht ik niet voor de s-boot bunker, maar voor de stroomvoorziening van de hele stad. Tegenwoordig zijn ze nog voor hetzelfde doel in gebruik.
Ook zou hier vlakbij aan de cockerillkaai nog een geschutsbunker moeten staan bij de sluis, deze heb ik zelf nog nooit kunnen vinden.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Naar Oostende

Bericht door duracel konijn »

He allemaal bedankt!, ik wist dat er genoeg zat, maar ik ben niet zo thuis in de benamingen van de St.pkt. gr. enz.
Nu weet ik wat meer, en kan ik wat gaan zoeken, mijn vriendin zal wel weer blij!????? zijn als ze dit Leest!
Achtung! Feind Hört Mit!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Naar Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

en??

nog geweest?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
duracel konijn
Berichten: 312
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:48
Locatie: Appingedam (gr.)

Re: Naar Oostende

Bericht door duracel konijn »

Nee Maarten, niet geweest.
Wel jammer ik had mij zeer verheugd op de beurs, en! de Omgeving!.
Achtung! Feind Hört Mit!
Rudy J14
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:15

Re: Oostende vliegveld

Bericht door Rudy J14 »

Remco de Goede schreef:Een tijdje geleden hoorde ik van een zeer betrouwbare bronnen dat er bij het vliegveld een 515 (of 505) zou moeten liggen bi het vliegveld. Heeft hier iemand een Google earth vlaggetje bij? En ligt er nog iets rondom het vliegveld?
Hoi,
der liggen inderdaad nog een aantal minder bekende locaties in de buurt van de luchthaven.
Als je hierover wat meer wilt weten raad ik je het volgende boekje aan dat verkrijgbaar is via de Simon Stevin Stichting
Btw een leuke site heb je.

Groeten Rudy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bart

Re: Oostende vliegveld

Bericht door Bart »

Hoi,

ik vrees dat er geen R 505 of R 515 nabij hetg vliegveld ligt.
Er ligt wel een R 505 in het Stp. Blaue Schleuse en dat is niet zover af van het vliegveld.

Groeten

Bart
Tom Oliviers

Re: Oostende vliegveld

Bericht door Tom Oliviers »

er lag een 502 bij het vliegveld (in de buurt toch alleszins), maar die is sinds een paar jaartjes afgebroken... (heb ik gehoord)

Ook ligt er nog een 667 achter het vliegveld...

groetjes
Tom
Tom Oliviers

Re: Naar Oostende

Bericht door Tom Oliviers »

ducatim901 schreef: Aan de noordzijde van de haveningang aan de kust vind je Flakbattr Halbmond (halve maan)
Greetz en succes!
Jack.
Hoi Jack,

Is dat officieel die "halbmond"? ik heb dat denk ik nog nergens zo op een document zien staan... zou wel tof zijn natuurlijk als het weldegelijk int deutsch genoemd werd, maar ik dacht het altijd als Wn Dietl en volgens de bunkernummer van de 515 in de dijk vooraan ook als StP Hafen genoemd te zijn geweest.

groetjes
Tom
Juttertje

Bunker Oostende

Bericht door Juttertje »

Eindelijk de foto's weer gevonden, dus here goes:

Begin dit jaar was ik voor een opleiding op de Bootsman Jonsen-Kazerne te Oostende, Ligt er daar acht het portiersgebouw een mooie dikke duitser.....maar wat is het?
Doet mij qua afmetingen denken aan een 501?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Bunker Oostende

Bericht door ducatim901 »

Zo op het eerste gezicht zeg ik ook een 501, hij lijkt behoorlijk vierkant en de kachel tov van de voorzijde zit ook op de goede plaats.
Het enige wat ik mis is de nooduitgang wat dan weer op een 600 type zou kunnen duiden, de 656, 621 hebben twee ingangen en een nooduitgang was dan niet nodig.
Maar het kan natuurlijk ook een SK kunnen zijn.
Misschien geeft het boek van Hans Sakkers "De Atlantikwall in Zeeland en Zeeuws Vlaanderen" uitkomst.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Bunker Oostende

Bericht door maarten-stahlbeton »

Volgens La Cote Belge zou dit een 502 van Ostende Durchgang moeten zijn. Een andere bron geeft hem als W.N. Immelman. Hier in de buurt zou ook nog een 638 gestaan moeten hebben (ik neem aan dat hij gesloopt is)

Leuke vondst! Kende hem zelf nog niet, is afgesloten terrein zeker? Heb je wat foto's van de Luftschutz?
Lord of the Ringstand
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”