Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

De Stützpunktgruppe Schoorl
jantje beton

Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door jantje beton »

Tijdens de opbouw van de atlantikwall werd op een afstand van 4 a 5 kilometer landinwaarts Divisie artillerie opgesteld .
De taak van deze batterijen was om tijdens een doorbraak op de kust de vijand te blijven bestoken van uit het achterland .
Tussen Sint Maartensvlotbrug en T ‘Buurtje aan de Ruigeweg bevinden zich nog restanten van een Batterij Divisie Artillerie .
De stelling bestond uit vier geschutsemplacementen , onderkomens voor munitie en personeel en een toren voor lichte flak .
De stelling bevondt zich in een dicht bebost stuk in de knik aan de Ruigeweg waardoor het vanuit de lucht slecht was waar te nemen .
De stelling is omstreeks 1944 gebouwd en in gebruik genomen en bestond uit vier stukken 10 cm leichte feldhaubitze 14/19 ( t. ) en was bezet door ongeveer 80 man van het 1. / Artillerie Regiment 347 .
Het geschut was buit gemaakt in tsjechoslowakije en stamde uit de eerste wereldoorlog .
In de jaren dertig werd dit geschut door de fabrikant ( Skoda in Pilsen ) gemoderniseerd .
Gegevens geschut ; kaliber – 100 mm
Transport gewicht – 2855 kg
Elevatie loop - +48 graden
Mondingsnelheid – 395 m/sec.
Gewicht granaat – 16 kg
Schootsbereik – 9800 meter
Vuursnelheid – 8 schoten per minuut
Fabrikant – Skoda in Pilsen
Tevens was er een 2 cm / c30 flak kanon toegevoegd aan de stelling ter verdediging van laag vliegende vliegtuigen.
Het flak kanon was op een houten toren gezet , en stak net aan boven de toppen van de bomen uit .
Het bijgevoegde kaartje van de stelling is door het verzet getekend maar is niet geheel compleet .
Vandaag de dag zijn er nog vier objecten van de stelling terug te vinden .
Een bakstenen onderkomen voor personeel wat nu als kippenhok wordt gebruik , daarnaast het huis waar de commandant met zijn staf verbleef.
Tussen deze twee objecten loopt een pad het bos in , als men dit pad inloopt ziet men na een paar honderd meter aan de linkerkant een garage voor een voertuig of voor geschut
Onderhoudt.
Richting T”Buurtje gezien vanaf de Ruigeweg ziet men links van de weg nog vaag vier ondiepe kuilen met een diameter van ongeveer acht meter , hier waren de geschutsopstellingen .
Rechts naast de geschutsopstellingen bevindt zich een betonnen infanterie loopgraaf voor de nabij verdediging
Het zijn de laatste stille getuigen van deze stelling , de rest is na de oorlog opgeruimd .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jantje beton

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door jantje beton »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door tim »

hoi jantje.
aan de overkant van de weg is ook nog een intact bergplaatsje te vinden..
bij de loopgraaf ligt een betonnen opstelling voor een stuk geschut, mogelijk de 2 centimeter FLAK.
een 2 centimeter flak op een houten toren lijkt me niet waarschijnlijk, heb je heel snel mikado :D

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Joop Schreuder †

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Joop Schreuder † »

Hee Tim,

2 cm Flak staat wel degelijk op houten opstellingen...... En het blijft nog heel ook.

Greetz,

Joop
Flakpost Westzeedijk en tankmuur.jpg
Houten Flaktorens.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jantje beton

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door jantje beton »

tim schreef:hoi jantje.
aan de overkant van de weg is ook nog een intact bergplaatsje te vinden..
bij de loopgraaf ligt een betonnen opstelling voor een stuk geschut, mogelijk de 2 centimeter FLAK.
een 2 centimeter flak op een houten toren lijkt me niet waarschijnlijk, heb je heel snel mikado :D

gr, tim
Uit een verzetsdocumentje heeft men het duidelijk over een "houten toren voorzien van luchtdoelgeschut ".

Gr, ;)
Juttertje

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Juttertje »

Kleine correctie, dat personeels-onderkomen is de keuken, standaard ontwerp, ben ze in de duinen (onder het zand) ook regelmatig tegengekomen.
Verder zijn er nog wel wat andere kleine werkjes overgebleven (gebleken uit veldwerk) voornamelijk bergplaatsjes.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door tim »

hoi mannen, luchtdoelgeschut hoeft niet speciaal 2 centimeter flak te zijn he..
er werd ook gebruikt gemaakt van machinegeweren. (Fla-MG)

op de lage opstelling aan de westzeedijk zie ik nog wel een 2 centimeter staan, maar een 2 centimeter flak op de 15 meter hoge toren uit het bildheft gaat er bij mij niet in!
ik zie graag het tegendeel bewezen...

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
jantje beton

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door jantje beton »

tim schreef:hoi mannen, luchtdoelgeschut hoeft niet speciaal 2 centimeter flak te zijn he..
er werd ook gebruikt gemaakt van machinegeweren. (Fla-MG)

op de lage opstelling aan de westzeedijk zie ik nog wel een 2 centimeter staan, maar een 2 centimeter flak op de 15 meter hoge toren uit het bildheft gaat er bij mij niet in!
ik zie graag het tegendeel bewezen...

gr, tim
Het kwam wel degelijk voor om 2 of 3,7 cm flak op houten torens te plaatsen , om zo in bebost gebied de flak boven de boomtoppen uit te laten steken .
Het voordeel is dat men rondom kon vuren zonder hinder te hebben van bomen of gebouwen .
In stedelijke gebieden in Duitsland werd regelmatig de spits van de kerktoren verwijdert om er een 2 cm flak op te zetten.
Een mooi voorbeeld treft men nog aan in Gelsenkirchen , waar de torenspits nooit meer is terug geplaatst na de oorlog .
Laatst gewijzigd door jantje beton op 13 mar 2011, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Danny »

Op Flugplatz Katwijk stonden ook houten torens met 2 cm flak. Hier stonden ze tussen de gebouwen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Ties »

Bij de Flak batterijen rondom Osnabruck zijn nog veel betonnen funderingen te vinden voor houten Flak torens.
http://www.luftschutzbunker-osnabrueck. ... holz1.html
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Sebastiaan »

Hier in IJmuiden hebben ook op lokatie 2cm flak op houten torens gestaan, dit was zodanige bouwkwaliteit dat dat toch makkelijk moest kunnen. Wat ik mij wel afvraag, is of dit ook een soort "regelbau" was, of dat men dit per lokatie liet ontwerpen.

Groet,

Sebastiaan.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door tim »

moet inderdaad wel heel degelijk in elkaar zitten.. weer wat geleerd :D .

nu kan ik ook m'n ontbrekende stuk 2cm flak in het FDS complex invullen, daar stond ook een houten toren.
er bestond ''regelbau'' voor, zie het plaatje van joop.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Bunkertju »

Ook in Silkeborg (DK) stonden deze torens
Hier wat plaatjes van de fundamenten:

http://www.festungeuropa.nl/WB%20Danema ... dament.htm

Greetz

Jan
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door Ruud »


op de lage opstelling aan de westzeedijk zie ik nog wel een 2 centimeter staan, maar een 2 centimeter flak op de 15 meter hoge toren uit het bildheft gaat er bij mij niet in!
ik zie graag het tegendeel bewezen...
Het kwam wel degelijk voor om 2 of 3,7 cm flak op houten torens te plaatsen , om zo in bebost gebied de flak boven de boomtoppen uit te laten steken . In stedelijke gebieden in Duitsland werd regelmatig de spits van de kerktoren verwijdert om er een 2 cm flak op te zetten.
Bij de Flak batterijen rondom Osnabruck zijn nog veel betonnen funderingen te vinden voor houten Flak torens.
De Holzerner Höchstanden für leichte Flak hadden een eigen type aanduiding, te weten Fla 33a. Houten torens werden in de vm. Festung IJmuiden in verschillende stellingen toegepast, idd om boven de boomtoppen te steken. Maar niet alleen je geschut moest omhoog, wat te denken van al de andere zaken die zoal in een leichte Flakbatterie aanwezig waren.

Op de 'toren' van de ambachtschool in Velsen werd ook luchtafweergeschut geplaatst, hoewel ik dit niet middels een primaire bron bevestigd krijg.

Van Flakbatterie Seeweg (Festung IJmuiden) zijn oa de betonnen fundamenten nog terug te vinden.
bttr_seeweg_ijmovuur.jpg
zie ook; viewtopic.php?f=15&t=2154&p=24632#p24632

g,Ruud

ps Tim, om je vraag voor te zijn ... scannetje vh typenheft Fla 33a houdt je te goed, ik kan het zo even niet terug vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Divisie Artillerie aan de Ruigeweg

Bericht door ErwinZ »

Danny schreef:Op Flugplatz Katwijk stonden ook houten torens met 2 cm flak. Hier stonden ze tussen de gebouwen.
Afgebroken in Aug 1944.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Schoorl”