Hoogkerk

De Stützpunktgruppe Delfzijl
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Hoogkerk

Bericht door Ties »

Er is voor Hoogkerk eigenlijk wel een aparte topic nodig.
Dit omdat m'n vader ontdekt heeft dat er nog een twee-tal bunkers staan vlak naast het spoor bij een zijweggetje van de Zuiderweg.
Ik ga morgen kijken of ik ze kan vinden en dan uiteraard op de foto zetten.

Dus zet hier alles neer wat betrekking heeft tot Hoogkerk.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
johannes winius
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 mei 2010, 10:52
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: Hoogkerk

Bericht door johannes winius »

Heeft er nog iemand op het Suikerunie terrein gekeken, of is dat nog Groningen :roll:
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Hoogkerk

Bericht door Ties »

Ik had er nog niet gekeken, eigenlijk valt het onder Groningen, maar t ligt echt net op de grens :)
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Hoogkerk

Bericht door Ties »

Helaas was het niks, vandaag eventjes gekeken mt mn pa en de motor, van een afstandje was het erg verdacht, maar het bleek iets te zijn wat bij de oude spuivelden hoorde.
Dus wat mij betreft kan dit topic dan ook verwijderd worden.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Hoogkerk

Bericht door Riccardo75 »

Niet goed gekeken ties,
het is wel degelijk een stelling.
Ik heb je al een pb gestuurd,
Ben bezig met diverse instanties,
en hoop binnekort onder begeleiding van de suikerunie medewerker daar wat maten en foto,s tenemen.
Er is grote kans dat dit onder monumenten gaat vallen :) ze gaan me op de hoogte houden
ze waren iniedergeval helemaal lyrisch bij de gemeente groningen :)

dan snap ik niet dat je het filmpje niet goed heb bekeken, een oud bewoner zegt dat er gelijk na de oorlog veel rommel is gevallen van panzerfausten tot stahlhelmen.,
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hoogkerk

Bericht door ErwinZ »

Hebben jullie het wel over dezelfde lokatie?
De dingen op dat filmpje zijn gewone schuilplaatsen.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Hoogkerk

Bericht door Ties »

Waarschijnlijk bedoel ik inderdaad een andere locatie. De nieuw ontdekte bunkers is eigenlijk Groningen.
Mijn pa meende dus wat gezien te hebben in Hoogkerk vlak naast het spoor, maar dit was dus niks.

En welk filmpje? Ik heb geen filmpje gezien waar een oud bewoner iets verteld?
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Hoogkerk

Bericht door Ties »

Konden de bunkertjes op het Suikerunieterrein niet iets te doen hebben met de anti-tankmuur tussen Hoogkerk en Groningen?
Want de bunkertjes liggen ook op de grens van Groningen en Hoogkerk.
Een grijs verleden...
pauldijkstra

Re: Hoogkerk

Bericht door pauldijkstra »

Ties schreef:Konden de bunkertjes op het Suikerunieterrein niet iets te doen hebben met de anti-tankmuur tussen Hoogkerk en Groningen?
Want de bunkertjes liggen ook op de grens van Groningen en Hoogkerk.
Die zijn echt specifiek bedoeld voor de Suikerunie (als zijnde schuilbunkers).
Groeten,
Paul
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Hoogkerk

Bericht door Riccardo75 »

Paul op welke informatie basseer je dat? voor zover ik weet is dat stuk terrein pas na de oorlog dpor de suikerunie ingericht als vloeivelden.
als je de oude kaarten er op na kijkt waren het akkers en een paar boerderijen die grenzen aan het hoendiep
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hoogkerk

Bericht door ErwinZ »

Wat is de excacte lokatie dan? (GE kaartje)
pauldijkstra

Re: Hoogkerk

Bericht door pauldijkstra »

Riccardo75 schreef:Paul op welke informatie basseer je dat? voor zover ik weet is dat stuk terrein pas na de oorlog dpor de suikerunie ingericht als vloeivelden.
als je de oude kaarten er op na kijkt waren het akkers en een paar boerderijen die grenzen aan het hoendiep
Hoi Riccardo,

Bijgaand een transcriptie op basis van kaarten en een aantal luchtfoto's. De betreffende informatie over de (bouw van de) schuilplaatsen heb ik een keer gezien in een collectie van de Groninger Archieven. Dit zoek ik binnenkort op en voeg ik het hierbij.
Zoals je kan zien was er naast deze schuilbunkers een spoorwegversperring aanwezig en een loopgravenstelsel tussen de verdedigingsposten aan de zuidzijde langs het kanaal en de spoorwegversperring. Aan de andere zijde eenzelfde soort opstelling: een loopgravenstelsel tussen het 'open land' rondom de stad en de verdedigingsposten aan de noordzijde van het kanaal.
De dikke rode streep die de kaart eigenlijk in tweeën splitst is het spoor dat de aanvoer verzekerde naar de stad toe en andersom. Ze dunne streepjes erboven (genummerd met een 1 en 2) zijn de loopgraven. De rest spreekt wat mij betreft voor zich.
De rest volgt, ik kan dat zo snel niet terug vinden.

Groeten,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Hoogkerk

Bericht door ErwinZ »

Ik snap het niet helemaal. De schuilbunkers liggen behoorlijk van de Suikerunie af en ook nog eens buiten de verdedigingsring van Groningen.
Gebruikersavatar
Riccardo75
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 jul 2008, 09:07

Re: Hoogkerk

Bericht door Riccardo75 »

Ok paul het wordt me wat duidelijker die spoorlijn heb ik helemaal over het hoofd gezien,.
maar zoals erwin zegt ze liggen buiten de verdegingslijn.
en een schuilbunker met scherfmuur. lijkt mij ook raadselachtig.,
en als ik het grijze bouwwerk zie opgesteld zou ik persoonlijk zeggen dat het een verdegingsbunker is om de weg naast het hoendiep teverdedigen.
en dan de onderkomen als onderkomen voor de desbetreffende verdedegingsbunker Het lijkt net dat er iets van een soort geschuts bunker is,.
nu had ik ties laatst al een verhaaltje uit de oude doos gestuurd, waarbij wordt verteld dat ook onder de suikerunie schuilbunkers zaten waar zo,n 75 duitsers, uit tevoorschijnkwamen. er is van uit het stadspark met zwaar geschut op de suikerunie nog geschoten.
De verhalen over hoogkerk zijn zeer dun gezaaid, en heeft in mijn ogen nog steeds wat raadselachtigs :)
wrom twee type bunkers? terwijl dat grijze gebouw ook in baksteen had kunnen uitvoeren.
de scherfmuur. en waarom de grijze zo dicht bij het water staat.

leuk om tevermelden dat een historsiche bouwkundige van de gemeente groningen zich met de bunkers gaat bezig houden.


hieronder het verhaal wat ik heb gevonden

Plotseling komt er een motor uit het Stadspark en blijft bij me staan. Hij zegt: "Moffen.” Ik zeg: "Daar in de Suikerfabriek, daar zijn er genoeg." Maar dat verstond hij niet. Hij pakte zijn walkie-talkie en even later komt er nog een motorrijder. Hij zette zijn motor stil en zei: "En vertel mij nu maar eens even, waar de Moffen zijn." Daar schrok ik van, want hij sprak vloeiend Nederlands. Hij was MP van de Prinses Irenebrigade. Ik heb hem verteld wat de Duitsers allemaal hadden, waar hun munitie was opgeslagen, waar droog proviand voor hen lag, waar de loopgraven uitkwamen, dat er veel Duitsers in de Suikerfabriek zaten en al die dingen meer.

Toen zei hij: "Ga maar weer naar huis, die soldaten komen achter je aan." Dat deed ik dan ook maar en ze kwamen me allemaal achterna, zeven stuks. Plotseling stond de keukenwagen voor het bruggetje. Een grote pan kwam er uit en de jongens kregen bonensoep. Ze hadden de soep nog maar net op of een jeep met een paar officieren stopte. Ook de Hollands sprekende MP's waren er. Een plattegrond kwam op tafel, gemaakt door de Ondergrondse. De MP vroeg mij of ik wel kon zien wat dat was. Jawel, zelfs een plank die over een sloot lag stond erop. Ook de Suikerfabriek met alles wat er omheen stond. Plotseling zag ik dat de ingang naar de schuilkelder er niet op stond (die zit nog steeds onder de fabriek). Die zie je pas als je drie meter van de ingang bent.

De kaart werd door de jongens bestudeerd, de wapens werden geïnspecteerd, in de jeep van de officieren zaten ook nog wapens. Wat die jongens tekort hadden, werd bijgevuld. En daar gingen ze, met hun zevenen op de Suikerfabriek aan. Ik liep een klein eindje mee, maar toen ze dicht bij de fabriek waren, begonnen alle kanonnen en tanks die in het Stadspark opgesteld stonden in één klap op de fabriek te schieten. De bomen, die nog in het park stonden, stonden in de grond te trillen.

Na één uur en 15 minuten waren de zeven Canadezen weer terug met 75 Duitsers. Kinderen van het daklozenhuis zaten aan de kant van de weg te zingen:


tot zover :)
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Hoogkerk

Bericht door Ties »

Er is ook nog een derde bunker, wie weet wat dat voor een bunker is..., helaas is deze ondergegraven, maar misschien wordt deze in het kader van het onderzoek door de gemeente wel opengegraven?
Een grijs verleden...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Delfzijl”