Stoppenkast

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Plaats reactie
Mark de Bunkergraver

Stoppenkast

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte leden,

Weten jullie misschien of dit een oorlogse stoppenkast is? Ik heb er namelijk geen verstand van :P

Alvast bedankt!

Groetjes,

Mark Bogers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Stoppenkast

Bericht door tim »

hoi mark, ziet er na oorlogs uit :roll:
hier in den haag een aantal koude oorlogbunkers gezien met dezelfde stoppenkasten.
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BunkerOwner

Re: Stoppenkast

Bericht door BunkerOwner »

Lijkt me ook jaren 50-60...
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Stoppenkast

Bericht door Ruud »

Mark de Bunkergraver schreef:Geachte leden,

Weten jullie misschien of dit een oorlogse stoppenkast is? Ik heb er namelijk geen verstand van :P

Alvast bedankt!

Groetjes,

Mark Bogers
Dag Mark,

Waar heb je dit 'opgegraven'?

Lijkt idd na-oorlogs, de duitsters gebruikten in principe geen (stalen)buis in de bunkerinstallaties.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Stoppenkast

Bericht door Remco de Goede »

zit er nergerns een plaatje oid op? Het lijkt alsof er stickers zitten onder de "knoppen/groepen" kan je hier niks meer op lezen?
Joop Schreuder †

Re: Stoppenkast

Bericht door Joop Schreuder † »

Draadrangeerkast type onbekend (kan eigen aanmaak zijn), groepenschakelaarkast 6 groepen en verdererkast 6 groepen fabrikaat Hazemeyer, 23xx serie.
Deze serie in in productie geweest van de jaren 30 tot ver in de jaren 50. Dus daaraan kan je weinig afleiden.

De montagewijze geeft een aanwijzing dat dit naoorlogs, jaren 50 is. Als in de stalen pijp de beruchte "canadese" installatiedraad aanwezig is weet je het helemaal zeker, dit is vertinde koperdraad met een rubberisolatie en katoenomspinning. Duitse bunkers werden over het algemeen met zg marinekabel geinstalleerd. Beetje te vergelijken met de tegenwoordige YMVK kabelinstallaties met de bekende SOM zadels. De restanten van de ijzeren Duitse muurzadels zie je nog overal in bunkers zitten.

Ook een aanwijzing kan gevonden worden in de pluggen die zijn gebruikt om de kabelbeugels op het beton te bevestigen. In de Duitse bunkers zijn houten klosjes ingestort op de plaats waar kabel op het beton moest worden aangebracht, of men gebruikte houten pluggen. Na de oorlog ging men over op de zg Rawl pluggen, deze bestaan uit een bundel in hars gedrenkte touwstrengen.

Zal nog eens verder in mijn archief kijken of ik de juiste typenummers van de kasten kan achterhalen.

Greetz,

Joop
Mark de Bunkergraver

Re: Stoppenkast

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte leden!

Even wat nuttige informatie:

* De bunker zelf is een (''voor mij onbekend'') Kuverbunker gebouwd rond '42
* Volgens bronnen gebruikt als communicatiebunker voor het Duits vliegveld
* Op de bunker stond een ''verkeerstoren'' met de kleuren wit en geel
* Op 10m van deze bunker staat een aggregaatbunker (3m x 2m) met nog duidelijk de elektriciteitskabels te zien
* Bunker ligt geheel onder het zand en leem
* Deze bunker bevat een kelder, waar volgens dorpelingen een meisje in is verdronken in de jaren '60
* Na de oorlog is deze bunker gebruikt door de Nederlandse Luchtmacht
* In de jaren '70 werd het ook gebruikt voor de zweefvliegtuigen

Ik kan helaas niet de locatie geven van deze bunker, omdat het in natuurgebied ligt en niet graag aangesproken wil worden door de gemeente voor andermans graafwerk ;)

Ik hoop u genoeg geinformeerd te hebben!

Met vriendelijke groet,

Mark Bogers
Mark de Bunkergraver

Re: Stoppenkast

Bericht door Mark de Bunkergraver »

Geachte leden, hier nog wat extra foto's van de bunker en de stoppenkast(en)! :)

Groetjes,

Mark Bogers
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark de Bunkergraver

Re: Stoppenkast

Bericht door Mark de Bunkergraver »

2de reeks
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fortaandenvechten

Wat is dit?

Bericht door fortaandenvechten »

28072011073.jpg
Bij de kroontjesbunker bij fort kijkduin was er een redelijk grote buker helemaal open. Daar vond ik dat ding aan den muur. Wat is at eigenlijk. Telefoon connectie ding of een stoppenkast?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Wat is dit?

Bericht door ducatim901 »

Ik kan helaas niet zien dat er een mof of aanluiting op zit, maar ik ga voor stroomkabel.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
pauldijkstra

Re: Wat is dit?

Bericht door pauldijkstra »

ducatim901 schreef:Ik kan helaas niet zien dat er een mof of aanluiting op zit, maar ik ga voor stroomkabel.
JK
Meterkast, er zaten/zitten als het goed is twee stoppen in. In een van de bunkers staat er boven: Notstrom - Lichtsparen! Die teksten/aansluiting kom je ook in de FL250 tegen.
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”