M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

De Festung IJmuiden & Freie Küste tot Castricum en Zandvoort
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Janus X »

Hey Mark,


De vraag over het luik moet ik je onthouden, ik ben er wel eens in geweest maar dat is ondertussen ook al weer een poosje gelee !
De glijbaan, daar was vroegger ooit de houten trap ;)
De observatie ruimtes konden worden afgesloten doormiddel van raampjes die dan op zijn beurt weer in een kozijn zaten, wat op zijn beurt weer weg gesloopt is :mrgreen:
Dus de ingangsverdedeging had wel degelijk zin, misschien bestreek hij ook een deel van een andere bunker ?

Gr, Ramon


Mark89 schreef:Hoe ziet de M178 er van binnen eigenlijk uit? Geeft het luik in de onderste observatieruimte vrij toegang tot het binnenste van de bunker (ik weet dat het luik er moet zitten volgens de officieele tekeningen maar heb het zelf nog nooit gezien)?
En ik vroeg me ook af: was het de bedoeling dat er nog een houten trap zou worden geplaatsd tussen de bovenste en onderste observatieruimte (de huidige glijbaan zal wel niet het idee geweest zijn)?
En waarom zoveel beton verspillen aan de aangebouwde ingangsverdediging als de vijand via de twee observatieruimtes de bunker zo kan betreden?
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Mark89

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Mark89 »

Janus X schreef:De observatie ruimtes konden worden afgesloten doormiddel van raampjes die dan op zijn beurt weer in een kozijn zaten, wat op zijn beurt weer weg gesloopt is :mrgreen:
Dus de ingangsverdedeging had wel degelijk zin, misschien bestreek hij ook een deel van een andere bunker ?
Ik bedoelde meer in de zin dat men simpelweg via de ladder in de bovenste observatieruimte kon komen, daarna met de trap naar de onderste observatieruimte en dan via het luik de bunker in, waar men direct in de rekenruimte stond.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Janus X »

Als ik het goed heb, heb net nog even typology er op nagekeken dan heb je een ladder vanuit de rekenkamer naar de 1e obs. verdiepping en een houten trap diagonaal naar achter omhoog naar obs. verdiepping 2.


Gr, Ramon


Mark89 schreef:
Janus X schreef:De observatie ruimtes konden worden afgesloten doormiddel van raampjes die dan op zijn beurt weer in een kozijn zaten, wat op zijn beurt weer weg gesloopt is :mrgreen:
Dus de ingangsverdedeging had wel degelijk zin, misschien bestreek hij ook een deel van een andere bunker ?
Ik bedoelde meer in de zin dat men simpelweg via de ladder in de bovenste observatieruimte kon komen, daarna met de trap naar de onderste observatieruimte en dan via het luik de bunker in, waar men direct in de rekenruimte stond.
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door ducatim901 »

Wat een sukkels......
hopelijk zorgt de regen ervoor dat het roet snel niet meer zichtbaar is of is er meer schade?
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
hein

ww2 pics MKB Heerenduinen

Bericht door hein »

Hi,

does anyone have original pics from MKB Heerenduinen. especially the M272. Heard about, that they should covered with sand during ww2.
I am interested in how it looked 70 years ago
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: ww2 pics MKB Heerenduinen

Bericht door Ruud »

hein schreef:Hi,

does anyone have original pics from MKB Heerenduinen. especially the M272. Heard about, that they should covered with sand during ww2.
I am interested in how it looked 70 years ago
Hello Hein,

Welcome!

For pic's see http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/ma ... _frame.htm
More in the book Seefront IJmuiden.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: ww2 pics MKB Heerenduinen

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
hein schreef:Hi,

does anyone have original pics from MKB Heerenduinen. especially the M272. Heard about, that they should covered with sand during ww2.
I am interested in how it looked 70 years ago
Hello Hein,

Welcome!

For pic's see http://home.tiscali.nl/bunkerarchief/ma ... _frame.htm
More in the book Seefront IJmuiden.

g,Ruud
Hello Hein,

A picture of two gunbunkers after the war. The beach obstacles could you see in the left corner.
g,Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
hein

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door hein »

Hey ruud, thx for the pic. Do you have any idea in which year the photo was taken ?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Ruud »

hein schreef:Hey ruud, thx for the pic. Do you have any idea in which year the photo was taken ?
Ik heb geen idee. Om de één of andere reden heb ik dit niet genoteerd, mogelijk stond het niet achterop de foto. Maar gezien de omgeving en nog aanwezige restanten van strandversperringen schat ik tussen zomer '45 en voorjaar '47.
Je zou wbt de vegetatie een vergelijk kunnen maken met luchtfoto's (deze vind je elders op het forum, oa hier: download/file.php?id=12753&t=1 en hier: download/file.php?id=2128&mode=view).
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
jan lugtmeijer †

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Luchtaanval oktober 1944 op Batterie Heerenduin en omgeving.
luchtaanval IJmuiden.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door maarten-stahlbeton »

De foto komt volgens mij van een Tallboy bombardement op de SBB.

Deze foto (en de andere van Scheveningen) zijn gepubliceerd in Luchtoorlog van Korthuis-Altes.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2177
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door Ruud »

jan lugtmeijer schreef:Luchtaanval oktober 1944 op Batterie Heerenduin en omgeving.
luchtaanval IJmuiden.jpg
Mi. 26-03-1944, afgebeelde vliegtuig is dan de Son of Satan.
De foto komt volgens mij van een Tallboy bombardement op de SBB.
Bombardement met 'conventionele' bommen.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door maarten-stahlbeton »

I stand corrected.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
hnauta
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 mei 2008, 23:14
Locatie: Egmond-Binnen

Re: M.K.B. Heerenduin (W.N. 81)

Bericht door hnauta »

Tjonge, waar zou ik die foto toch eerder gezien hebben?

Ruud's info klopt!

Groetjes,
Hans
Plaats reactie

Terug naar “Festung IJmuiden”